, , ,

Kingdomino Duel

Roll and write, czyli gry, które co do zasady się kiedyś „skończą”, od zawsze przyprawiały mnie o zawał. Ale jak to, że muszę po grze „mazać”, wyrywać karteczki i takie tam. Kindgomino Duel od FoxGames jest pierwszą grą z tego gatunku w mojej kolekcji. Czy udało się mnie przekonać do polubienia roll and write, czy może jednak nigdy więcej nie sięgnę po tego typu tytuły? Przekonajcie się sami. Zapraszam do przeczytania recenzji.

Domino na sterydach

Zasad domina (tak, tego zwykłego) nie trzeba raczej nikomu przybliżać. Kingdomino Duel czerpie garściami z tej gry oraz z jej, że tak powiem, głównej gałęzi serii. Gra przeznaczona jest dla dwóch osób, stąd nazwa duel (pojedynek). Trwa około 30 minut, ale jak już zna się zasady, to można rozgrywkę skończyć nawet o 10-15 minut szybciej.

W bardzo fajnym, kompaktowym i zamykanym na magnes pudełku znajdziemy prostą, a jednak przemyślaną wypraskę. W pudełeczku znajdują się: bloczek z kartkami do gry (karty dla graczy oraz „księga czarów”), cztery dedykowane kostki K6 oraz 2 ołóweczki.

Grę zaczynamy od rozdania graczom po karteczce ich „planszy” oraz wpisaniu imion lub ksywek w specjalnych miejscach na karteczce księgi zaklęć, o której będzie mowa dalej. Następnie rozdajemy pierwszemu graczowi komplet kostek, którymi rzuca. Tutaj taka podpowiedź, że pierwszego gracza można zaznaczać papierkiem, w którym trzymane są ołówki – gra nie posiada dedykowanego znacznika. Pierwszy gracz rzuca wszystkimi kostkami i wybiera jedną z nich. Po nim drugi gracz wybiera dwie kostki, a następnie pierwszy gracz musi zabrać ostatnią.

Drugim etapem rozgrywki jest wpisywanie herbów z kostek na swoją karteczkę gracza. Herby występują w 6 różnych wariantach. Oczywiście przy wpisywaniu ich trzeba przestrzegać zasad domina. Czyli herb musi przylegać do już pasującego herbu. Nim to jednak zrobimy, mamy możliwość zaznaczenia w swojej księdze czarów „ładunku”  do aktywacji zaklęcia. „Ładunki” zbieramy z herbów, które nie posiadają nadrukowanego „X” na swojej ściance. Reasumując, jak wybraliśmy herb bez „iksa”, to wtedy ładujemy zaklęcie.

Zaklęcia pozwalają graczom na modyfikację zagrywania wylosowanych kostek, a nawet dają bonusy do punktowania. Należy jednak zaznaczyć, że osoba, która jako pierwsza zebrała wystarczającą ilość „ładunków”, dostaje owe zaklęcie, a druga niestety musi obejść się smakiem. W naszej księdze możemy użyć takich zaklęć jak wybranie jako pierwszy gracz dwóch kostek (uwierzcie mi, że jest to przydatne, mimo że może brzmieć banalnie), rozdzielenie kostek na pojedyncze pola, obrócenie kostki na dowolną ściankę lub bonusy do punktacji.

Punkty zdobywamy w teorii bardzo prosto. Każdy narysowany herb z „iksem” to mnożnik razy jeden. Tak więc, jeśli posiadamy 3 herby jednego typu i dwa z nich posiadają narysowany „iks”, to wtedy punktacja wygląda następująco: 3 herby razy 2 „iksy” – łącznie 6 punktów. Proste? No pewnie. Czy łatwo to zrobić? No raczej nie. Gra kończy się, kiedy żaden z graczy nie może już dorysować herbów do swojej karteczki, a wygrywa osoba z największą liczbą punktów.

Prostota przepisem na sukces

Kingdomino Duel uważam za grę prostą. Mogę nawet zaryzykować i rzec, że jest prostsza od zwykłego Kingdomino. Nie jest to wada gry. Wręcz przeciwnie, to jej zaleta. Począwszy od pudełka, które wręcz zachęca i krzyczy: „Weź mnie na wyjazd, weź mnie!”, gra urosła u mnie do rangi planszówki, którą chętnie zabiorę na wyjazd. Wrzucam ją do schowka w aucie i gdzieś tam „na kocyku” można zagrać. Z racji też prostych, ale pozwalających na kombinowanie, zasad tytuł ten jest fajną bramką dla osób, które nie miały styczności z grami lub jest świetną odskocznią od wymagających, ciężkich planszówek.

Małe czy duże?

Siedząc przy pisaniu recenzji naszło mnie jedno pytanie: dla kogo jest więc Kingdomino Duel? Powiem wam, że długo się nad tym pytaniem nie zastanawiałem. Odpowiedź jest wręcz banalna. Dla każdego, kto ma możliwość grania we dwójkę. Poważnie. Osoby, które czytają moje teksty, do znudzenia wiedzą, że moim głównym graczem jest Ania. Ania jest więc tą linią frontu, która jako pierwsza obrywa tytułami, które muszę zrecenzować, więc doskonale wiem, że często gry przeznaczone od 2 do X graczy są średnie tylko we dwójkę. Kingodmino Duel z racji, że jest stricte dla dwóch osób ma w pełni dostosowaną rozgrywkę do takiej liczby graczy i się to sprawdza. Podsumowując, Duel jest dla każdego, niezależnie od poziomu wtajemniczenia w gry planszowe, kto lubi zagrać w coś tylko we dwójkę. Jeśli jednak nie macie takiej okazji, cóż… Dla was są wcześniejsze, „duże wersje” gry, czyli zwykłe Kingdomino.

Rollować czy nie rollować?

Czy Kingdomino Duel jest grą wartą uwagi? Myślę, że warto spróbować. Przede wszystkim ze względu na dość przystępną cenę, która w pewnym sklepie z planszówkami wynosi niecałe 50 zł. Drugi argument jest taki, że gra nie udaje, nie wiadomo czego i mechanika, którą twórcy nam oferują, się sprawdza i zapewnia całkiem niezłą zabawę. Finalnie, dzięki temu, że gra nie jest skomplikowana, to można w nią zagrać z kimś, kto nigdy nie miał styczności z grami planszowymi oraz z zaawansowanym graczem i czerpać z tego porównywalną frajdę z gry.

Z wad na pewno mam obawę przed tym, co zrobić, jak bloczek mi się skończy? Na razie FoxGames nie udostępniło na swojej stronie plików do druku, więc opcja z wydrukowaniem na własny koszt bloczku nie wchodzi w grę. Z drugiej strony, wciąż jest to produkt, który jest zbyt świeży, aby dzielić się takimi rzeczami. Drugą wadą, która jest zauważalna i może przeszkadzać niektórym, jest losowość. Niestety, ale po kilku pierwszych rozgrywkach trafił nam się moment taki, gdzie rzuty były wręcz okropne. Ani ja, ani Ania nie mieliśmy żadnych dobrych rzutów, co powodowało w nas rosnącą frustrację.

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.

Plusy:

  • Przystępna i ciekawa mechanika;
  • Dobrze przemyślany i kompaktowy insert;
  • Krótki czas gry;
  • Grę można zabrać gdzieś na wyjazd;
  • Ładna graficznie i dobrze wykonana.

Minusy:

  • Losowość rzutów może niektórym przeszkadzać;
  • Brak plików do dodruku karteczek do gry – póki co (na dzień marzec 2020).

Więcej na: boardgamegeek.com | foxgames.pl

Grę znajdziecie tutaj: aleplanszowki.pl

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments