Tradycją już jest, że Portal Games zapowiada swoje tytuły w styczniu na własnym evencie, który od trzech lat organizowany jest na chorzowskim stadionie — na Portalconie. W tym roku wydawnictwo obchodziło 25 urodziny, więc by złożyć Ignacemu Trzewiczkowi i jego ekipie życzenia, na Śląsk zjechało bardzo dużo ludzi — tak dużo, że trzewik wygonił „vipów” (gości, właścicieli sklepów, content creatorów i recenzentów) na galerię, bo nie było szans, byśmy zmieścili się wszyscy na piętrze ze sceną. Spoko.
Jak było na Portalcon 2024
Od jakiegoś już czasu wydarzenie wygląda podobnie — zapowiedzi, gralnia, turnieje HEXa, premiery na start i możliwość ogrania zapowiedzi i nowości. No i kilka prelekcji, czy atrakcji prowadzonych ze sceny — na szczególną wzmiankę zasługuje — jak co roku „licytacja beznadziejnych gier” prowadzona przez Ignacego i byłego pracownika Portalu — Marka Spychalskiego. Jak zwykle kupa śmiechu przy okazji akcji z wielkim serduchem.
Ja, jak zwykle w nic nie zagrałem. Zapisów nie było, a nie chciało mi się czekać na wolne, no i przede wszystkim — ja na takie eventy jeżdżę pogadać, pośmiać, wymienić się spostrzeżeniami i pogapić się na gry. Pograć i tak mi się uda w późniejszym terminie. Na evencie prapremiery miały Era Innowacji (czyli lekko zmieniona Terra Mystica w nowych szatach) oraz Spicy (szybka luźna karcianka z blefem w roli głównej) – obie wpadły do recenzji, więc szykujcie się na moje teksty. Do Ery Innowacji reDrewno wyprodukowało insercik, który również przywiozłem do domu — zaprezentuję go przy najbliższej okazji.
Gralnia była dość duża — wydaje się, że stołów nie zabrakło. Zabrakło za to z pewnością pudeł z zapowiedziami/nowościami, bo każdej było po jednej (poza prapremierami), a jestem pewien, że ludzie najchętniej w nie właśnie by zagrali. Oczywiście grali również w inne gry ze stajni wydawcy i z pewnością bawili się przednie, ale fajnie by było, gdyby jednak Portal załatwił po 2-3 pudła każdej zapowiedzi — w końcu taki event robi się raz do roku.
Na koniec wjechał tort, były życzenia (nawet sam coś nagrałem) i było słodziutko. Wydarzenie uznaję za udane. Szczególnie że można było poplotkować o wszystkim, co się w branżuni dzieje. Nie zawsze jest możliwość spotkania się ze wszystkimi na północy na aleGRAMY. Pozdrawiam wszystkich i dzięki za rozmowy!
Zapowiedzi Portal Games 2024
Dune: Wojna o Arrakis
Autor: Marco Maggi, Francesco Nepitello | Wydawnictwo: CMON | BGG
Wojna o Pierścień (no okej lekko zmodyfikowana) w świecie Diuny? Czy mogłem prosić o coś więcej? WoP to moje TOP3, a Diuna to jedna z moich ulubionych powieści SF. Do tego dostaniemy do czterech frakcji i tonę plastiku. Jestem uradowany i czekam bardzo.
Cyberpunk 2077 – Gangi Night City
Autor: Andrea Chiarvesio, Eric M. Lang, Alexio Schneeberger, Francesco Rugerfred Sedda | Wydawnictwo: CMON | BGG
Bierzesz Godfathera wsadzasz go w skórkę Cyberpunka lekko modyfikujesz, dodajesz wydarzenia, by dodać klimatu i gotowe. Bardzo dobrze wspominam gangsterskiego area majority od Erica Langa i liczę, że odsłona ubrana w mroczny, futurystyczny garnitur od CDPR może być naprawdę ciekawa.
Cthulhu: Death May Die – Fear of the Unknown
Autor: Rob Daviau, Eric M. Lang, Marco Portugal | Wydawnictwo: CMON | BGG
Cthulhu: Death May Die bardzo lubię. Nową samodzielną podstawkę traktuję bardziej jako duże rozszerzenie, niż pełnoprawną samodzielną grę, ale możliwe, że przekona do siebie nowych — niegrających w pierwsze pudło miłośników kostek i Przedwiecznych. Szczególnie że podobno zawiera w sobie nowe mechanizmy. Zawsze chętnie spróbuję.
Biały Zamek
Autor: Isra C., Shei S. | Wydawnictwo: Devir | BGG
Wydawca podczas prezentacji gry milion razy nawiązywał do poprzedniej gry twórców — Czerwonej Katedry. Nie wiem, jak bardzo te tytuły są do siebie podobne, ale coś jest na rzeczy. Mamy euraska z zarządzaniem zasobami, dice placementem i łańcuchem aktywacji. Brzmi ciekawie.
Mędrcy znad Południowego Tygrysu
Autor: S J Macdonald, Shem Phillips | Wydawnictwo: Garphill Games | BGG
Kolejna gra z serii. Tym razem zaciągniemy do pracy tych najmądrzejszych. Jest to również kolejny tytuł z dice placementem. Na tego typu euraskach znam się w stopniu najwyżej średnim, więc nie wiem, czy mogę wam zarekomendować, ale gry tych autorów bywają przynajmniej dobre, więc spodziewajcie się zacnej produkcji.
Marvel Zombies: Rewolucja X-Men
Autor: Fabio Cury, Michael Shinall | Wydawnictwo: CMON | BGG
Nie dajcie się zwieść słowem Rewolucja w tytule, które niechybnie nawiązuje do Rewolucji Bohaterów, czyli małej wersji zombicide z kartonowymi zombiakami w środku. Tym razem dostajemy pełnoprawnego Zombicide, rozmiarem dorównującego podstawowemu Marvel Zombies. Wcielamy się w marvelowskich mutantów. Jak znam życie, to gra łączy się z innymi grami z serii i będziemy mogli wcielić się w zombie wersje X-Menów, gdy to zrobimy. Brzmi dobrze.
Ewakuacja
Autor: Vladimír Suchý | Wydawnictwo: Delicious Games | BGG
Mamy Suchego i mamy dwie planety. Czego chcieć więcej? Robimy przeprowadzę z jednego ciała niebieskiego na drugie i musimy to zrobić tak, by zdobyć więcej punktów zwycięstwa od przeciwników. Bo przecież o to w życiu chodzi — trzeba zdobywać PZtki.
Inventions: Ewolucja Idei
Autor: Vital Lacerda | Wydawnictwo: Eagle-Gryphon Games | BGG
Ktoś mówi Lacerda, ja biorę w ciemno. Tak wiem. Mam łatkę ameritrashowca, ale Vital robi najbardziej klimatyczne euraski, które znam — i co więcej, są one zacne. Będziemy wynajdywać wynalazki — od pomysłu, po jego wynalezienie i wpływ na społeczeństwo. Planowanie i możdżenie tak gęste, że aż boli. Czekam.
Szczury z Wistar
Autor: Simone Luciani, Danilo Sabia | Wydawnictwo: Cranio Creations | BGG
Tytuł autorów takich zacnych gier jak Barrage, Wyprawa Darwina i Anunnaki. Mamy euro-rozgrywkę, w której jako szczury będziemy za pomocą koła akcji (i podbierania ich innym graczom) spróbujemy zawładnąć światem! A przynajmniej jakąś jego częścią. Brzmi ciekawie, a podobno rozkręca się z rundy na rundę.
Septima
Autor: Robin Hegedűs | Wydawnictwo: Mindclash Games | BGG
Mamy wiedźmią sytuację, w której będziemy ze sobą rywalizować i nie dać się złapać inkwizycji (czy tam komuś). Będziemy sobie rzucać czary, uroki, aż w końcu zdobędziemy tytuł najlepszej wiedźmy. Wszystko od wydawnictwa odpowiedzialnego za Trickeriona i Anachrony. No i ładnie wygląda.
Sentinels of the Multiverse
Autor: Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro | Wydawnictwo: Greater Than Games | BGG
Ale starocia Portal wyciągnął. No okej, przy okazji Definitive Edition, ale jednak. No nic. Ocena wysoka, kooperacyjna gra kraciana w stylu Aeon’s End, czyli razem przeciwko bossowi. Całość w komiksowym stylu. Spoko, spoko.
Spicy
Autor: Győri Zoltán Gábor | Wydawnictwo: HeidelBÄR Games | BGG
Gra, która swoją premierę miała na Portalconie. Szybkie maleństwo, w której będziemy starali się wykładać coraz to wyższe karty w określonym na początku serii kolorze (lub w smaku), by zgarnąć punkty. Jak zablefujemy i zostaniemy odkryci, to dostajemy karty na rękę. Jak zablefujemy, że blefujemy i nas sprawdzą — zgarniamy serię jako „dobre punkty”. Proste, szybkie i ładnie wykonane w azjatyckim stylu.
Voidfall
Autor: Nigel Buckle, Dávid Turczi | Wydawnictwo: Mindclash Games | BGG
Długie, ciężkie i pięknie wykonane euro-4X. Jak ja na to czekam, to nawet nie wiecie. Nie wiem, co ja mam więcej napisać. Te słowa mówią wszystko i chyba wystarczą, by grą się zainteresować.
Era Innowacji
Autor: Helge Ostertag | Wydawnictwo: Capstone Games, Feuerland Spiele | BGG
Podrasowana Terra Mystica w lekko zmienionej wersji. Czy trzeba coś dodawać? Czy jest na tyle różna, by mieć obie gry w kolekcji? Tego nie wiem, ale słyszałem, że Era Innowacji robi to co Terka, ale lepiej. Ciężki euras, z asymetrycznymi frakcjami, z mocnymi zależnościami od tego, co i gdzie budujemy. Klasyka w nowej odsłonie.
Projekt Gaja
Autor: Jens Drögemüller, Helge Ostertag | Wydawnictwo: Feuerland Spiele | BGG
Mieliśmy to już po polsku. Jednak o tamtym druku lepiej zapomnijmy i już więcej o nim nie wspominajmy, bo to nie była przyjemna historia za sprawą wydawnictwa, które było za ten tytuł odpowiedzialna. Na szczęście za sprawą Portal Games gra wróciła na polski rynek. Znowu Terra Mystica, ale tym razem w kosmosie. No okej, tutaj mamy dość sporo różnice, ale dusza, czy trzon jest bardzo podobny.
A wy na co najbardziej czekacie? Pamiętacie zapowiedzi z zeszłego roku?
Założyciel bloga. Z grami planszowymi związany od 2014 roku. Wielki fan gier z klimatem, ale nie pożałuje również czasu na porządne euro. Przed planszówkami jego największą pasją były gry fabularne, z którymi związany był praktycznie od dziecka. Lubi uzasadnioną losowość — gry planszowe mają sprawiać mu przyjemność, a nie wrażenie nadgodzin z Excelem w roli głównej. Czemu „angry” chcielibyście zapytać? Ano, raczej nie szczędzi języka, gdy trzeba. Chociaż i tak ostatnio trochę złagodniał. „Pisze jak jest”. Jeżeli coś mu się nie podoba, to nie boi się o tym mówić.
Dwa błędy ortograficzne:
DorÓwnujacego
SzczUry
Damn, rzeczywiście. Już poprawiłem. Pośpiech nie jest najlepszym doradcą 🙂 Dzięki!