Dziś ruszyła przedsprzedaż Frostpunk: Gra planszowa – opartej na licencji gry komputerowej polskiego 11bit studios. Tytuł jest praktycznie w całośc „polski”, bo został stworzony przez Adama Kwapińskiego (autora takich świetnych gier jak Nemesis, czy Lords of Hellas), oryginalnie wydane przez Glass Cannon Unplugged, a za polskie wydanie odpowiada Rebel. Miałem okazję zagrać raz online (Tabletop Simulator), więc jeżeli jesteście ciekawi mojej opinii – zapraszam.
Pierwotnie gra została ufundowana na Kickstarterze i osiągnęła świetny wynik €2,496,308€2,496,308, dzięki czemu odblokowało się sporo bardzo ciekawych celów. Do wpuszczenia gry na półki jeszcze sporo czasu (2 kwartał 2022 roku), więc jeszcze trochę poczekamy. Cena gry w sklepie Rebel.pl kształtuje się na poziomie 419 zł (trochę sporawo, ale dostajemy dość sporo dobra – jest to wersja z odblokowanym dobrem z KS). Poza podstawką w ofercie znajdziecie również rozszerzenia i pakiety:
- Pakiet Frostpunk: Miniatures i Resources
- Pakiet Frostpunk: Gra planszowa i Frostlander
- Pakiet Frostpunk: Zero absolutne (wszystkie dodatki)
- Frostpunk: Gra planszowa
- Frostpunk: Miniatures Expansion
- Frostpunk: Playing Mat Expansion
- Frostpunk: Timber City Expansion
- Frostpunk: Frostlander Expansion (edycja polska)
- Frostpunk: Dreadnought Expansion
Opis wydawcy:
Witaj w postapokaliptycznym świecie, gdzie los ostatnich ocalałych leży w Twoich rękach! Czy potraktujesz mieszkańców swojej kolonii jak zwyczajny zasób? Podążysz drogą inspirujących architektów, nieustraszonych odkrywców czy błyskotliwych naukowców? Twoje rządy przejdą do historii jako czas piekielnej tyranii, czy era prawa i równości?
Frostpunk to strategiczna gra planszowa, w której od jednego do czterech graczy wciela się w przywódców ostatniej kolonii ocalałych w postapokaliptycznym, skutym lodem świecie. Naszą rolą jest zarządzanie zarówno infrastrukturą ostatniego miasta, jak i jego mieszkańcami oraz nieustanne lawirowanie między perspektywą lodowej zagłady a buntem. Nasi obywatele to nie tylko nieme pionki na planszy: będą wysuwać postulaty i reagować zgodnie z panującymi nastrojami. Działania i decyzje graczy poniosą ze sobą istotne dla rozgrywki konsekwencje, tworząc każdorazowo wyjątkową, dojrzałą historię.
UWAGA! Ta wersja gry zawiera wszystkie cele odblokowane podczas kampanii na portalu Kickstarter.
Na czym to polega?
Gra toczy się w rundach reprezentujących kolejne dni. Jeśli uda Ci się przetrwać do końca 12. rundy – zwyciężasz! Jednak w każdej rozgrywce czeka na Ciebie inny cel, określony przez karty scenariuszy, modyfikujące zarówno warunki zwycięstwa, jak i przegranej. Oznacza to, że każda rozgrywka jest podporządkowana scenariuszowi, wpływającemu zarówno na warstwę narracyjną, jak i mechanikę.
W każdej rundzie czekają na Ciebie pułapki w postaci losowych kart wydarzeń, zawierających sytuacje do rozpatrzenia i roszczenia od mieszkańców kolonii. Każda decyzja, jaką podejmiesz, wpłynie na nastroje społeczne, a poprzez specjalną talię zmierzchu dościgną Cię konsekwencje wcześniejszych działań. Praktycznie z każdej strony czekają na Ciebie pułapki i tylko zręczne, długofalowe planowanie pozwoli Ci przygotować się na nadchodzące trudności.
Dlaczego pokochasz tę grę?
- To wielowymiarowa, rozbudowana planszówka osadzona w brutalnym świecie niejasnych moralnie decyzji. Każda rozgrywka stawia przed uczestnikami trudne wybory, z których każdy będzie brzemienny w skutki po jednej lub drugiej stronie.
- Frostpunk został oparty na bestsellerowej grze wideo studia 11bit, twórców This War Of Mine. Oryginalna (cyfrowa) edycja Frostpunk to odnoszący sukcesy strategy-survival-city-builder, nominowany do nagrody BAFTA, którego premiera miała miejsce w 2018 roku.
- Za mechanikę gry planszowej Frostpunk odpowiada weteran polskiej sceny planszówkowej, Adam Kwapiński, twórca takich hitów jak Nemesis czy Lords of Hellas.
Założyciel bloga. Z grami planszowymi związany od 2014 roku. Wielki fan gier z klimatem, ale nie pożałuje również czasu na porządne euro. Przed planszówkami jego największą pasją były gry fabularne, z którymi związany był praktycznie od dziecka. Lubi uzasadnioną losowość — gry planszowe mają sprawiać mu przyjemność, a nie wrażenie nadgodzin z Excelem w roli głównej. Czemu „angry” chcielibyście zapytać? Ano, raczej nie szczędzi języka, gdy trzeba. Chociaż i tak ostatnio trochę złagodniał. „Pisze jak jest”. Jeżeli coś mu się nie podoba, to nie boi się o tym mówić.