
TO NIE JEST AKTUALNA TOP LISTA WG REDAKCJI ANGRY BOARDGAMER. POWSTAŁA NOWSZA WERSJA!
Nadszedł ten czas, że forma, w której w zamierzchłych czasach (jeszcze rok temu) robiliśmy (praktycznie robiłem) topki, się wypaliła. Tzn. spis gier, w jako listy pięćdziesięciu tytułów zostaje, ale zebraliśmy ją całą redakcją poprzez demokratyczne głosowanie – każdy miał równy głos.
Jak dobrze wiecie, w czasie wielkiego werbunku redaktorów, dołączyli do mnie zarówno ameritrashowcy (Łukasz), jak i wszystkożercy (Wilczur, Sythriel, Ufo, czy Sir Acid), ale również eurogracze (Wojtek oraz Gekon). Tym samym – liczba recenzji eurasków, ale również ich gęstość na topkach, wyraźnie wzrosła.

W skórcie – nie ma sensu tej listy porównywać do mojej listy sprzed roku, czy dwóch. To zupełnie nowe rozdanie. To jest Topka Najlepszych Gier Wszech Czasów wg redakcji serwisu Angry Boardgamer. Zapraszamy do lektury.
50. Świat Dysku: Ankh-Morpork
Autor: Martin Wallace| Wydawnictwo: Phalanx Games | BGG

Ankh-Morpork to gra legenda, choć swój status zawdzięcza przede wszystkim niebotycznym cenom, jakie osiąga na internetowych aukcjach. Abstrahując jednak od tej otoczki, wciąż jest to świetny area control z tajnymi tożsamościami i olbrzymią ilością negatywnej interakcji. Wszystko to okraszone ilustracjami doskonale oddającymi nastrój świata wykreowanego w prozie Terry’ego Pratchetta. /Łukasz
49. Nieustraszeni: Normandia
Autor: Trevor Benjamin, David Thompson| Wydawnictwo: Ogry Games | BGG

Świetna dwuosobówka, w ciekawy sposób łączącą grę wojenną z mechaniką deck-buildingu. Mnogość dostępnych typów jednostek i możliwych strategii powinna być zadowalająca dla większości domorosłych taktyków, a dzięki świetnie zaprojektowanej kampanii składającej się z misji o rosnącym poziomie złożoności Undaunted jest grą niezwykle przystępną. Warto wyczekiwać nadchodzącej polskiej wersji. /Łukasz
48. X-Wing: Gra Figurkowa 2 ed.
Autor: Jason Little | Wydawnictwo: Rebel (Asmodee Polska) | BGG

Bitewniak, w którym kompletna „armia” składa się z 2-6 modeli, w dodatku malowanych fabrycznie? Choć w niektórych kręgach może to uchodzić za herezję, nie można X-wingowi odmówić wielu zalet. Dzięki symultanicznej fazie planowania rundy są niezwykle dynamiczne, a ze względu na stosunkowo niewielką ilość jednostek na planszy wcale nie trzeba wydawać fortuny, żeby skompletować własną eskadrę. /Łukasz
47. Brzdęk w Kosmosie
Autor: Paul Dennen| Wydawnictwo: Lucrum Games | BGG

Brzdęk, lub jeśli ktoś woli, to Clank, jest udanym deck builderem. Jego kosmiczna odsłona usprawnia i rozwija już to, co otrzymaliśmy przy wersji ze smokiem. Modularna mapa, dodatkowa mechanika odblokowywania ostatniego sektora i inne drobniejsze smaczki sprawią, że ci bardziej zatwardziali gracze znajdą tu coś dla siebie, a zarazem ci, którzy wolą lżejszą atmosferę, będą mieli dość sympatyczne wyzwanie przed sobą. Nie pozostaje więc nic innego, jak chwycić karty w dłoń i ruszyć ku galaktycznej przygodzie! /Wilczur
46. Terra Mystica
Autor: Jens Drögemüller, Helge Ostertag| Wydawnictwo: Bard| BGG

Kultowa gra euro w świecie fantasy, choć zdawałoby się to wykluczać. Daje możliwość w podstawowym wydaniu zagrania jedną z 14 ras. Trudna, wymagająca. Zapewne znalazłaby się na wyższej pozycji, gdyby nie jej młodszy kosmiczny brat Projekt Gaja. /Gekon
45. 51. Stan: Master Set
Autor: Ignacy Trzewiczek | Wydawnictwo: Portal | BGG

Karcianka w świecie Neuroshimy, w której dość łatwo wczuć się w klimat postapo. Gra autorstwa Ignacego Trzewiczka w odświeżonym wydaniu z świetnymi grafikami i komponentami. W zasadzie można by grę położyć na półce zaraz obok Osadników – Narodziny Imperium, jednak surowa sceneria 51 stanu bliższa jest memu sercu. /Gekon
44. Rising Sun
Autor: Eric M. Lang | Wydawnictwo: Portal | BGG

Eric lubi zgrabne, intuicyjne i ciekawe strategie z dostosowanymi do nich mechanizmów. CMON lubi wypasione figurki. Ekipa się dobrała i stworzyła świetny produkt – dudes on the map, łamanie sojuszy, ukryta taktyka bitewna – czego chcieć więcej? /trx
43. Android: Netrunner
Autor: Richard Garfield, Lukas Litzsinger| Wydawnictwo: Galakta | BGG

Niesamowita dwuosobowa gra LCG współautorstwa legendarnego Richarda Garfielda. Usytuowana w dystopijnym, stechnicyzowanym świecie w konwencji cyberpunk. Gracze wcielają się w netrunerrów i przedstawicieli megakorporacji. Ci pierwsi starają się wykraść tajemnice tych drugich. Uniwersum Androida zyskało ogromną popularność i doczekało się gier planszowych, powieści oraz systemu RPG. /Sythriel
42. 7 Cudów Świata – Pojedynek
Autor: Antoine Bauza, Bruno Cathala | Wydawnictwo: Rebel (Asmodee Polska) | BGG

Kultowa już gra 7 cudów świata w wersji do grania tylko w duecie, stworzona przez niebagatelny duet Antoine Bauza i Bruno Cathala. Zbieramy karty, próbując zadbać o dobrą produkcję, przypływ gotówki, uzyskać jak największą przewagę punktową. Nie możemy zaniedbać militariów i mieć na uwadze rozwój naukowy. Jedna z najlepszych gier dwuosobowych na około 30 minut. /Gekon
41. Hero Realms
Autor: Robert Dougherty, Darwin Kastle | Wydawnictwo: IUVI Games | BGG

Pozycja obowiązkowa dla fanów deck-buildingu. Ze względu na krótki czas rozgrywki i proste zasady nie trudno się w niej odnaleźć nawet kompletnym nowicjuszom, a ilość możliwych kombinacji sprawia, że gra pozostaje świeża po wielu partiach. /Łukasz
40. Chaos w Starym Świecie
Autor: Eric M. Lang| Wydawnictwo: Galakta | BGG

Gra typu area control osadzona w popularnym świecie bitewniaka Warhammer Fantasy Battle. W jej scenariuszu gracze wcielają się w jednego z bogów chaosu i starają się unicestwić Stary Świat. Po utracie przez FFG licencji na produkty związane z Warhammerem zyskała status białego kruka i aktualnie nabycie jej kopii wiąże się z niemałym wydatkiem. /Sythriel
39. Twilight Struggle: Zimna Wojna
Autor: Ananda Gupta, Jason Matthews | Wydawnictwo: Phalanx | BGG

Jeżeli jesteś fanem opowieści z czasów Zimnej Wojny, to jest to tytuł dla Ciebie. Świetna – tak naprawdę karcianka z akompaniamentem planszy i żetonów na niej. Dodatkowo prawdziwe wydarzenia i możliwość napisania własnej historii. Bo kto powiedział, że ci kapitalistyczne amerykańskie świnie musiały wygrać ten „cichy” konflikt? /trx
38. Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa
Autor: Przemysław Rymer, Ignacy Trzewiczek, Jakub Łapot | Wydawnictwo: Portal | BGG

Jest to tak naprawdę karciana paragrafówka ze świetną kampanią w podstawowym pudle. Świetna gra z gęstym klimatem inspirowanym, chociażby serialem HBO o tym samym tytule. Dostajemy dedukcję, zacną fabułę, ciekawe postaci i możliwość wcielenia się w detektywa. Pycha. /trx
37. Inis
Autor: Christian Martinez | Wydawnictwo: Portal | BGG

W Inis każdy z graczy rozmieszcza na planszy podległe sobie celtyckie klany, starając się wypełnić przynajmniej jeden z trzech różnych warunków zwycięstwa i udowodnić tym samym, że to jemu przysługuje zaszczytny tytuł władcy. Spośród stosów świetnych gier typu area control Inis wyróżnia stosunkowo niewielki nacisk na walkę. Zgodnie bowiem ze starym powiedzeniem, na konflikcie zbrojnym zwykle najbardziej korzystają gracze, którzy… nie biorą w nim udziału. /Łukasz
36. Mombasa
Autor: Alexander Pfister| Wydawnictwo: Lacerta | BGG

Znakomita gra gwiazdy planszowych projektów, Alexandra Pfistera. Wcielamy się w inwestorów, którzy w XIX wieku, w czasach kolonialnych, handlują kawą, bawełną i bananami, zdobywają diamenty, a nade wszystko inwestują w cztery kompanie handlowe, które starają się zdobyć dominację w Afryce. Gra jest sprytnym konglomeratem kilku mechanik, które zazębiając się, tworzą unikatową pozycję. /Wojtek
35. Horror w Arkham 3 ed.
Autor: Richard Launius, Nikki Valens, Kevin Wilson | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Najnowsze wydanie Horroru w Arkham podzieliło recenzentów. Co prawda zaimplementowano w nim najlepsze pomysły ze wszystkich gier z serii Arkham Files i nieco ograniczono losowość, ale dla niektórych było to zbyt rażące odejście od formuły klasycznego Arkhama. W redakcyjnym gronie nie mamy jednak wątpliwości — trzecia edycja to świetna gra.
Z niecierpliwością wyczekujemy zapowiedzianego niedawno dodatku. /Łukasz
34. The Godfather: Imperium Corleone
Autor: Eric M. Lang| Wydawnictwo: Portal | BGG

Kolejna już gra Erica M. Langa w tym zestawieniu. Kolejna typu area control. Ojciec Chrzestny to wojna rodzin mafijnych przeniesiona na planszę. Miodna rozgrywka wynagradza raczej brzydką oprawę graficzną i ostatecznie niewielki związek z książkowym pierwowzorem. /Sythriel
33. Root

Autor: Cole Wehrle| Wydawnictwo: Portal| BGG
Całkowicie asymetryczna gra area control, do której rozegrania nie potrzeba całego dnia (i połowy nocy). Wielkie podboje, krwawe rewolucje, zawiązywane naprędce sojusze i spektakularne zdrady, a wszystko to okraszone prześlicznymi ilustracjami bohaterów tej nieustannej wojny
o wpływy — uroczych zwierzątek leśnych. /Łukasz
32. Zamki Burgundii
Autor: Stefan Feld| Wydawnictwo: Rebel (Asmodee Polska) | BGG

Wizytówka króla sucharów Stefana Felda. Jednocześnie najbardziej znana i najlepiej oceniana w rankingach jego gra. Jak mają niemieckie gry w zwyczaju ta również nie grzeszy urodą, jednak nie przeszkadza w pozytywnym odbiorze rozgrywki. Wszystko kręci się wokół kości. Ich wyniki zamieniać będziemy na zakup kafelków z rynku i tym samym wpływać na rozwój naszych symbolicznych ziem i posiadłości. Gra w kombosy. Im lepszy uda się wykręcić tym większa satysfakcja. Dobra do pozyskiwania adeptów na eurograczy. Gra doczekała się jubileuszowego wydania, które niestety poza pudełkiem nadal nie cieszy oka. /Gekon
31. Posiadłość Szaleństwa 2 ed.
Autor: Nikki Valens | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Gra typu Dungeon Crawler osadzona w świecie Mitologii Cthulhu autorstwa H.P. Lovecrafta. Przepięknie wykonana, niesamowicie klimatyczna. Prawdopodobnie najlepsza aplikacja mobilna w tego typu grach. /Sythriel
30. This War Of Mine: Gra Planszowa
Autor: Michał Oracz, Jakub Wiśniewski| Wydawnictwo: Galakta | BGG

Wojna to częsty motyw przewodni gier – nie tylko planszowych. Żołnierze toczą swoje boje, miasta upadają, a co z cywilami? This War of Mine, która bazuje na produkcji 11Bit Studios o tej samej nazwie, opowiada historię zmagań grupki losowych cywilów w objętej konfliktem Graznavii. W grze będziemy ciągle walczyć o przeżycie, zmagać się z głodem, chłodem, chorobami oraz oczywiście nie natknąć się na wojskowych. Gra posiada również dodatki, które rozbudowują podstawową wersję o nowe opcje i możliwości. /Wilczur
29. Teotihuacan: Miasto Bogów
Autor: Daniele Tascini | Wydawnictwo: Portal | BGG

Teotihuacan w wolnym tłumaczeniu to miejsce, w którym ludzie stają się bogami. Znakomita mechanicznie gra worker placement, w której zdobywamy surowce, budujemy bogom piramidę i uśmiercamy kości, aby chtoniczne bóstwa również obdarowały nas punktami zwycięstwa. Chociaż nie jest to prosta gra, sprawia mnóstwo przyjemności z rywalizacji. /Wojtek
28. Roll Player
Autor: Keith Matejka| Wydawnictwo: Ogry Games | BGG

Draft i zarządzanie koścmi o euraskowych wibracjach zamknięte w klimatycznej otoczce tworzenia postaci rodem z klasycznych gier cRPG typu Baldur’s Gate. Potrafi uruchomić wyobraźnie w jak najbardziej pozytywnym tego słowa znaczeniu. /Sythriel
27. Gloomhaven
Autor: Isaac Childers| Wydawnictwo: Albi Polska | BGG

Od długiego czasu numer jeden na liście rankingu użytkowników Board Game Geek. Na tle innych dungeon crawlerów wyróżnia się ogromną ilością zawartości i systemem walki rezygnującym z używania kości. /Sythriel
26. Martwa Zima: Gra Rozdroży
Autor: Jonathan Gilmour, Isaac Vega| Wydawnictwo: Factory of Ideas | BGG

Choć apokalipsa zombie może wydawać się motywem wyeksploatowanym w popkulturze do cna, w praktyce bardzo niewiele jest udanych interpretacji tego tematu. Martwa Zima niezwykle dobrze buduje atmosferę survival horroru i wzajemnej nieufności, opierając rozgrywkę na sekretnych celach i mechanice potencjalnego zdrajcy. Bo nawet kiedy martwi wstają z grobów, największym zagrożeniem wciąż pozostają żywi. /Łukasz
25. Szogun
Autor: Dirk Henn | Wydawnictwo: Rebel | BGG

Mówiąc Szogun, myślę wieża. Ma ona oczywiście swoich przeciwników, ale trudno jest osiągnąć większe napięcie podczas oczekiwania na wynik stoczonej właśnie potyczki. Walki o terytoria na mapie feudalnej Japonii, gdzie zbieranie podatków i plonów ryżu ma niekiedy większe znaczenie niż rozwój militarny. W czasie programowania akcji można faktycznie poczuć się jak generał planujący ruchy swoich wojsk. Z jednej strony strategia, z drugiej szczęście lub pech wieży. Niezapomniane emocje. /Gekon
24. Eldritch Horror
Autor: Corey Konieczka, Nikki Valens | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Prawdziwy klasyk wśród ameri. Ten spadkobierca Horroru w Arkham zawiera w sobie wszystko to, co w przygodzie na planszy najważniejsze. Dzięki olbrzymiemu zapasowi dodatków wprowadzających jeszcze więcej grywalnych postaci, zagrażających światu przedwiecznych i kart spotkań, a nawet robiących użytek z dodatkowych plansz i zupełnie nowych mechanik, Eldritch nie przestaje zaskakiwać. /Łukasz
23. Dark Souls: The Card Game
Autor: David Carl| Wydawnictwo: Steamforged Games Ltd.| BGG

Soulsy to temat, z którego mógłbym się doktoryzować. Nie będę kryć, że jestem fanboyem. Dark Souls Gra Karciana, to bardzo udane przeniesienie gry (trzeciej odsłony, tak dokładniej rzecz ujmując) na stoły graczy. Ta niepozornie wyglądająca karcianka przy odpowiednio zbudowanym klimacie wprawi każdego fana „symulatora umierania” w stan ekstazy. Ciągłe balansowanie między „spróbuję jeszcze trochę pociągnąć” a „zaraz zginę” naprawdę utrzymuje emocje na wysokim poziomie. Dzięki specyficznej mechanice „twoja talia, to twoje życie” czuć Soulsową rozpacz i bezsens, który towarzyszył w wirtualnych walkach. /Wilczur
22. Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie
Autor: Ignacy Trzewiczek | Wydawnictwo: Portal | BGG

Co to za topka w polskich internetach bez Robinsona Crusoe od Ignacego Trzewiczka? W końcu to polskie dobro narodowe. A tak serio, to jest to w zupełności prawda. A w dodatku jest to jedna z najlepszych kooperacyjnych gier, które ukazały się kiedykolwiek na rynku. Wielu (mimo że gra jest skomplikowana) właśnie od niej zaczynała. /trx
21. Aeon’s End
Autor: Kevin Riley | Wydawnictwo: Portal | BGG

Aeon’s End to według mnie najlepsza gra dla par. Brak losowości, budowanie talii, kooperacja, spory poziom trudności, to jest to, co Wilczki lubią najbardziej. W miarę proste zasady sprawiają, że tytuł ten nie jest zaporowy dla początkujących graczy. Co więcej, gra jest wciąż rozbudowana. Prócz wersji podstawowej posiada dodatki, samodzielny dodatek, a niedługo na naszym rynku pojawi się również wersja Legacy. Nic, tylko grać! /Wilczur
20. Agricola
Autor: Uwe Rosenberg| Wydawnictwo: Lacerta | BGG

Złośliwie nazywana najbardziej duszącą graczy planszówką. Aż dziw bierze, że Agricola ma już 13 lat i wciąż urzeka kolejne kohorty stykających się z nią graczy. Budowanie gospodarstwa rolnego w XVII wieku, walka z głodem i trzymanie zwierząt w domu, masa kart i worker placement – wciąż bardzo dobre i bardzo świeże, a jednocześnie wyznaczające ramy gatunku. /Wojtek
19. Terraformacja Marsa
Autor: Jacob Fryxelius | Wydawnictwo: Rebel (Asmodee Polska) | BGG

Gra, która szturmem zwojowała planszówkowy świat. I to pomimo dość przeciętnego wydania. Gra, której wyprzedanych nakładów i kolejnych dodruków nie sposób zliczyć. Niedługo trudno będzie zorientować się w dodatkach, bowiem przy tym tytule również fani są niezwykle kreatywni. Dużą zaletą jest ścisłe powiązanie akcji i dopasowanie kart do naukowej nomenklatury. Sporo losowości poprzez naprawdę liczebną talię, ale nie przeszkadza to czerpać satysfakcji z rozgrywki. Nietrudno wczuć się eksploratora Czerwonej Planety, który przerabia kolejne tereny, by dostosować warunki pod zasiedlenie przez gatunek ludzki. Przy okazji można na tym nieźle zarobić. Najlepiej więcej niż współgracze. /Gekon
18. Klany Kaledonii
Autor: Juma Al-JouJou| Wydawnictwo: Czacha Games | BGG

Gra, która pojawiła się trochę znikąd, podejrzewana o bycie reimplementacją Terry Mystiki, okazała się znakomitym, samodzielnym tytułem, który podbił planszówkowe stoły i został oceniony jednoznacznie pozytywnie. W Klanach prowadzimy jeden ze szkockich rodów w czasach wczesnego kapitalizmu, z jednej strony intensywnie rozwijając produkcję rolną, z drugiej handlując dobrami i wykonując kontrakty. Tajemniczy Juma Al-JouJou wziął sample mechanik z kilku gier i stworzył pełnokrwisty tytuł, sprawiający mnóstwo satysfakcji graczom na całym świecie. /Wojtek
17. Cywilizacja: Poprzez Wieki
Autor: Vlaada Chvátil | Wydawnictwo: Rebel (Asmodee Polska) | BGG

To jest gra, która ma mnóstwo wad: jej obsługa jest nieintuicyjna, trwa bardzo długo, rozgrywka nad stołem może być niesprawiedliwa, a jeśli któryś z graczy odstaje militarnie może się od razu poddać. Ale jednocześnie jest to najlepsza gra cywilizacyjna, w której karty potrafią zasymulować rozwój ludzkości od epoki brązu po podbój kosmosu i prześledzić rozwój kultury od budowy piramid po wynalezienie bomby atomowej. Jeśli lubisz epickie epopeje o dziejach ludzkości Cywilizacja: Poprzez wieki jest właśnie dla ciebie. /Wojtek
16. Horror w Arkham: Gra Karciana
Autor: Nate French, Matthew Newman | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Z czystym sercem przyznaję, że jest to najlepsza gra w świecie Mitologii Cthulhu, w którą udało mi się zagrać. A trzeba dodać, że uwielbiam je wszystkie. Niby kolekcjonerka karcianka, na którą wydaje się miliony, ale wydaje mi się, że jest warta każdej złotówki… czy duszy… /trx
15. Projekt Gaja
Autor: Jens Drögemüller, Helge Ostertag| Wydawnictwo: Games Factory | BGG

Reimplementacja gry Terra Mystica? Tak, ale. Projekt Gaja to twórcze rozwinięcie starego, dobrego tytułu, w którym pozbyto się większości wad poprzedniczki i dodano kilka podkręcających elementów, które czynią ten tytuł perełką w dziedzinie mechanika. Prowadzimy swoją rasę na podbój kosmosu, dbając o rozwój technologii, kolonizację planet i budowę dających duże profity przymierzy. Duża, wymagająca, mięsista gra, wzbudzająca zachwyt głównie wśród zaawansowanych graczy. /Wojtek
14. Nemesis
Autor: Adam Kwapiński| Wydawnictwo: Rebel | BGG

Ile razy słyszeliście, że Nemesis do Obcy/Alien na planszy? Z tym że to jest rzeczywiście prawda. Cholernie trudny tytuł, który w trybie semi-kooperacyjnym praktycznie zawsze oznacza śmierć całej (lub prawie całej załogi). Ale mimo wszystko, to właśnie dzięki temu rozgrywka jest tak miodna. /trx
13. Star Wars: Imperium Atakuje
Autor: Justin Kemppainen, Corey Konieczka, Jonathan Ying | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Dynamiczne scenariusze, asymetryczna rozgrywka i klimat gwiezdnej sagi wylewający się z planszy. Imperium Atakuje to jeden z najlepszych dungeon crawlerów na rynku, mimo że próżno szukać w nim lochów i smoków. Jeśli dodać do tego aż trzy tryby gry — klasyczną kampanię, dwuosobową potyczkę i wariant kooperacyjny z aplikacją, pozycja ta jest prawdziwą kopalnią frajdy, nie tylko dla fanów Gwiezdnych Wojen. /Łukasz
12. Mage Knight
Autor: Vlaada Chvátil, Paul Grogan, Phil Pettifer| Wydawnictwo: Portal Games | BGG

Graczem euro nigdy nie byłem i raczej nie zostanę. To co mnie ciągnie to przygoda i epickość. A co, jeśli euro spotka się z wcześniej wspomnianymi cechami? Powstanie mieszanka, która stworzyła Mage Knight’a. Strasznie regrywalna, pomalowane figurki, mnóstwo kart i wszystko to, co oczekujemy po porządnej grze, okraszona mechaniką, która pozwala na maksymalizację potencjalnych akcji. Żeby tego było mało, na polskim rynku wydana została Ultimate Edition, która zawiera wszystkie dodatki w jednym pudełku! Dla mnie bomba. /Wilczur
11. Dominant Species
Autor: Chad Jensen| Wydawnictwo: GMT Games | BGG

Gra łącząca w sobie mechaniki euro z area control. Niezbyt pociągającą warstwę graficzną nadrabia niesamowitymi rozwiązaniami mechanicznymi. Każdy element to precyzyjna zębatka, która składa się na mechanizm o jakości szwajcarskiego zegarka. Każda akcja i jej następstwo wywołują efekt „WOW”. /Sythriel
10. Great Western Trail
Autor: Alexander Pfister| Wydawnictwo: Lacerta | BGG

Druga połowa XIX w., zachodnie rubieże kształtujących się Stanów Zjednoczonych. Stada krów, hodowane na bezbrzeżnych preriach, kowboje muszą przepędzić przez niebezpieczne tereny, by doprowadzić je do Kansas, wielkiego centrum handlowo-kolejowego. Pfister w najwyższej formie: rewelacyjna mieszanka mechanik, przyjemność grania, niegłupie zasady, poczucie sprawczości, rozmach, świetne pomysły. /Wojtek
9. Scythe
Autor: Jamey Stegmaier | Wydawnictwo: Phalanx | BGG

Gra planszowa, której inspiracją były grafiki Jakuba Różalskiego. Alternatywny świat 1920+, który przemierzają majestatyczne mechy. Rewelacyjne wydanie nie pozostawia nikogo obojętnym. Pojawiają się jęki zawodu fanów scen batalistycznych, bo faktycznie przy pokojowo nastawionych graczach może nigdy nie dojść do starcia. Ekonomiczna gra z dużą dozą klimatu zaszytego w grafikach i temacie. Kontrola terenu ze specyficznym aspektem militarnym. Gra wyjątkowa, która doczekała się odsłony w formie kampanii “Fenris powstaje” /Gekon
8. Zakazane Gwiazdy
Autor: Samuel Bailey, James Kniffen, Corey Konieczka | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Oj, to jest ameritrash w najczystszej postaci – tej najlepszej. Genialny klimat Warhammer 40k, emocje dzięki odpowiedniej ilości losowości, gęsta atmosfera nad stołem, a po rozgrywce spalone zwoje. Świetny tytuł. /trx
7. Gra o Tron: Gra Planszowa (druga edycja)
Autor: Christian T. Petersen | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Gra, która nie miała sobie równych na listach naczelnego, jednak przy głosach redakcji, niestety musiała zeskoczyć nie dość, że szczytu, to nawet z pudła i jeszcze niżej. Na szczęście utrzymała się w pierwszej dziesiątce. Świetna strategia z wybitnie negatywną interakcją, festiwalem wbijania noży w plecy i świetnym klimatem. /trx
6. Tzolk’in: Kalendarz Majów
Autor: Simone Luciani, Daniele Tascini| Wydawnictwo: Rebel | BGG

Może pamiętacie, że w 2012 roku był koniec świata, przepowiedziany przez Majów. Jedni się niepokoili, inni uznali, że to dobra okazja, aby stworzyć grę planszową. Zwykle takie produkty okolicznościowe płyną na marketingu i szybko padają ofiarą zapomnienia. Tzolk’in okazał się grą ponadczasową, a napędzający ją mechanizm pięciu kół zębatych do dziś budzi zdumienie swoją elegancją i pomysłowością. Gra jest absolutnie policzalna, wymaga skrupulatnego planowania, które łatwo mogą zepsuć przeciwnicy. /Wojtek
5. Blood Rage
Autor: Eric M. Lang| Wydawnictwo: Portal | BGG

Eric Lang w świecie Wikingów i ich mitologicznych bóstw i stworów. Plus figurki, które można by zastąpić drewnianymi kostkami o różnej wielkości. Maruderzy powiedzą, że to zwykłe area control, którą bez powodu napompowało Cool Mini Or Not, esteci zachwycać się będą szczegółowością modeli. Faktycznie, jakby obedrzeć Blood Rage z graficznej osłonki otrzymalibyśmy solidne euro, w którym trzeba staczać boje. A efekt bitew może zaskoczyć dosłownie wszystkich. Cudowna naparzanka z nieprzewidywalnymi zagraniami, ale to one sprawiają, że tak chętnie wyciągamy ją na stół. /Gekon
4. Twilight Imperium 4 ed.
Autor: Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Twilight Imperium to gra, która należy do top 10 tytułów według listy BGG i jest ku temu powód. Dosłownie i w przenośni ogromna gra, która zdominuje wasz cały dzień. Wielkie pudło zawiera kilkanaście ras, sporo plastiku dla 6 graczy oraz modularną, heksagonalną mapę. Z doświadczenia wiem, że przy dobrych wiatrach rozgrywka trwa minimum kilka godzin, a może się rozciągać nawet powyżej 10 godzin. Epickie bitwy kosmiczne, polityka, gra nad stołem, zawiązywanie i zrywanie sojuszy, to nieodłączna część rozgrywki w Twilight’a. To gra, którą się uwielbia albo nienawidzi i uwielbia. /Wilczur
3. Star Wars: Rebelia
Autor: Corey Konieczka | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Klasyczna trylogia Gwiezdnych Wojen na planszy? Czemu nie? Właśnie tym jest Rebelia. Epicka gra, dzięki której możesz napisać swoją wersję znanej już opowieści. To właśnie tu Luke może przejść na ciemną stronę. To chyba wystarczy? /trx
2. Wojna o Pierścień
Autor: Roberto Di Meglio, Marco Maggi, Francesco Nepitello | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Mocarna strategia w klimatach Władcy Pierścieni, a raczej bezpośrednie przełożenie tolkienowskiej trylogii prosto na planszę. Genialna gra, która widnieje w zestawieniu Najlepszych Gier (niegdyś naczelnego, obecnie całej redakcji) Angry Boardgamer od praktycznie zawsze. W tej grze wszystko się zgadza. Uczta dla fanów klimatu, turlania kostkami, emocji i świetnej opowieści. /trx
1. Brass Birmingham
Autor: Gavan Brown, Matt Tolman, Martin Wallace | Wydawnictwo: Phalanx | BGG

Prawdopodobnie gdyby nie nowe wydanie, gra nie znalazłaby się nawet w top10. Tylko zatwardziali starzy wyjadacze gier ekonomicznych wyciągali na stół ten doceniany tylko przez nich tytuł Martina Wallace’a. Grali we własnym gronie, bo z trudem było zachęcić nowych do tak odstraszającego graficznie egzemplarza. Całe szczęście nie dość, że otrzymaliśmy nowe rewelacyjne wydanie, to jeszcze nowy wariant z odświeżonymi zasadami. Wyśmienita gra przenosząca nas w okres rewolucji przemysłowej. Na ciemnej niczym od smogu parowozów planszy budować będziemy sieć fabryk i połączeń kanałowych lub kolejowych. Tak jak trudny był to historycznie okres na prowadzenie biznesu, tak trudno będzie nam sprzężyć inwestycje z rynkiem zbytu, nie wspominając o konkurencji. Wymagająca gra ekonomiczna o zaskakująco przystępnych zasadach. /Gekon
I jak się podobało? Mieliście swoje typy? Jakie są wasze najlepsze gry? Dajcie znać w komentarzach!


Założyciel bloga. Z grami planszowymi związany od 2014 roku. Wielki fan gier z klimatem, ale nie pożałuje również czasu na porządne euro. Przed planszówkami jego największą pasją były gry fabularne, z którymi związany był praktycznie od dziecka. Lubi uzasadnioną losowość — gry planszowe mają sprawiać mu przyjemność, a nie wrażenie nadgodzin z Excelem w roli głównej. Czemu „angry” chcielibyście zapytać? Ano, raczej nie szczędzi języka, gdy trzeba. Chociaż i tak ostatnio trochę złagodniał. „Pisze jak jest”. Jeżeli coś mu się nie podoba, to nie boi się o tym mówić.