TOP 50 gier wszech czasów – edycja 2025

Aktualizacja topki najlepszych gier wszech czasów wg redakcji Angry Boardgamera wjeżdża aż miło. I powiem wam, że z tej edycji jestem bardzo zadowolony, bo trochę się zadziało: zanotowaliśmy kilka porządnych i zapewne bolesnych spadków z listy, jednak pojawiło się również sporo nowości. Zauważyć możecie również spore wahania, przynajmniej w niektórych przypadkach, bo – jak to zwykle bywa, gdy redakcja się zmienia – a odeszli Carmash z Łukaszem i doszedł Bart, więc siłą rzeczy punkty dostały inne tytuły.

Zapytaliśmy was również na naszej grupie facebookowej o najlepsze gry. Oto wyniki ankiety:

  1. Wojna o Pierścień oraz Brass Birmingham
  2. Twilight Imperium 4 ed.
  3. Ark Nova i Star Wars: Rebelia
  4. Barrage oraz Seti: Poszukiwania pozaziemskiej cywilizacji
  5. Scythe, Diuna: Imperium – Powstanie, Voidfall, Pax Reneissance

Spadki

Jak to zwykle bywa – musze być wyloty z listy. I o ile te z wysokich miejsc czterdziestych nie bolą, tak Horror w Arkham: Gra Karciana – zabolała bardzo. Tak to jest, jak największy lobbysta tej świetnej kooperacyjnej gry karcianej w klimatach lovecraftowskich odchodzi z ekipy (czyt. Carmash). Żeby nie była – gra wciąż jest świetna, ale euroentuzjastyczna część redakcji postawiła na inne konie.

  • SPADEK z 45. Circadians: Ład Chaosu Autor: S J Macdonald, Zach Smith | Wydawnictwo: Portal Games BGG | Kup w naszym sklepie
  • SPADEK z 43. Martwa Zima: Gra Rozdroży Autor: Jonathan Gilmour-Long, Isaac Vega | Wydawnictwo: Cube Factory of Ideas | BGG
  • SPADEK z 40. 7th Continent Autor: Ludovic Roudy, Bruno Sautter | Wydawnictwo: Serious Poulp| BGG
  • SPADEK z 30. Tainted Grail: Upadek Avalonu Autor: Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot | Wydawnictwo: Awaken Realms | BGG
  • SPADEK z 6. Horror w Arkham: Gra Karciana Autor: Nate French, MJ Newman | Wydawnictwo: Galakta BGG

Oto najlepsze gry planszowe wszech czasów wg redakcji Angry Boardgamera.

50. Clash of Cultures: Monumentalna Edycja Polska (-4)

Autor: Christian Marcussen | Wydawnictwo: Portal Games BGG

Jedna z fajniejszych cywilizacyjnych gier planszowych, które zostały wydane, a w dodatku świetny 4X. Czuć trochę naftaliny, głównie w bitwach, bo jest losowo i to bardzo, ale jednak to chyba jedyna gra, w której chociaż trochę czujemy, że rozwijamy cywilizację… czy tam kilka miast…  /trx

49. Age of Steam (-5)

Autor: John Bohrer, Martin Wallace | Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Tradycyjnie zacznę od: gra wygląda jak prototyp, ale ma to sens, jak już zagracie. Serio. Staroszkolna gra, która dalej łoi skórę i wymaga ostrego pilnowania się – znamy przypadki, gdy ktoś odpadał w drugiej rundzie. Brak downtime’u – jeżeli nie obserwujesz uważnie swoich przeciwników podczas ich tur – przegrasz. /sir Acid

48. Inis (-6)

Autor: Christian Martinez | Wydawnictwo: Portal | BGG

Niezmiennie jedna z moich ulubionych gier z gatunku kontroli terenu, która w gruncie rzeczy o tym nie jest. Inis jest grą mocno wyróżniającą się: elementy budowy mapy mają unikalny kształt, draft kart innowacyjny, w kółko gramy niemal tymi samymi kartami. Tak, zajmujemy terytorium, kontrolujemy je militarnie i religijnie, walka jest absolutnie inna, a tak naprawdę wygrywa ten, kto jest najsprytniejszy, bo Inis jest w gruncie rzeczy grą na przechytrzenie. Zagram zawsze i wszędzie, nawet z dodatkiem i w pięciu graczy (co potrafi niemiłosiernie przedłużyć rozgrywkę) /suburbius

47. Aeon’s End (-10)

Autor: Kevin Riley | Wydawnictwo: Portal Games | BGG | Kup w naszym sklepie

Aeon’s End wciąż uważam za najlepszą grę kooperacyjną dla par. Dość przystępne zasady, mocna kooperacja i bardzo przyjemny gameplay. Jednak mocno spadła w zestawieniu i nie bez powodu. Uniwersum trochę traci ze względu na swój przesyt. Kilka samodzielnych podstawek, multum dodatków. Gra legacy. Cholera co więcej wymyślą. I nie mówię, że gra jest zła, ale czuję, że cierpi ona na syndrom złośliwego tasiemca. Gra dojrzewa, tak, ale osobiście uważam, że jest to właściwy moment, aby w końcu wziąć kartę STOP i pójść w nowym, świeżym kierunku. /Piotr

46. ISS Vanguard (+3)

Autor: Andrzej Betkiewicz, Krzysztof Piskorski, Paweł Samborski, Marcin Świerkot | Wydawnictwo: Awaken Realms  | BGG

Awaken Realms, czyli ciężkie pudło i milion różnych rzeczy w nim schowanych. Na przykład… segregator, w którym zapisujemy postępy i robimy inne rzeczy. Kosmiczna przygoda, w której wcielimy się w całe sekcje załogi a nie w pojedyncze postaci. Świetna kampania, dobre pomysły, zwiedzanie innych światów i podążanie za zagadką, która może mieć potężne znaczenie dla naszego gatunku. /sir Acid

45. Klany Kaledonii (-10)

Autor: Juma Al-JouJou | Wydawnictwo: Czacha Games | BGG

Pomysł głównej mechaniki Terry Mystiki został wykorzystany w kilku naprawdę dobrych grach. Jedną z nich są Klany Kaledonii, w której prócz rozbudowy na mapie naszej produkcji rolnej i przetwórstwa tak, by utrudnić to przeciwnikom, wykonujemy kontrakty, których wartość punktową możemy regulować liczbą pozyskanych dóbr oraz manipulujemy cenami towarów na rynku. Bardzo satysfakcjonująca i mięsista gra z silnie zaznaczonym wątkiem ekonomicznym. /suburbius

44. Nucleum (N)

Autor: Simone Luciani, Dávid Turczi | Wydawnictwo: Rebel | BGG | Kup w naszym sklepie

Pierwsza nowość na naszej liście. Miłośnicy BrassaBarrage’a będę czuli się jak ryba w wodzie. Wcielamy się w przemysłowców, budujemy infrastrukturę połączeń, rozwijamy fabryki, zasilamy energią. Świetny system zagrywania płytek akcji w zestawieniu z głębią strategii, czyni tytuł bardzo interesującym.  /Gekon

43. Agricola (+5)

Autor: Uwe Rosenberg| Wydawnictwo: Lacerta| BGG

Staruszka załapała się jeszcze na naszą topkę – to musi coś znaczyć. Dla niektórych żmudna i siermiężna, dla innych bardzo wymagająca i ciekawa. Faktycznie można zmęczyć się niemal fizycznie po długiej i intensywnej partii, ale trzeba przyznać, że ma to swoje klimatyczne nawiązania, jako że wcielamy się w rodziny prowadzące gospodarstwa rolne w XVII wieku. W pocie czoła trzeba było zapracować na każdy kawałek chleba, czy innego warzywa. Tytuł ważny, ale obecnie raczej dla koneserów. /Gekon

42. Ark Nova (+5)

Autor: Mathias Wigge | Wydawnictwo: Portal GamesBGG | Kup w naszym sklepie.

Na BGG numer 3, u nas 42 – kto ma rację? Oczywiście my. Nie oznacza to jednak, że nie lubimy tego ZOO Tycoona na planszy, wręcz przeciwnie, jak na eurasa to dobry wynik, osiągnięty dzięki naprawdę sprytnemu miksowi mechanik. No i w mało której grze rozgromieni przeciwnicy kończą z punktami na minusie.
Tylko warto zawczasu przygotować kanapę do spania. /Bart

41. Twilight Struggle: Zimna Wojna (-8)

Autor: Ananda Gupta, Jason Matthews | Wydawnictwo: Phalanx BGG

Dla miłośników tematyki zimnowojennej mus; mimo tego, że nie cierpię karcianek (no ok, tutaj jest jeszcze mapa i żetony), to jest to gra, w którą zawsze chętnie pogram. Ma swoje wymagania, raczej nie nadaje się do grania byle jak – zaplanujcie sobie spokojny skupiony wieczór, bo skupienie jest ważne. Bonusowo nauczycie się czegoś z historii… albo ją zmienicie. /sir Acid

40. John Company 2 ed. (+10)

Autor: Cole Wehrle  | Wydawnictwo: Galakta BGG

Jak wielokrotnie pisałem – jest to gra o pracy w korporacji. Pierwszej korporacji na świecie. Która miała pełną swobodę militarną w stosunku do hinduskiej – lokalnej ludności… Mowa oczywiście o Wschodnioindyjskiej Brytyjskiej Kompanii Handlowej… i nie wstawiajcie za dużo okien. Jak ja się dobrze bawię przy tej grze. /trx

39. Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie (-10)

Autor: Ignacy Trzewiczek | Wydawnictwo: Portal Games | BGG | Kup w naszym sklepie

Gra przez którą zacząłem pisać o planszówkach i przez którą wsiąkłem w te hobby. Pierwsza, w którą zagrałem ponad 50 partii. Do dziś niewiele jest gier, które udają się przebić ten próg – głównie przez brak czasu i pogoń za nowościami. A szkoda. Klimatyczna euro kooperacja, w której może cię zabić koza. I dla mnie się to podoba. /trx

38. Anachrony (-7)

Autor: Dávid Turczi | Wydawnictwo: Albi Polska / Portal Games BGG

Wskażcie drugą grę, w której możemy pożyczyć surowce sami od siebie – z przyszłości, a potem trzeba pamiętać, żeby w przyszłości, która nadejdzie wysłać… albo nie i spowodować paradoks. Czekam. Poza takimi kwiatkami mamy egzoszkielety, dziwny świat i nieukninioną zagładę. Ryje banię mechanicznie, w każdej linii czasowej. /sir Acid

37. Eldritch Horror (+2)

Autor: Corey Konieczka, Nikki Valens | Wydawnictwo: Galakta BGG | Kup w naszym sklepie

W świecie mitów Cthulhu postało już wiele gier, część z nich jest bardzo udana. Do tej grupy można zaliczyć Eldritch Horror. Pomimo rozegrania wielu gier zawsze chętnie siądę do tego tytułu, bo cóż lepszego można zrobić w sobotnie popołudnie niż z grupą przyjaciół powstrzymać jednego z Przedwiecznych przed realizacją jego nikczemnych planów? Ta gra nie wybacza błędów, choć konsekwencje złych decyzji mogą wydawać się mgliste lub odległe to w końcu się skumulują i uderzą. Gra trzyma w napięciu do samego końca, bo wygrana najczęściej jest „na styk”. /Molu

36. Gloomhaven (+2)

Autor: Isaac Childres | Wydawnictwo: Albi Polska | BGG

OG. Może nie był to pierwszy RPG na planszy, ale to dzięki Gloomhaven wydanie sześciu stów na nową gierę już nie jest szaleństwem. System kart używanych do walki jest absolutnie genialny, a kontentu starczy na setki godzin gry. Gra ma swoje wady, ale ta przygoda jest warta poświęceń. 
A dla niezdecydowanych polecam na start Szczęki Lwa. /Bart

35. On Mars (+6)

Autor: Vital Lacerda | Wydawnictwo: Eagle-Gryphon GamesBGG

Coś w sobie ma ten Lacerda, że wciąż tworzy te wypasione, piękne i mega drogie euraski, a wy je kupujecie. Mimo, tego, że w tej cenie spokojnie można kupić 3-4 mniejsze, ale też zacne gry. Co prawda mechanicznie wszystko pięknie siedzi w temacie, jakość jest na najwyższym poziomie, więc wiemy za co płacimy… i dlaczego ta gra jest w naszej topce. /trx

34. Uczta dla Odyna (N)

Autor: Uwe Rosenberg | Wydawnictwo: RebelBGG

The Best of Uwe Rosenberg – mamy tutaj wszystko, z czego autor jest znany. Handel, podboje, żniwa i żywienie, pierdyliard akcji, dopięte charakterystycznym poliomino. Żywot wikinga w pigułce w jego raczej gospodarczym aspekcie. Epickie wydanie, epicka rozgrywka, mało przygody, sporo strategii i redukowania ujemnych punktów. /Gekon

33. Nemesis (-10)

Autor: Adam Kwapiński| Wydawnictwo: Rebel | BGG

Ta gra klimatem stoi. Survival horror w kosmosie od razu kojarzy się z Obcym. I słusznie, ale to nie to uniwersum (wszystkie podobieństwa są zapewne przypadkowe). Szczególnym uczuciem darzę tytuły, w których można się wczuć, a w tym przypadku mechanika bardzo pomaga. Walczymy o przetrwanie wspólnie, ale każdy może mieć swoją agendę i zostawić resztę na pastwę losu, klasyka. Pozostawanie w grupie daje większe bezpieczeństwo, ale bez rozdzielenia się trudno realizować cele. Do tego figurki prezentują się bardzo dobrze, a w połączeniu z porządną szatą graficzną pozostałych komponentów potęgują cały efekt. /Molu

32. Arcs (N)

Autor: Cole Wehrle | Wydawnictwo: Portal | BGG | Kup w naszym sklepie

Nie minął nawet miesiąc od polskiej premiery a najnowszy hit Leder Games już ląduje na liście. Czy jest to gra dla każdego? Nie, ale jeśli lubisz kosmiczne starcia, dramatyczne zmiany sytuacji na planszy i napięcie przy każdym ruchu to może to być gra dla ciebie. Za rok będzie miała lepszy wynik. /Bart

31. Mage Knight (-9)

Autor: Vlaada Chvátil, Paul Grogan, Phil Pettifer| Wydawnictwo: Portal Games | BGG

Coraz słabiej, ale wciąż w czołówce. Magiczny Rycerz wciąż trzyma się w topce ze względu na, moim zdaniem, najlepsze doświadczenie gry solo, jakie można mieć. Coś jak namiastka komputerowego Disciples lub Herosów, ale wciąż mająca to “coś”, co powoduje, że ta gra jest inna. Skomplikowane zasady, których opanowanie trochę zajmie, wiekowość gry, a jednak wciąż do niej ciągnie. /Piotr

30. Star Wars: Imperium Atakuje (-9)

Autor: Justin Kemppainen, Corey Konieczka, Jonathan Ying | Wydawnictwo: Galakta | BGG

W tym roku mocno w dół, ale nadal utrzymuje się na liście. Gra ze świata Gwiezdnych Wojen opowiadająca alternatywne scenariusze, gdzie jeden z graczy steruje poczynaniami Imperium, a pozostali wcielają się w agentów Rebelii. Ci drudzy przebijają się przez kolejne lokacje by wykonać misje, a na drodze staje im imperialna armia. Gracze mają wpływ na rozwój kampanii, a pomiędzy misjami następuje progres obu stron. Wszystko to z udziałem świetnie wykonanych figurek. /Molu

29. Food Chain Magnate (+7)

Autor: Jeroen Doumen, Joris Wiersinga | Wydawnictwo: Portal GamesBGG | Kup w naszym sklepie

Złośliwi twierdzą, że wynik rozgrywki jest znany po rozstawieniu na mapie pierwszych restauracji. Wyjątkowo brutalna gra, w której niszczymy ekonomię przeciwników, zarzucając ich kampaniami marketingowymi oraz produkcją pizzy i burgerów. Jeśli chcesz poczuć, jak kapitalizm i wolny rynek potrafi być bezwzględny, bez mrugnięcia okiem wyrzucać ludzi z pracy oraz poczuć frustrację, gdy twój misterny plan podboju lokalnego rynku restauracyjnego legnie w gruzach, bo przeciwnicy albo byli sprytniejsi, albo lepiej ustawili się do sytuacji rynkowej. FCM to ciężka decyzyjnie, wymagająca, ale satysfakcjonująca i nietypowa gra. /suburbius

28. Spirit Island (N)

Autor: R. Eric Reuss | Wydawnictwo: Portal GamesBGG | Kup w naszym sklepie

Turlanie kostką i wesołe zabijanie zombiaków? To nie tutaj. Poklepywanie się po pleckach? Nie bardzo. Spirit Island to kooperacyjny koszmarek i to w znaczeniu poziomu trudności. Fabularnie jesteśmy duchami i bronimy swojej nieskalanej cywilizacją zniszczenia wyspy przed złymi kolonizatorami. Tak więc planujemy wykorzystywać nasze moce, bronimy tubylców oraz próbujemy usunąć kolonizatorów oraz śmiecie, które nam Ci “turyści” nawozili. Jest to piekielnie trudne, a każdy duch ma swoje własne mocne i słabe strony. Dołóżmy do tego kilka dodatków i jest to bardzo wciągający, trudny oraz satysfakcjonujący koop z użyciem kart i strategii. /suburbius

27. Cywilizacja: Poprzez Wieki (-7)

Autor: Vlaada Chvátil | Wydawnictwo: Rebel (Asmodee Polska) | BGG

Prawdziwa gra cywilizacyjna, która udała się w całości na kartach. Zaczynamy w starożytności, by przez poszczególne ery zbudować sobie tableau, generujące mnóstwo punktów kultury oraz siłę militarną, by ową kulturę odbierać innym graczom. Cywilizacja: Poprzez Wieki jest już grą wiekową, trudną w obsłudze, długą, może nawet za bardzo, ale to wciąż jest kawał planszówki, prawdziwy król wieczoru, angażujący w całości i dający poczucie nagrania. /suburbius

26. Pax Renaissance 2 ed. (-7)

Autor: Phil Eklund, Matt Eklund | Wydawnictwo: Galakta| BGG

Koniec średniowiecza. Etos rycerski ustępuje mamonie, machinacjom wielkich kupców i bankierów, których majątki stworzył wielki handel śródziemnomorski. Czterej wielcy dysponenci gotówki rozpoczynają rozgrywkę o dominację w Europie, tworząc i obalając królów, wywołując bunty, powstania chłopskie i wojny religijne czy wreszcie nasyłając na wybrzeża pirackich łupieżców. Niesłychanie trudna w zasadach, skomplikowana decyzyjnie, wymagająca, ale też ocierająca się o geniusz gra karciana z wielką mapą. /suburbius

Reklama naszego sklepu. Reszta Topki poniżej.

25. Tzolk’in: Kalendarz Majów (-1)

Autor: Simone Luciani, Daniele Tascini| Wydawnictwo: Rebel | BGG

Według kalendarza Majów świat miał się skończyć w 2012 roku. Prawdopodobnie tak się stało, żyjemy w symulacji, wystarczy odwiedzić kilka grupek w mediach społecznościowych paranoików o tym przekonanych. Zyskiem z tego całego zamieszania i medialnego napędzania strachu było z pewnością powstanie gry Tzolk’in: Kalendarz Majów, nietypowego worker placementu, w którym akcje wykonujemy zdejmując robotników z odjazdowego mechanizmu pięciu zazębiających się kół czasu. Pozyskujemy zasoby, dbamy o przychylność bogów i budujemy budynki, by wymakować punkty, nie zapominając o przykrym obowiązku karmienia robotników. /suburbius

24. Pax Pamir – 2 edycja (+10)

Autor: Cole Wehrle | Wydawnictwo: Galakta | BGG | Kup w naszym sklepie

Żadna gra szybciej nie przenosi do innego miejsca jak Pax Pamir. Ledwo człowiek rozłoży matę, dotknie jednego z pionów i już jest po uszy w afgańskich intrygach, rozważając wbicie noża w plecy Brytyjczykom czy inną zdradę. W skrócie – wielka gra o „Wielkiej Grze” i przy tym zupełnie unikatowa. /Bart

23. Projekt Gaja (-5)

Autor: Jens Drögemüller, Helge Ostertag| Wydawnictwo: Portal GamesGames Factory | BGG | Kup w naszym sklepie

Czasami lubimy jak z uszu leci para, na czole skrapla się pot, a punkty zwycięstwa robią „brrr”. Projekt Gaja daje dokładnie te odczucia, a przy tym jest to gra potężnie regrywalna, a niektórzy nawet doszukują się w niej jakiegoś klimatu. /Bart 

22. Root (+10)

Autor: Cole Wehrle | Wydawnictwo: Portal GamesBGG | Kup w naszym sklepie

Czy urocze, antropomorficzne zwierzątka mogą żyć w pokoju? 

Cole Wehrle odpowiada na to pytanie stanowczym „NIE”, dając nam złożoną, asymetryczną grę wojenną, w której frakcje aż chce się poznawać, a konflikty są szybkie i bezpardonowe. Dodatków wciąż przybywa, a z każdym kolejnym gra się robi tylko lepsza. /Bart

21. 7 cudów świata: Pojedynek (N)

Autor: Stefan Feld | Wydawnictwo: Rebel | BGG | Kup w naszym sklepie

Jest jedna gra dwuosobowa lepsza od wszystkich innych i jest to 7 Cudów Świata: Pojedynek. Dwuosobowy draft, rozbudowa miasta, budowa cudów, przeciąganie liny – jest to idealne połączenie prostoty zasad i głębi rozgrywki.

Teraz prawie każda popularna gra ma wersję „duel”, ale królowa jest tylko jedna. /Bart

20. Zamki Burgundii (+8)

Autor: Stefan Feld | Wydawnictwo: Rebel | BGG

Cokolwiek zrobisz, punkt zarobisz. Może nie dosłownie, ale ta abstrakcyjna gra w kości daje spore pole do kombinowania. Chyba najlepsza gra Stefana Felda, którą wypada znać. Dużo satysfakcji z rozgrywki, nawet jeśli nie wygracie. Samo szukanie optymalnych kombosów daje dużo satysfakcji. Z uwagi na kości może wydawać się losowa, ale nie dla starych wyjadaczy. /Gekon

19. Chaos w Starym Świecie (+7)

Autor: Eric M. Lang| Wydawnictwo: Galakta | BGG

Jedna z perełek ze świata Warhammera, tym razem Fantasy. I tu z grubej rury: gracze wcielają się w bogów Chaosu i rywalizują ze sobą o dominację w Starym Świecie. Na mapie kontynentu rozmieszczają swoich kultystów i demony, które pozwalają im niszczyć przeciwników oraz dominować w regionach. Każdy z bogów ma też unikalne dodatkowe sposoby na punktowanie, a to zmusza do stosowania różnych strategii. Do tego wydarzenia, które modyfikują to co się dzieje na planszy oraz element losowy w bitwach sprawiają, że nie zawsze jest sprawiedliwie, ale zawsze jest emocjonująco. /Molu

18. Era Innowacji (+9)

Autor: Helge Ostertag| Wydawnictwo: Portal Games| BGG | Kup w naszym sklepie

Jeśli zamienić Terra Mystikę, to tylko na Erę Innowacji. Rozbudowany wcześniejszy pomysł. Z gruntu rzeczy to samo, ale jednak nie do końca. Różnorodność frakcji w zestawieniu z losowymi cechami specjalnymi, do tego nieskończona regrywalność. Losowość kończy się na setupie. Już w kolejnym kroku to gracze dzielą i rządzą. Rywalizacja o tereny, rozwój, dostęp do bonusów, punktów. Wyborna rozgrywka. /Gekon

17. Posiadłość Szaleństwa 2 ed. (-4)

Autor: Nikki Valens | Wydawnictwo: Galakta BGG | Kup w naszym sklepie

Coś dla fanów horrorów spod pióra H.P. Lovecrafta i kooperacji. Jeżeli nie zrazi was konieczność korzystania z aplikacji, to jest to tytuł, którego musicie spróbować, bo jest zwyczajnie bardzo dobry. Co więcej - bez apki nie byłby tak dobry. /trx

16. Hegemony (+9)

Autor: Vangelis Bagiartakis, Varnavas Timotheou | Wydawnictwo: Portal Games | BGG

Coś dla fanów ciężkich tytułów – gra w państwo. Rywalizacja pomiędzy rządem, robotnikami, klasą średnią i korporacjami. Najlepiej sprawdza się w pełnym składzie. Granie każdą z frakcji różni się diametralnie, a droga do zwycięstwa wiedzie przez kompromisy i układy. Każdy ciągnie kołderkę w swoją stronę, a jest ona krótka. Co z tego, że klasa robotnicza zyska miażdżącą przewagę i wymusza na rządzie zmiany, jeśli państwo staje się niewypłacalne? Korporacje mogą dokopać robotnikom i klasie średniej, ale kto będzie kupował ich dobra? Ten tytuł w bardzo zgrabny sposób pokazuje jak działa system, i choć zasady z początku wydają się skomplikowane, to myślę, że warto. /Molu

15. Wojna o Pierścień (-8)

Autor: Roberto Di Meglio, Marco Maggi, Francesco Nepitello | Wydawnictwo: Galakta BGG | Kup w naszym sklepie

Nie jedyna i nie ostatnia asymetryczna strategia dla dwojga. Coś lubimy grać w duże i ciężkie gry pojedynkowe. Szczególnie takie, które poza świetnymi rozwiązaniami mechanicznymi mają dużo klimatu - a tu jest go bardzo dużo. Odtwarzamy Trylogię Tolkienowską, przeprowadzamy epickie bitwy i próbujemy się przebić Drużyną Pierścienia do Góry Przeznaczenia. Miód. Zawsze chętnie zagram. /trx

14. Gra o Tron: Gra Planszowa 2 ed. (-2)

Autor: Christian T. Petersen | Wydawnictwo: Galakta | BGG | Kup w naszym sklepie

Nie wyobrażam sobie Topki Wszech Czasów bez tego tytułu. Ta strategia może nie jest najwybitniejszą na świecie, ale jak żadna inna rozpala emocje. Zwycięzca może być tylko jeden, więc każdy sojusz dąży do zdrady. Pytanie tylko, kto szybciej osiągnie swoje cele. Mechanika została tak skrojona, aby gracze musieli współpracować, a nawet najsłabszy może stać się języczkiem u wagi. Jednocześnie sojusznicy mogą zmienić stronę praktycznie w ostatniej chwili. Drugie tyle co na planszy dzieje się nad stołem: dyskusje, negocjacje, analizy możliwych scenariuszy. Polecam każdemu, ale dystans zalecany. /Molu

13. Barrage (+3)

Autor: Tomasso Battista, Simone Luciani | Wydawnictwo: Portal Games BGG | Kup w naszym sklepie

Barrage można napisać jedno - jest to gra o wodzie, ale jest tak sucha, że wiadro wody nie wystarczy, by się nawodnić po rozgrywce. Trudna, wymagająca i wredna - ale za to bardzo satysfakcjonująca. Bardzo polecam euroentuzjastom, którzy nie boją się bezpośredniej rywalizacji. /trx

12. Star Wars: Rebelia (-4)

Autor: Corey Konieczka | Wydawnictwo: Galakta | BGG | Kup w naszym sklepie

Asymetryczna strategia dla dwóch osób, o której napisano i powiedziano już chyba wszystko. Świetnie zaimplementowana fabuła starej trylogii wraz z jej alternatywnymi wersjami. A do tego świetny dodatek. Jak lubisz Gwiezdne Wojny i duże strategie - szczególnie te na dwie osoby, to jest to tytuł dla Ciebie. /trx

11. Scythe (-2)

Autor: Jamey Stegmaier | Wydawnictwo: Phalanx | BGG | Kup w naszym sklepie

W tym roku chyba nic nowego do Scythe nie wyszło. Gra wiecznie żywa, z unikalnym pomysłem na świat, kusząca mechami, które sugerują zupełnie inną grę. Grę, która będzie ciekawa na każdym etapie rozwoju planszowego zainteresowania. Od początków, po odkrywanie, co tam jeszcze można zrobić, po gęste, krótkie (godzina 15 minut) partie, które wydawały się niemożliwe po pierwszym zagraniu. /sir Acid

10. Blood Rage (0)

Autor: Eric M. Lang| Wydawnictwo: Portal Games | BGG | Kup w naszym sklepie

Pierwszą dziesiątkę otwiera klasyczna naparzanka w wikińskich klimatach. Jak widać nam przypadła do gustu, bo kurczowo trzyma się ścisłej czołówki. Nieprzewidywalna w swoim przebiegu. Zagranie dobrej karty, nie oznacza, że przeciwnik nie ma lepszej w zanadrzu. Granie na zwycięstwa w bitwach, granie na poległych, wsparcie mitycznych stworów, bitka na każdym kroku, ale na końcu liczą się jednak punkciki. Nie wszystkim to odpowiada, ale nam się jak widać podoba. /Gekon

9. Diuna: Imperium (-5)

Autor: Paul Dennen | Wydawnictwo: Lucky Duck GamesBGG | Kup w naszym sklepie

Za ten spadek mam focha na redakcję. Dla przypomnienia - rozbudowane (dwa dodatki, druga podstawka, zapowiedziany trzeci, komponenty są zasadniczo wymienne) PvP wymagające ciągłej obserwacji, planowania i przeliczania. Kapitalnie oddaje klimat świata Diuny. Na razie, idę planować zamachy na redakcję… /sir Acid

8. Great Western Trail (+9)

Autor: Alexander Pfister| Wydawnictwo: Rebel, LacertaBGG

Czy na obecną pozycję i, jakby nie było, spory awans wpłynęły kolejne wydania z serii? Być może podstawka zyskała w naszych oczach lub atrakcyjność całej serii spowodowała, że spojrzeliśmy bardziej przychylnym okiem w kierunku tego pudełka. Eurasowy majstersztyk, wszystko na swoim miejscu, wyścig, zbieranie kart krów na handel, rozbudowa na planszy, rozwój planszy gracza, wiele dróg do zwycięstwa i nawet odczuwalna atmosfera dzikiego zachodu – nooo, powiedzmy ;)  /Gekon

7. Szogun (+8)

Autor: Dirk Henn | Wydawnictwo: Rebel | BGG

Japonia, koniec XVI wieku. Klany przystępują do ostatecznej rozgrywki, której efektem będzie zjednoczenie kraju pod wodzą najważniejszego z generałów, czyli szoguna. W tej grze będziemy kontrolowali tereny, budowali zamki, świątynie i teatry, łupili chłopów i walczyli z nimi podczas powstań, ale przede wszystkim wrzucali kostki do wieży bitewnej. Szogun ma już swoje lata i mimo to wciąż chętnie ląduje na naszych stołach, nie dając się z nich zepchnąć nowym tytułom. /suburbius

6. Eclipse: Drugi świt galaktyki (-1)

Autor: Touko Tahkokallio | Wydawnictwo: Lautapelit.fi BGG | Kup w naszym sklepie

Sprawne 4x które mimo paru lat na karku nadal fascynuje. Świetna asymetria, dobrze się skaluje, dobry tytuł, gdy potrzeba zamknąć się w jeden wieczór, albo odpoczywacie po TI. /sir Acid

5. Terraformacja Marsa (+6)

Autor: Jacob Fryxelius | Wydawnictwo: Rebel | BGG | Kup w naszym sklepie

Hmm… nie wiem, co można nowego napisać o tej grze. “Zawszesprawdzająca” się gra dla niektórych albo pasjans dla przeciwników. Warto mieć na półce, jeszcze bardziej grać co jakiś czas. Zawsze przyjemnie do niej wrócić. Dobre do wciągania znajomych w hobby, dobre cały czas. Bonusy za sporo faktycznej nauki na kartach. /sir Acid

4. Zakazane Gwiazdy (+10)

Autor: Samuel Bailey, James Kniffen, Corey Konieczka | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Bardzo klimatyczna gra w świecie Warhammera 40k, dobra do tego stopnia, że broni się wśród osób nieznających uniwersum. Jest to świetna strategia na ciasnej mapie, gdzie nie ma miejsca na przypadkowe ruchy. Do tego deckbuilding pod prowadzenie bitew i asymetryczne frakcje. Przy tym zasady nie są przesadnie skomplikowane. Całość pozwala prowadzić emocjonujące i niepowtarzalne rozgrywki. Bitwy czasami lekko się przeciągają, ale jest to do przełknięcia. Tytuł, obecnie niedostępny, potrafi osiągać spore ceny na aukcjach. /Molu

3. Władcy Ziemi - Dominant Species (-)

Autor: Chad Jensen | Wydawnictwo: Phalanx | BGG | Kup w naszym sklepie

Nadchodzi epoka lodowcowa. Orzech ścigany przez wiewióra wbija się we fragment lądolodu. Nie, to nie ta opowieść. Sześć gromad zwierząt przystępuje do morderczej walki o przetrwanie, adaptując się do nieustannie zmieniających się warunków przyrody, niszczonej przez rozszerzającą się tundrę, w której życie jest niebywale trudne. Gra, w której staramy się zaprogramować sekwencję akcji, aby optymalizować rozwój naszej gromady, by z przerażeniem i bezradnością przyglądać się dewastacji naszych planów przez wrogów. Mimo wieku jest to kawał znakomitej, wymagającej, epickiej wręcz gry, w której każda partia wygląda zupełnie inaczej. /suburbius

2. Brass Birmingham (-)

Autor: Gavan Brown, Matt Tolman, Martin Wallace | Wydawnictwo: Rebel, Phalanx | BGG | Kup w naszym sklepie

Niegdyś na pierwszym, obecnie silne drugie miejsce. Najwidoczniej euraskowa część ekipy ma zbyt słabe przebicie u naczelnego. Brassa chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, to już klasyk swojego gatunku. Ekonomiczna gra planszowa osadzona w realiach rewolucji przemysłowej. Rozbudowa sieci połączeń, rozwój infrastruktury. Elegancja zasad stawia Brassa na pozycji jednego z najlepszych, a dla nas najlepszego eurasa. /Gekon

1. Twilight Imperium 4 ed. (-)

Autor: Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen | Wydawnictwo: Galakta BGG

Stało się. Drugi rok Twilight na pierwszym miejscu, To co coś, czego się nie spodziewałem. Przez wielu znienawidzona, przez innych doceniana, ale wciąż uznana za niegrywalną - przez czas, który pożera. Dla reszty najlepsza gra strategiczna w klimatach SF. Gra kompletna, chociaż oczywiście ma swoje wady. Jak dla mnie jeden z nielicznych tytułów, który naprawdę od lat regularnie trafia na stół i spaja ekipę. Świetna asymetria, klimat, walki, polityka i szukanie sposobu na urwanie punktów zwycięstwa i realizację celów. /trx

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Nowości w sklepie
Przejdź do sklepu:
Najnowsze posty
Szukaj