
Jak co roku, tak i w tym – serdecznie zapraszamy do prezentacji naszych głosów w Planszowym GramPrix 2023. A jeżeli jeszcze nie zagłosowaliście, to podrzucamy linka. Nie zapomnijcie potwierdzić głosu poprzez kliknięcie linka w mailu z potwierdzeniem oddania głosu.
Najlepsza Gra Planszowa – Ark Nova

Tak naprawdę nie mogło być inaczej. Skoro tak wskazaliśmy w top 2022, to jasnym było na co pójdzie nasz głos w plebiscycie. Zacytuję więc wyjaśnieniem ze wspomnianego tekstu:
„trx: Ludzie, którzy zagrali w ten tytuł, dzielą się na dwie grupy. Albo pokochali Ark Novę, albo stwierdzili, że to nic wyjątkowego. Tych pierwszych (i do nich też ja należę) jest więcej i już mówię dlaczego. Oczywiście, gruba talia kart wprowadza bardzo dużo losowości, ale świetnie zazębiające się mechanizmy, kombosy z kart, bardzo ciekawie działająca punktacja — to wszystko powoduje, że gra się bardzo przyjemnie i wciąż chce się do tej gry wracać. Zapraszam do zapoznania się z recenzją Piotra.”
W kategorii pojawiły się głosy również na: Nemesis Lockdown, Black Rose Wars, Machina Arcana
Najlepsze rozszerzenie – Diuna Imperium: Potęga Ix

Głosowanie w tej kategorii jak zwykle przysporzyło nam problemów — nie gramy za dużo w dodatki, by je sprawiedliwie osądzić. No nic, spróbowaliśmy i postawiliśmy na Potęgę Ix — rozszerzenie do Diuny: Imperium. Nowe jednostki – dreadnoty, nowe rody, technologie i rozszerzenie działalności KHOAM. Fajnie rozwija świetną grę.
W kategorii pojawiły się głosy również na: Zaginiona wyspa Arnak: Przywódcy ekspedycji, Waste Knights: Opowieści z Interioru, Aeon’s End: Pogrzebane Sekrety
Najlepsza gra dwusosobowa – War Chest

Takie to niby szachy, trochę Neuroshima HEX, a trochę Duke. Sprytna gra dla dwóch (przede wszystkim) osób, w której żetony pełnią rolę jednostek — każda ma inną zdolność, przez co, przy każdej rozgrywce mocno może się ona różnić od poprzedniej. Mocno polecam fanom gier taktycznych.
W kategorii pojawiły się głosy również na: Alone, Splendor Pojedynek, Twisted Fables.
Najlepsza gra z klimatem – Machina Arcana

Zostawie tu cytat Carmasha z top 2022, który wyjaśnia wszystko:
„Carmash: Niebywale klimatyczna, trudna, a przede wszystkim wymagająca taktycznego myślenia gra przygodowa. Steampunk w uniwersum Lovecrafta sprawdza się na planszy wyśmienicie. To jedna z największych amiritrashowych niespodzianek ostatnich lat, ale odnoszę jednocześnie wrażenie, że jest to tytuł z lekka niedoceniony i pominięty na rodzimym rynku. Wielka szkoda, bo Machina Arcana to prawdziwa perełka, którą powinien mieć na swojej półce każdy fan klimatycznych gier planszowych. Instrukcja nie należy do najmilszych w pierwszym kontakcie, ale po kilku partiach tytuł odkrywa przed nami całe morze możliwości. Dziwię się samemu sobie, że recenzja nie zagościła jeszcze na łamach naszego bloga.”
W kategorii pojawiły się głosy również na: Machina Arcana, Nemesis: Lockdown, Ankh, Alone, Zapomniane Morza, Papierowe Podziemia, The Thing, Horrified
Najlepsza gra dla dzieci – Wystrzałowe Katapulty

Kategoria, w której ekspertami nie jesteśmy. Jednak niektórzy z nas mają dzieciaki i z nimi grywają — dlatego postanowiliśmy zagłosować — na Wystrzałowe Katapulty. Ta zręcznościowa gra dla dwóch osób jest bardzo fajną pozycją dla całych rodzin. Dwa tryby — podstawowy i zaawansowany, który w przyjemny sposób może spowodować, że nasza pociecha w następnym kroku, sięgnie po coś bardziej skomplikowanego.
W kategorii pojawiły się głosy również na: Dobry Rok, Spy Guy, Park Smoków, Minecraft Heroes of the village, Sonic i superdrużyny, Śpiochy
Najładniejsza gra planszowa – Weather Machine

Euras najładniejszą grą? No tak, ale to Weather Machine i projekt graficzny Iana O’Toole’a. Wiadomo, kwestie estetyczne to rzecz względna i nie powinno się o tym dyskutować, ale musicie przyznać, że gry zilustrowane przez tego Pana to prawdziwe dzieła sztuki.
W kategorii pojawiły się głosy również na: Bitoku, Wieczna Zima, Parki, Eter, Machina Arcana, Flamecraft, Tidal Blades: Obrońcy rafy
Najlepsza gra polskiego autora – Nemesis: Lockdown

Czy powrót do Nemesis może być dobry? Może!
„Carmash: Oczekiwałem najlepszej implementacji założeń survival horroru na planszy i założenia te zostały spełnione z nawiązką. Pomniejsze zmiany w mechanice są, w moim odczuciu, na tyle ważne dla tej serii, że nie żałuję podjętego ryzyka i sprzedania pierwowzoru. Uwielbiam mechanikę szmerów, liczenie każdego naboju, niepewność podczas eksploracji i podejmowanie ryzyka z nim nią związanego. Nowe mechanizmy jeszcze bardziej podbijają klimat, który gęstnieje z każdą minutą rozgrywki. Pomimo świadomości kilku wad, w tym podatności na eliminację graczy, Nemesis Lockdown to dla mnie jedna z najlepszych gier planszowych w historii branży.”
Najlepsza gra imprezowa
Brak głosu — nie gramy za dużo w gry tego typu — zagłosowanie w tej kategorii byłoby nadużyciem.
Najlepsza gra książkowa
Brak głosu — nie gramy za dużo w gry tego typu — zagłosowanie w tej kategorii byłoby nadużyciem.
Najlepsza gra solo
Brak głosu — nie gramy za dużo solo — zagłosowanie w tej kategorii byłoby nadużyciem.
Najlepsza gra rodzinna – Flamecraft

„Wcielając się w rolę smokoustego, obdarzonego zdolnością porozumiewania się z ziejącymi ogniem stworzeniami, mamy okazję… zabrać swojego pupila na spacer i odwiedzić kilku okolicznych sklepikarzy. Czar prysł, prawda? Z drugiej strony jakby na przekór gra w pewien sposób oczarowuje, szczególnie młodszego gracza. Trochę tu przecież magii i zaklęć rodem z Hogwartu, trochę infantylnych Troskliwych Misiów, czy innych Kucyków – to wszystko dość wybuchowa mieszanka. Czy trzeba uważać, żeby się nie sparzyć?” – tak pisał Gekon w swojej recenzji Flamecraft.
W kategorii pojawiły się głosy również na: Horrified, Parki, Księga Cudów, Kartografowie Herosi, Kingdomino: Prehistoria, Mikro Makro Miejski Poker, Wyspa Kotów, Zapomniane Morza.
Crowdfunding
Brak głosu — duża część redakcji odwróciła się od wspieraczek. Wysokie ceny przesyłki, dodatkowe opłaty i notoryczne — patologiczne opóźnienia. Nie chcemy takiej formy sprzedaży.
Najlepszy sklep internetowy

Serdecznie zachęcamy do głosowania na nasze partnerskie sklepy.
Najlepsze wydawnictwo – Lucky Duck Games

Łał. Lucky Duck Games, a nie Portal? Trzeba przyznać, że LDG ładnie i równo pocisnęli w zeszłym roku, a zapowiedzi tegoroczne również brzmią świetnie. Trzymamy kciuki.
W kategorii pojawiły się głosy również na: Portal Games, Czacha Games, Rebel i Galakta
Najlepsze inicjatywa planszówkowa – Festiwal aleGRAMY

Festiwal, który wspieraliśmy od pierwszej informacji (a nawet przed nią) o tym, że się wydarzy. Świetna inicjatywa, która uratowała północ przed wyschnięciem z braku eventów planszówkowych w tej części kraju. Świetne wydarzenie, bardzo dobrze zaorganizowane.
Pozostałe:

- Najlepszy Vlog: Gambit TV
- Najlepszy podcast: Gradanie
- Najlepsze Social Media: Planszowe Newsy *ale w naszym serduszku jest Boardgame Panda – jak wróci do regularnego memowania, to ma nasz głos!
- Najlepszy Lokal: Igranie w lochu
Najlepszy Blog/Serwis – Wiadomo 🙂

W tej kategorii oczywiście zapraszamy do zagłosowania na nas – jeżeli jest to zgodne z waszym sumieniem 😉


Założyciel bloga. Z grami planszowymi związany od 2014 roku. Wielki fan gier z klimatem, ale nie pożałuje również czasu na porządne euro. Przed planszówkami jego największą pasją były gry fabularne, z którymi związany był praktycznie od dziecka. Lubi uzasadnioną losowość — gry planszowe mają sprawiać mu przyjemność, a nie wrażenie nadgodzin z Excelem w roli głównej. Czemu „angry” chcielibyście zapytać? Ano, raczej nie szczędzi języka, gdy trzeba. Chociaż i tak ostatnio trochę złagodniał. „Pisze jak jest”. Jeżeli coś mu się nie podoba, to nie boi się o tym mówić.