Rzut oka na Zgliszcza Potęgi – starter do Genesys

Twilight Imperium wielką grą jest. Z tym stwierdzeniem zgodzi się ogromna ilość graczy planszowych z całego świata. Wielka gra ma w tym wypadku dwojakie znaczenie. Z jednej strony może się odnosić do estymy, jaką się cieszy, z drugiej do jej rozmachu i długości pojedynczej rozgrywki. W każdym razie… Twilight Imperium jest super i ogół graczy pozytywnie reaguje na kolejne produkty powiązane z marką.

W ostatnim czasie światło odbyła się głośna premiera Twilight Inscription (wydawnictwo Rebel) – gry typu Roll and write osadzonej w świecie wspomnianej wcześniej marki (recenzję autorstwa Wilczura można przeczytać TUTAJ). Zaskoczeniem dla części osób będzie, że nie jest to jedyny produkt powiązany z Twilight Imperium, który pojawił się w tym roku na rodzimym rynku. Przed wami Zgliszcza Potęgistarter do gry fabularnej Genesys.

WPROWADZENIE

Genesys to uniwersalny system fabularny (RPG) stworzony w 2017 roku przez wydawnictwo Fantasy Flight Games (po zamknięciu działu odpowiedzialnego za gry RPG pieczę nad systemem przejęło Edge Studio). Mechanika gry to autorski Narrative Dice System (Kostkowy System Narracyjny). Rdzeń zasad został pierwotnie użyty w trzeciej edycji gry Warhammer Fantasy Roleplay, następnie dopracowaną wersję mechaniki wykorzystano w Edge of The Empire, Age of Rebellion oraz w Force and Destiny (trzy gry osadzone w uniwersum Gwiezdnych Wojen), by ostatecznie utworzyć wspomniane już wcześniej Genesys.

W Polsce gra ukaże się nakładem wydawnictwa Rebel, z powodu różnych perypetii z licencjodawcą zdążyła zaliczyć już kilka opóźnień, ale wszystko wskazuje na to, że swoją fizyczną premierę będzie mieć w pierwszym kwartale 2023 roku (wcześniej, w grudniu tego roku gra ma ukazać się w formie PDF).

Z założenia Genesys jest systemem, w którym nie jest opisane żadne uniwersum. Pierwsze skrzypce gra tu uniwersalna mechanika, którą da się wykorzystać do gry w dowolnych realiach. Wydawnictwo Fantasy Flight Games przyjęło jednak taktykę wydawania suplementów do gry nazywanych po angielsku sourcebookami. W tych książkach znajdziemy opisy przykładowych światów znanych z planszówek FFG, światy te są wybierane tak, aby pasowały do jakiegoś konkretnego gatunku. Do tej pory powstały:

  • Realms of Terrinoth (Krainy Terrinoth) – świat znany z gier takich jak Descent: Wędrówki w Mroku, Runebound czy Runewars. Odpowiada gatunkowi fantasy;
  • Shadow of Beanstalk (Android) – świat znany z gier takich jak Android: Netrunner czy New Angeles: Miasto Korporacji. Odpowiada gatunkom cyberpunk/science-fiction;
  • Secrets of The Crucible (nie zapowiedziano polskiego wydania) – świat znany z gry karcianej KeyForge. Odpowiada gatunkowi science fantasy;
  • Embers of The Imperium (Żar w Popiołach) – świat z gry Twilight Imperium właśnie. Odpowiada gatunkowi space-opera (ten suplement jest na ukończeniu i w najbliższych tygodniach będzie miał swoją anglojęzyczną premierę).

To właśnie z tego powodu omawiany starter do gry Genesys jest powiązany z planszówką Twilight Imperium. Należy odnotować, że do tej pory pojawiły się też inne startery powiązane z wspomnianymi powyżej światami i z zapowiedzi wydawnictwa Rebel wynika, że one również zostaną przetłumaczone na nasz rodzimy język.

DANE TECHNICZNE

Kilka dodatkowych informacji, zanim przejdziemy do spraw technicznych.

Początkowo starter Zgliszcza Potęgi w formie fizycznej miał być dostępny do kupienia w regularnej sprzedaży w cenie 25 zł, ponadto miał zostać przygotowany osobny druk. Egzemplarze z tego drugiego miały być dodawane na eventach do zakupów oraz rozdawane w konkursach itp. Ostatecznie jednak z powodu zawirowań na linii licencjodawca – licencjobiorca tylko druga opcja weszła w życie. Starterów w fizycznej formie nie można zakupić, a jedynie otrzymać przy okazji targów itp.

Fizycznie starter to czterdziestostronicowa broszura o wymiarach 27,5×22 cm. Okładka zrobiona jest z papieru kredowego o gramaturze 250 g/m2 pokrytym od zewnętrznej strony błyszczącym i śliskim wykończeniem, z kolei strony wykonano z matowego papieru kredowego o gramaturze 130 g/m2. Wewnątrz uświadczymy wielu naprawdę dobrych ilustracji. Należy uczciwie przyznać, że jakość wykonania broszurki stoi na wysokim poziomie i miło jest ją posiadać w swojej RPGowej kolekcji.

Warto dodać, że starter można pobrać z internetu w wersji PDF. Oczywiście w jedynej uczciwej cenie – za darmo (znajdziecie, klikając TUTAJ).

MECHANIKA

Pierwsze 14 stron to powierzchowne przybliżenie mechaniki (wystarczające jednak, aby rozegrać przygodę).

Opisane zostały:

  • Kości i znajdujące się na nich symbole, rozpatrywanie wyników rzutów kośćmi, modyfikatory wynikające z trudności testu;

Podstawą Kostkowego Systemu Narracyjnego są różnokolorowe kostki (zielona ośmiościenna Zdolności, żółta dwunastościenna Biegłości, niebieska sześciościenna Udogodnienia, fioletowa ośmiościenna Trudności, czerwona dwunastościenna Wyzwania oraz czarna sześciościenna Komplikacji). Można zauważyć podział kości na pozytywne i negatywne. Wykonywanie testów w grze polega na zebraniu puli kości – pozytywnych wynikających najczęściej z Cech postaci i jej Talentów oraz negatywnych wynikających najczęściej z trudności testów. Na kościach znajdują się niwelujące się wzajemnie symbole: SymbolePorażki, KorzyściZagrożenia, TriumfyKatastrofy. W ogromnym uproszczeniu, aby wykonywana przez postać czynność się powiodła, po rzucie kośćmi musi pozostać przynajmniej jeden niezniwelowany Sukces. Niezniwelowane Korzyści lub Zagrożenia dodają dodatkowej głębi, pozwalając na występowanie sytuacji jak: „udało się, ale jest to obarczone negatywnymi konsekwencjami”, „nie udało się, ale zyskujesz przewagę na przyszłość”.

Specjalne kości nie są dostępne jeszcze w sprzedaży w Polsce (opóźnienie w ich produkcji wiąże się z przesunięciem premiery gry na 2023 rok), ale w sklepach Google Play i App Store dostępna jest darmowa aplikacja Genesys Dice, pozwalająca na wirtualne turlanie potrzebnymi do gry wielościanami.  

  • Cechy, Umiejętności;

W systemie Genesys postaci graczy opisane są przez Cechy, Umiejętności oraz TalentyZdolności (o dwóch ostatnich napiszę później). Cechy postaci i rozwinięcia Umiejętności wpływają na pulę kości podczas rzutu. Dla przykładu: postać strzela z pistoletu, musi wykonać test Umiejętności Broń Dystansowa (Lekka) powiązanej z Cechą Zwinność. Za każdy punkt w Cesze otrzymuje się do puli kość Zdolności, za każdy poziom umiejętności zastępuje się kość Zdolności kością Biegłości (większa szansa na Sukces). Postać o Zwinności 4 i z Umiejętnością Broń Dystansowa (Lekka) na poziomie dwa dobiera do puli dwie kości Zdolności i dwie kości Biegłości.

  • Walka i jej przebieg;

Walka w Genesys składa się z rund, które to dzielą się na rundy. Postaci wykonują swoją turę zgodnie z ustaloną inicjatywą wynikającą z testu Opanowania (Prezencji) lub Czujności (Wola). Wrogowie trzymają się ustalonego wyniku, postaci graczy mogą wymieniać się między sobą przypisanym do nich miejscem w inicjatywie.

W trakcie tury postać może wykonać Akcję np. atakowanie, do dwóch Manewrów np. przemieszczanie się (pierwszy darmowy, drugi kosztujący Zmęczenie), oraz inne Okazje, czyli drobne czynności np. powiedzenie czegoś.

  • Przedziały dystansu;

System odznacza się dosyć abstrakcyjnym podejściem do mierzenia odległości między postaciami, wyznaczając umowne przedziały dystansu, gra wyróżnia: bezpośredni (zwarcie), bliski, średni, daleki i ekstremalny dystans.

  • Rany, Zmęczenie i Urazy Krytyczne;

Żywotność postaci w Genesys opisana jest Ranami i ich progiem oraz Zmęczeniem i jego progiem. Rany mówią same za siebie, zmęczenie odpowiada za urazy psychiczne i stres. Starter zawiera informacje dotyczące leczenia ranzmęczenia oraz tabelkę urazów krytycznych.

  • Rodzaje przeciwników;

Genesys wyróżnia trzy rodzaje przeciwników: Nemezis, RywaliPachołki.

Nemezis to istotne dla przygody postaci niezależne, są równi postaciom graczy. Jedni i drudzy korzystają w walce z tego samego zestawu zasad.

Rywale to postaci, które mają być wyzwaniem, ale nie tak sporym, jak Nemezis. Po przekroczeniu progu ran umierają, zamiast sprawdzać wyniku w tabelce urazów krytycznych, ponadto, jeśli mieliby otrzymać punkty zmęczenia, w zamian otrzymują rany.

Pachołki mają nie stanowić wielkiego wyzwania. Tak samo, jak Rywale nie mogą przyjmować punktów zmęczenia, ponadto każda sytuacja, w której mieliby otrzymać uraz krytyczny, zabija Pachołka. Mogą korzystać z Umiejętności, jedynie walcząc w grupie. Podczas zgrupowania zajmują tylko jedno miejsce w inicjatywie, a ich próg ran jest sumowany. Próg ran przykładowego Pachołka wynosi cztery. Grupa czterech Pachołków posiada próg ran o wysokości szesnaście, atakuje postać gracza w tym samym czasie, należy opisać śmierć Pachołka za każdym razem, gdy grupa otrzyma cztery rany lub uraz krytyczny.

  • Punkty Opowieści i zasady ich wykorzystywania.

Genesys gracze posiadają swoją pulę Punktów Opowieści, a mistrz gry, swoją. Każda strona może wykorzystywać je na kilka sposobów. Starter sugeruje następujące:

  1.   Pomocna dłoń – wymiana kości Zdolności na kość Biegłości podczas swojego testu;
  2.   Podbijanie stawki – wymiana kości Trudności na kość Wyzwania w teście drugiej strony;

3.   Szczęście i deus ex machina – wprowadzenie przez graczy „faktów” i dodatkowego kontekstu bezpośredniego do narracji.

PRZYGODA

Twilight Imperium, o którym najczęściej teraz mówimy to czwarta edycja tej planszówki. Pierwsza edycja zadebiutowała w 1997 roku, czyli 25 lat temu. Na przestrzeni tych wszystkich lat autorom udało się wykreować przepastne uniwersum wypełnione informacjami o rasach, planetach i wydarzeniach. Warto wspomnieć, że dodawana do planszówki broszura Przewodnik po Uniwersum przybliżająca informacje o wszechświecie tej epickiej gry liczy sobie 12 stron, druga część dodawana do dodatku Proroctwo Królów to kolejne 6 stron. Czy to dużo? Nawet jeśli nie to wydawnictwo Fantasy Flight Games opublikowało na swojej stronie plik PDF Guide to the Imperium (znajdziecie, klikając TUTAJ), który liczy sobie aż 107 stron! Musicie się chyba zgodzić, że baza do stworzenia suplementu opisującego uniwersum Twilight Imperium oraz do osadzenia w nim gry RPG jest ogromna.

Nazwa startera Zgliszcza Potęgi odnosi się wprost do zawartego w nim scenariusza. Postaci graczy od niedawna należą do Keleres – podległą Radzie Galaktycznej agencję, której zadaniem jest ochrona galaktyki przed wszelkiej maści zagrożeniami. Do Keleres mogą należeć przedstawiciele różnych gatunków, co często stawia agentów przed konfliktem lojalności. Mimo przysięgi złożonej wobec Rady Galaktycznej nie brakuje nacisków ze strony rodzimych rządów członków Keleres.

Przygoda dzieli się na trzy akty przedstawione na 22 stronach i obraca się wokół śledztwa, które naprowadzi graczy na pradawne zagrożenie mogące zagrozić całej galaktyce.

Podejrzewam, że tak jak mnie wielu z was powyższy opis skojarzy się z serią gier wideo Mass Effect i działającej w ramach jej świata instytucji Widm. Osobiście nie uważam tych podobieństw za nic złego. Umieszczenie postaci graczy w takiej roli w ramach tego krótkiego scenariusza otwiera wiele furtek ułatwiających zabawę.

Nie chcę spoilerować i zdradzać zbyt wiele na temat fabuły, powiem tylko, że przygoda jest napisana w bardzo fajny sposób i fabuła przeplatana jest powiązanymi z aktualnymi wydarzeniami elementami mechaniki (opisami, jakie testy należy wykonać, statystykami postaci niezależnych itd.).

Scenariusz w umiejętny sposób spełnia swoje zadanie, jakim jest zaznajomienie z grą Genesys, a jego rozstrzygnięcie pozostaje otwarte i autorzy zachęcają do kontynuacji rozgrywki w późniejszym czasie z wykorzystaniem podręcznika głównego Genesys i suplementu Żar w Popiołach – opisującego uniwersum Twilight Imperium.

Warto zaznaczyć, że wydawnictwo Rebel przetłumaczyło i udostępniło w formie pliku PDF zawartość dodatkową do Zgliszcz Potęgi (znajdziecie, klikając TUTAJ). Zawiera on dwie dodatkowe postaci do wyboru oraz rozszerza trzeci akt scenariusza. Warto się z nim zapoznać i zadecydować czy chcecie z niej skorzystać.

KARTY POSTACI

Na samym końcu broszury znajdują się cztery karty dostępnych dla graczy postaci. Oprócz standardowych informacji jak wartości CechUmiejętności czy opisy posiadanych  broni, wyposażenia, Talentów i Zdolności na karcie znajdują się też ilustracje przedstawiające bohaterów ich motywacje i ukryte cele, wskazówki dotyczące odgrywania oraz – co jest szalenie wygodne – wykaz kości i znajdujących się na nich symboli.

PODSUMOWANIE

Starter Zgliszcza Potęgi jest naprawdę w porządku. Zachęcam do odwiedzenia stoiska wydawnictwa Rebel podczas kolejnej imprezy branżowej, bo warto dołączyć go do swojej kolekcji. Jeżeli nie macie takiej możliwości, to zawsze możecie pobrać darmową wersję cyfrową. Znam anglojęzyczną wersję gry i jestem dobrej myśli – wydawca zdaje sobie sprawę z potencjału produktu, o czym świadczy fakt tworzenia anowych materiałów do Genesys powiązanych z autorskimi markami Rebela takimi jak K2, Zona: Sekrety Czarnobyla czy Kroniki Zamku Avel. Czekam na premierę Genesys, na zapowiedziane już kolejne startery i na dalszy rozwój wydarzeń.

Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przekazanie startera do recenzji.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments