Stało się. Właśnie wpadły nominacje, czyli wyniki drugiego etapu konkursu Planszowa Gra Roku 2022. Powiem wam, że chyba się na tych grach znam (skromność xD), bo pisząc o wynikach etapu pierwszego, typowałem podobnie, jak zrobiła to Kapituła. Zobaczymy, czy dzisiejsze wskazania będą tożsame z wynikami finałowymi.
Przypomnę ponownie — w konkursie nie ma gier od Portal Games. Wydawca ze śląska zdecydował się nie brać udziału w tegorocznej edycji, o czym pisałem we wpisie, który podlinkowałem wyżej. Mam nadzieję, że widząc rozwój nagrody i to, że stoiska Planszowej Gry Roku zaczęły pojawiać się na konwentach, Portalowcy zdecydują się w przyszłym roku wrócić, a jestem pewien, że powalczą również o zwycięstwa w poszczególnych kategoriach.
Zapraszam do zapoznania się z wynikami etapu 2 – przedstawiamy Nominacje do Planszowej Gry Roku!
Gra dla Całej Rodziny – Nominacje
- Architekci 7 Cudów Świata
- Ekosystem
- Horrified
- Kaskadia
- Parki
Jak pewnie wiecie, nie jestem specjalistą w grach rodzinnych, chociaż pewnie niebawem, za sprawą dorastającego potomstwa, może się to zmienić. Niemniej jednak, mimo, mogłoby się wydawać wyrównanej grupy nominowanych, w moim odczuciu zwycięzca może być tylko jeden — Kaskadia
Gra Roku Średniozaawansowana — Nominacje
- Destinies
- Diuna Imperium
- Pax Pamir: Druga edycja
- Szczęki Lwa
- Wielki Mur
W tym roku kategoria Gry Zaawansowanej została rozbita na Średniozaawansowaną oraz Ekspercką (wyniki poniżej). Przez co organizatorzy pozwolili na umieszczanie gier w obu kategoriach. Miałem nadzieję, że Kapituła to uporządkuje i zagłosuje tak, by w etapie trzecim, czyli wśród gier nominowanych już powtórek nie będzie — przecież Kapituła powinna wiedzieć, czy gra jest Średniozaawansowana, czy Ekspercka. Bo znają również definicje tych kategorii. Tak się niestety nie stało i mamy te powtórki. Widocznie definicje, również dla ekspertów nie były zbyt jednoznaczne. W tej kategorii, w moim odczuciu powinna wygrać Diuna: Imperium, gdyż pozostałe gry (no może poza Destinies) są zwyczajnie zbyt skomplikowane lub „zbyt geekowskie”, by nazwać je grami „drugiego kroku po grze rodzinnej”.
Gra Roku Ekspercka — Nominacje
- Deep Madness
- Diuna Imperium
- Machina Arcana
- Odmęty Grozy
- Pax Pamir: Druga edycja
Tu mamy solidną ekipę. Moje ameritrashowe serduszko raduje się na widok takich tytułów jak Machina Arcana, Deep Madness, czy Odmęty Grozy, jednak myślę, że żadna z tych gier nie wygra w tej kategorii. Diuna: Imperium nie powinna tu trafić (powinna wygrać w kategorii Gry Średniozaawansowanej), więc zostaje świetne Pax Pamir. Głęboka strategicznie, oryginalnie i świetnie wykonana gra od Galakty, zwyczajnie na to zasługuje.
Gra Roku dla Dzieci — Nominacje
- Jaś i Małgosia
- Kroniki Przygody
- Myszkowanie
- Wszystkie Dzieci Świata
- Znajdź pluszaka
Tu się nie wypowiem. W nic nie grałem, więc specjalistą nie jestem — wierzę, że kapituła wybrała najlepsze tytuły dla dzieciaków.
Gra Roku Tematyczna — Nominacje
- Descent: Legendy Mroku
- Destinies
- Machina Arcana
- Odmęty Grozy
- Wielki Mur
W moim odczuciu wśród nominowanych zabrakło Deep Madness, ale i tak wygrałaby Machina Arcana. Galakta wydała w ocenianym okresie dwa miodne tytuły, które mają szanse na zwycięstwo w obu — najważniejszych dla mnie kategoriach. Zobaczymy.
Gra Roku dla Dwóch Osób – Nominacje
- Dice Throne
- Kaskadia
- Twisted Fables
- Unmatched Bitwa Legend część 1
- Gloomhaven: Szczęki Lwa
W takim zestawieniu nie może być inaczej, by grę dla dwóch osób wygrała gra wyłącznie dla dwóch osób — tylko dlatego, że są w tym przypadku najlepszymi grami pojedynkowymi — a nie, bo tak powinno być. Unmatched Bitwa Legend to mój typ.
Gra Roku Imprezowa – Nominacje
- 20 Sekund Challenge
- Decipher
- Gra w kolory
- MikroMakro: Na tropie zbrodni
- Obrazki
Podobnie jak przy grach dla dzieciaków — nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem. Gry imprezowe, jakie są, każdy widzi.
Założyciel bloga. Z grami planszowymi związany od 2014 roku. Wielki fan gier z klimatem, ale nie pożałuje również czasu na porządne euro. Przed planszówkami jego największą pasją były gry fabularne, z którymi związany był praktycznie od dziecka. Lubi uzasadnioną losowość — gry planszowe mają sprawiać mu przyjemność, a nie wrażenie nadgodzin z Excelem w roli głównej. Czemu „angry” chcielibyście zapytać? Ano, raczej nie szczędzi języka, gdy trzeba. Chociaż i tak ostatnio trochę złagodniał. „Pisze jak jest”. Jeżeli coś mu się nie podoba, to nie boi się o tym mówić.