Polska linia wydawnicza systemu Vaesen: Mityczne Istoty niedawno powiększyła się o suplement Mityczna Brytania i Irlandia. Na ten moment liczy sobie więc trzy pozycje – wspomnianą przed chwilą, Podręcznik Główny oraz zbiór przygód Ponury Sekret i inne tajemnice (w anglojęzycznej ukazały się jeszcze zbiór przygód Season of Mystery i kampania The Lost Mountain Saga).
Czy najnowszy suplement jest wart nabycia? Przekonajcie się, czytając niniejszą recenzję.
WPROWADZENIE DO:
Vaesen: Mityczne Istoty to system, którego akcja z założenia dzieje się w krajach nordyckich dziewiętnastego wieku. Świat przedstawiony to alternatywna wersja naszej rzeczywistości, w której ludzie żyją obok tytułowych Vaesenów – istot takich jak trolle, syreny czy wróżki, znanych z miejscowego folkloru. Z natury stworzenia te są niewidoczne dla ludzkiego oka, wyjątkiem od tej reguły są osoby zwane „dziećmi czwartku” i to w nich wcielają się gracze. System powstał na bazie prac szwedzkiego ilustratora Johana Egerkransa. Za polskie wydanie odpowiada wydawnictwo Black Monk Games. Recenzję systemu w naszym serwisie przeczytacie klikając TUTAJ.
W Podręczniku Podstawowym pod koniec rozdziału poświęconego sylwetkom Vaesenów można znaleźć zasady tworzenia „Istot Mitycznych z różnych stron świata”. Widać tu zachętę do prowadzenia Tajemnic w innych miejscach niż kraje skandynawskie, ale tworzenie własnych Istot Mitycznych i przenoszenie się w inne miejsca świata to półśrodek. Z kolei suplement Mityczna Brytania i Irlandia to pełnoprawna odpowiedź na takie zapotrzebowanie! Suplement rzuci nas (jak nietrudno się domyślić) na Wyspy Brytyjskie zamieszkałe przez Istoty Nadprzyrodzone – odpowiadające skandynawskim Vaesen.
Głównym autorem suplementu jest Graeme Davis – uznany w brytyjskim światku pisarz i projektant gier – pracował m.in. przy wszystkich edycjach gry Warhammer Fantasy Roleplay.
Sugerowana cena detaliczna podręcznika to 179,90 PLN.
Mityczna Brytania i Irlandia to laureat złotej nagrody ENNIE w kategorii Best Art, Interior 2023, złotej nagrody w kategorii Best Setting 2023 i złotej nagrody w kategorii Product of the Year 2023.
JAKOŚĆ WYDANIA:
Mityczna Brytania i Irlandia dorównuje wykonaniem pozostałym pozycjom z linii wydawniczej. Twarda, pokryta przyjemną chropowatą okładka wita nas świetna ilustracją Johana Egerkransa, który odpowiada też za większość ilustracji wewnątrz podręcznika. Książka liczy sobie 153 sztywnych, szytych ze sobą stron – wykorzystany papier to najprawdopodobniej Munken Print Cream 15 o masie 115 g/m² (taki, jak w wersji anglojęzycznej). Podręcznik jest wyższy niż anglojęzyczny oryginał. Mamy tu do czynienia z formatem o rozmiarach 30,5 cm wysokości na 21,5 szerokości znanym z innych gier Black Monk Games. Kolejną różnicą względem anglojęzycznej wersji jest wstążka do zaznaczania stron, a raczej jej brak. W ogólnym rozrachunku suplement w wersji fizycznej prezentuje się bardzo dobrze.
PRZYBLIŻENIE TREŚCI:
Na podręcznik Mityczna Brytania i Irlandia składa się sześć rozdziałów.
MITYCZNA BRYTANIA I IRLANDIA – tytuł liczącego sobie 36 stron jest taki sam, jak nazwa suplementu. Nietrudno więc domyślić się, że przedstawia on Mityczne (a więc alternatywne do rzeczywistych) Wyspy Brytyjskie XIX wieku. Przeczytacie w nim pokrótce: o czterech zamieszkujących je nacjach (Anglicy, Szkoci, Walijczycy i Irlandczycy), o potencjalnych konfliktach między mieszkańcami, o walucie, życiu na wsi, o życiu w miastach, pokrótce o najważniejszych miastach Wysp, dłużej o Londynie, o znanych osobistościach, o stowarzyszeniach i grupach działających na Wyspach Brytyjskich, o Tajemniczych Miejscach i Światach równoległych.
Znajdziecie tutaj nie tylko mnóstwo wiedzy i inspiracji do prowadzenia Tajemnic, ale też opcjonalną mechanikę Klas Społecznych, która może wpływać na modyfikatory testów w interakcjach postaci graczy z… przedstawicielami danych klas społecznych.
TOWARZYSTWO – ten liczący 10 stron rozdział omawia historię i zasady działania Towarzystwa Apolońskiego działającego na terenie Mitycznej Brytanii i Irlandii (organizacji tożsamej ze szwedzkim Zakonem Artemidy), opisuje Rose House – znajdujące się w Londynie domostwo, służące za siedzibę Towarzystwa (mechanicznie można je rozwijać tak samo, jak Zamek Gyllencreutz), oraz oddaje w ręce graczy trzy nowe Archetypy: Atletę, Artystę Estradowego oraz Lwicę Salonową (wraz z nowymi Talentami dla części z nich).
Osobiście od razu zwróciłem uwagę na zmianę podejścia przy przedstawianiu nowej organizacji. Tak jak historia Zakonu Artemidy opiera się głównie o zmyślone osoby i jedyną postacią historyczną jest w niej Karol Linneusz, tak historia Towarzystwa Apolońskiego jest bardzo mocno osadzona w prawdziwych wydarzeniach. Na tych kilku stronach przewijają się takie historyczne postaci jak: John Dee, Walter Raleigh, Francis Walsingham, Edmund Spenser, William Szekspir, Ben Jonson, Eleanor Bull, Christopher Marlowe, John Aubrey, Christer Bond, Hannes Sloane, Isaak Newton czy William Stukeley.
ISTOTY NADPRZYRODZONE – rozdział liczy sobie 29 stron i przedstawia bogatą galerię stworzeń z mitów i folkloru Brytanii i Irlandii. Suplement opisuje 13 różnych Istot (w Podręczniku Podstawowym było ich 21) oraz w osobnej sekcji wyjaśnia, że wiele ze skandynawskich Vaesen ma swoje odpowiedniki lub krewnych w Mitycznej Brytanii i Irlandii.
Istoty Nadprzyrodzone przynależne do Wysp Brytyjskich mogą różnić się od swoich skandynawskich braci, co zaznaczone jest kilkoma wyróżniającymi się motywami: nie każda Istota Nadprzyrodzona może być niewidzialna dla zwykłych ludzi jak Vaesen, część Istot Nadprzyrodzonych potrafi oddzielać swoją duszę od ciała i ukrywać ją np. w przedmiocie co znacząco utrudnia ich unicestwienie, część Istot Nadprzyrodzonych (a czasem także ludzie, którzy zdobyli ich przychylność) mogą wydawać się niezniszczalne, ale zazwyczaj istnieje obejście tej właściwości (jak w przypadku Achillesa i jego pięty).
STARA MEG (22 strony), INCYDENT W LLANTYWYLL (20 stron), GRUPA HAMPSTEDZKA (19 stron) to tytuły pozostałych trzech rozdziałów. Są to Tajemnice, które przeniosą osoby prowadzące i grające wprost do Mitycznej Brytanii i Irlandii – konkretnie do hrabstwa Gloucestershire znajdującego się na terenach wiejskich zachodniej Anglii, do wioski górniczej znajdującej się w Llantywyll w Walii oraz do szybko rozwijającego się miasta Hampstead położonego w samym centrum Anglii.
Z oczywistych względów nie chcę pisać o nich zbyt wiele, aby nie psuć nikomu zabawy. W każdym razie Tajemnice przedstawione w suplemencie przypadły mi do gustu, wykorzystują informacje przedstawione w podręczniku i pozwalają wczuć się w klimat Mitycznych Wysp Brytyjskich. Graeme Davis niejedną dobrą przygodę w życiu napisał i z łatwością można dostrzec, że mamy do czynienia z pracą zaprawionego w bojach weterana.
Na ostatnich 8 stronach książki można znaleźć MATERIAŁY DO GRY do skserowania/wydruku (przydatne podczas prowadzenia Tajemnic z podręcznika), TABELE HISTORII POSTACI oraz BIBLIOGRAFIĘ (warto spojrzeć jeżeli interesuje was, czym inspirował się autor).
PODSUMOWANIE:
Większość linii wydawniczej Vaesen: Mityczne Istoty to zbiory gotowych Tajemnic, ale to właśnie suplementy zapraszające osoby obecne przy stole do kolejnych zakątków świata wydają się najbardziej ekscytujące. Czytelnicy z Polski otrzymali namiastkę takiego doświadczenia w Podręczniku Głównym dzięki dopisanym przez Black Monk Games autorskich: rozdziale o Konfraterni Odkrywców Świata Niewidocznego z siedzibą w Piotrokowie znajdującym się w Królestwie Polskim i rozdziale o Stworzach i Zduszach – czyli polskich Vaesen. Francuski wydawca Arkhane Asylum napisał i wydał w formie fizycznej (przy aprobacie wydawnictwa Free League, ale nie jest to kanoniczna część linii wydawniczej) podręcznik L’Alsace Mythique (Mityczna Alzacja). Na DriveThruRPG można znaleźć obłędny suplement społeczności z Vaesenami z Ukrainy (Vaesen: Spirits and Monsters of Mythic Ukraine) czy też setting Mitycznej Japonii. Widać więc trend i głód społeczności fanów. Dlatego też cieszy, że twórcy systemu odpowiedzieli i to w tak efektowny sposób. Nie dość, że oddano w nasze ręce Mityczną Brytanię i Irlandię, to na dodatek do pracy przy suplemencie zatrudniono weterana brytyjskiej branży RPG. Co prawda mocniejsze niż do tej pory osadzenie świata w realnych wydarzeniach może niektórym przeszkadzać, ale pod względem spójności zasad czy też spójności z założeniami systemu nie można się do niczego przyczepić… chyba że liczyliście na sporą ilość nowych mechanik, wtedy możecie poczuć niedosyt. W każdym razie Mityczna Brytania i Irlandia to bardzo dobry suplement do bardzo dobrego systemu, polecam się z nim zapoznać.
Dziękujemy wydawnictwu Black Monk Games za przekazanie gry do recenzji.
Zalety:
- jakość wykonania podręcznika;
- oprawa graficzna;
- nowy fascynujący setting;
- aż trzy Tajemnice w podręczniku.
Wady:
- niewielka ilość nowych mechanik może być dla niektórych zawodem;
- nie każdemu spodoba się mocniejsze niż do tej pory osadzenie fikcji w rzeczywistości.
Więcej na: Blackmonk.pl
Grę kupicie tutaj:
Pasjonuje się grami fabularnymi (RPG), planszowymi i wideo. Do jego innych zainteresowań należy m.in. fantastyka, komiks superbohaterski, koszykówka i science-fiction z uniwersum Gwiezdnych Wojen na czele. Entuzjasta szeroko pojętej popkultury i piwa kraftowego. Prywatnie szczęśliwy mąż i ojciec dwójki dzieci.