
Rok 2022 można nazwać rokiem wielkich zmian w najważniejszym polskim konkursie okołoplanszówkowym — Planszowa Gra Roku. Głównie za sprawą kilku czynników, a żeby było ciekawiej — moja skromna osoba jest jednym z nich.
Przez dwa lata miałem wielką przyjemność zasiadać w Komitecie Organizacyjnym nagrody — w którym zasiadali również Mirek “Tycjan” Gucwa, Marcin “Yosz” Krupiński oraz Krzysiek Kopeć. Ja zajmowałem się głównie strefą okołomarketingową i komunikacją ze światem zewnętrznym. W tym czasie ciągle rozwijaliśmy konkurs, staraliśmy się zwiększyć jego znaczenie poprzez działania marketingowe, mocno zaprzyjaźniliśmy się i zacisnęliśmy współpracę z Rynkiem Zabawek, który stał się naszym partnerem strategicznym.

Podczas naszych “rządów” nagroda przeżyła kilka zmian — do najważniejszych można zaliczyć: likwidację nagrody głównej i zwiększenia znaczenia poszczególnych kategorii, czy dodanie na jeden rok plebiscytu Gra Roku Graczy, w którym to Wy mogliście głosować na najlepszą grę roku.
Okazało się, że organizowanie tego typu wydarzenia to nie bułka z masłem, a obowiązki z tym związane zajmują wiele czasu i są bardzo absorbujące. Jak się okazało, nie było to do pogodzenia z życiem prywatnym (coraz bardziej intensywnym) i zawodowym. Co ciekawe, w tym samym momencie podobne odczucia dopadły pozostałych organizatorów i postanowiliśmy przekazać pałeczkę dalej — do nowego komitetu, w którego skład wchodzą:
- Michał Mijał,
- Tomasz Pamrów,
- Łukasz Trochimiuk,
- Krzysztof Pilch,
- Marcin Korzeniecki.

Nowa ekipa na szybkości (bo w dość intensywnym okresie) przejęła stery i wprowadziła kolejne zmiany, które omawialiśmy jeszcze wspólnie. Szczegóły zachodzących zmian określał już nowy komitet. W tym przypadku najważniejszą zmianą było dodanie nowej kategorii — Eksperckiej i przesunięcie progu wiekowego w Grze dla Dzieci, przez co skupia się na młodszych odbiorcach, a tych starszych przejęła Gra dla Całej Rodziny. Zmiany wydają się uzasadnione i potrzebne.
Bojkot konkursu?
Wielką rzeczą i potężnym ciosem dla całej nagrody było wycofanie się dwóch wydawców z konkursu — Lacerty oraz Portalu. O ile decyzja pierwszego wydawcy była uzasadniona — skoro wydawnictwo przygotowywało się do wycofania się z rynku, to po co miałoby wydawać pieniądze (za zgłoszenie gier do Planszowej Gry Roku trzeba zapłacić niewielką kwotę) na marketing? Nie rozumiem za to decyzji Portalu.
Ignacy Trzewiczek wielokrotnie wypowiadał się o tym, że w jego mniemaniu konkurs Planszowa Gra Roku nic nie znaczy, jeżeli chodzi o ważność dla klienta. Według mnie niezgłoszenie gier to miecz obosieczny. Po pierwsze, jest to działanie podkopujące znaczenie konkursu, czyli pogłębienie tego, do czego Ignacy najmocniej się czepiał — co można chyba jednoznacznie nazwać sabotażem. Po drugie, jest to działanie niekorzystne dla samego wydawnictwa, bo gracze nie zobaczą gier Portalu obok najlepszych gier planszowych tej edycji — czy wpłynie to na sprzedaż? — nie wiem, ale z pewnością przełoży się to na PR. Portal Games odmówił komentarza. Dodatkowo, w tym samym czasie wydawca ze Śląska postanowił zorganizować plebiscyt na najlepszą grę Portalu. Przyznaje sobie głupio-śmieszne medale, co chyba w mniemaniu wydawcy ma zastąpić uczestnictwo w PGR. W moim odczuciu jest to smutny żart. Przypominacie sobie tego mema z Barackiem Obamą, który sam sobie zakłada medal? Tak to właśnie widzę.

Wyniki pierwszego etapu PGR2022
No okej, teraz kilka słów o wynikach. Nie we wszystko grałem i nie wiem wszystkiego o zgłoszonych grach — i tych, które przeszły dalej. No, ale nie jestem w Kapitule, więc taki obowiązek na mnie nie ciąży.
Gra dla Całej Rodziny – lista gier
Jak dla mnie bez większych zaskoczeń. Według mnie mocnym faworytem jest w tej kategorii wszędzie chwalona Kaskadia, chociaż ma kilku mocnych przeciwników. Muszę przyznać, że w tej edycji, ta kategoria wygląda lepiej, niż w poprzednich latach, chociaż wielkim specjalistą od gier tej wagi nie jestem.
Gra Średniozaawansowana – lista gier
Jedna z kategorii, która powstała na zgliszczach Gry Zaawansowanej (i dobrze, bo brakowało “gry środka” / “gry drugiego kroku”). Jeżeli miałbym oceniać pod względem dopasowania gry do kategorii (a tak powinna oceniać Kapituła), to postawiłbym całe moje złoto na Diunę: Imperium, chociaż uważam, że Destinies i Gutenberg znajdą się wśród gier nominowanych do głównej nagrody.
Druga kategoria, która powstała z podziału kategorii Gry Zaawansowanej. Masa miodnych tytułów. Tutaj stawiam na Pax Pamir ed. 2, chociaż mam nadzieję, że Machina Arcana trochę powalczy. Nie grałem w Sukcesorów, ale niedawno tytuł trafił na moją półkę i będę miał okazję przekonać się o zajebistości tego tytułu.
Myślę, że jestem ostatnią osobą, która powinna wypowiadać się w temacie gier dla dzieciaków. W nim dopiero raczkuję (ogrywam gry dla najmłodszych z córką), ale jak tak dalej pójdzie, to myślę, że za kilka lat będę specem :D.
Powiem szczerze, że chyba pierwszy raz mam tak wielką rozkminę, która gra powinna wygrać w tej kategorii i muszę wstrzymać się z jednoznacznym wskazaniem mojego typu. Za to wskażę kilka gier, które mają wg mojej opinii największe szanse: Descent: Legendy Mroku (chociaż mało osób w to grało ze względu na cenę), Destinies (chociaż myślę, że szanse nie są tak wielkie), Machina Arcana (i tu szanse są spore), Odmęty Grozy (bo to Battlestar Galactica w nowej skórce), Gloomhaven: Szczękli Lwa.
Gra dla Dwóch Osób – lista gier
W tym roku za dużo w dwie osoby nie grałem, jednak myślę (chociaż w te dwie gry nie grałem), że wygra Unmatched Bitwa Legend, Dice Throne lub Twisted Fables. Zwyczajnie — na dwóch graczy podobno sprawdzają się najlepiej.
No i kolejna kategoria, w której nie mam prawa się wypowiadać, bo nie gram w tytuły tego typu. Inaczej, niż w przypadku Gier dla Dzieci — tu specjalistą szybko nie zostanę, bo częstotliwość imprez raczej będzie się zmniejszał, niż zwiększał. No nic. Trzymam kciuki za wszystkie tytuły w kategorii.

—
Dajcie znać, jak wam się podobają tegoroczne zmiany, zachowanie Portal Games oraz wyniki pierwszego etapu konkursu. Przypominam, że w kolejnym etapie wyłonione zostaną nominacje (po 5 gier w kategorii), a w trzecim — finale — ogłoszone zostaną najlepsze gry w danej kategorii.


Założyciel bloga. Z grami planszowymi związany od 2014 roku. Wielki fan gier z klimatem, ale nie pożałuje również czasu na porządne euro. Przed planszówkami jego największą pasją były gry fabularne, z którymi związany był praktycznie od dziecka. Lubi uzasadnioną losowość — gry planszowe mają sprawiać mu przyjemność, a nie wrażenie nadgodzin z Excelem w roli głównej. Czemu „angry” chcielibyście zapytać? Ano, raczej nie szczędzi języka, gdy trzeba. Chociaż i tak ostatnio trochę złagodniał. „Pisze jak jest”. Jeżeli coś mu się nie podoba, to nie boi się o tym mówić.