Najlepsze klimatyczne gry planszowe

Klimat dla jednych mógłby nie istnieć w grach planszowych, dla innych jest kluczowy, przy wyborze planszówki. Ja należę do tych drugich, ale w redakcji głosy są podzielone, a większość jest gdzieś pośrodku. Chcielibyśmy podzielić się z wami listą najlepszych wg nas gier z klimatem, w którym to mechanizmy zostały dostosowane do tematu, a nie odwrotnie.

Mam nadzieję, że ameritrashowcy będą czuli się tu, jak w domu.

25. Clash of Cultures: Monumentalna Edycja Polska

Autor: Christian Marcussen | Wydawnictwo: Portal BGG

Clash of Cultures to żadna nowość. Przynajmniej na światowym rynku gier planszowych. Jednak za sprawą Edycji Monumentalnej i polskiego wydania została w Kraju nad Wisłą mocno zauważona, a gracze ją polubili, wielokrotnie nazywając ją najlepszą cywilizacyjną grą 4X, a nawet najlepszym 4X w ogóle. Gra jest ameritrashową strategią pełną gębą. Co prawda wciąż gra wygląda (podobnie jak u konkurencji) jak bitwa wiosek (tu ew. miast, bo mamy ich rozbudowę), mamy lekko archaiczne mechanizmy, jednak wciąż nic lepszego nie wymyślono. No i zabawa jest przy niej przednia. /trx

24. Deep Madness

Autor: Chauncey, Roger Ho | Wydawnictwo: Czacha GamesBGG

Podwodna stacja badawcza, szóstka badaczy, tajemnica do rozwikłania i majaczące złowrogo w tle potwory rodem z prozy Lovecrafta. Deep Madness to niesamowicie klimatyczna gra, w której nacisk został położony bardziej na taktyczne planowanie i realizację celów scenariusza aniżeli na walkę z setką przeciwników. Fantastyczne, nierzadko również makabryczne opisy na kartach podbijają i tak gęstą atmosferę wykreowaną przez twórców. Każdy miłośnik horroru odnajdzie tutaj dodatkowo masę nawiązań nie tylko do utworów Samotnika z Providence, ale także horroru jako kulturowego medium. Pozycja obowiązkowa dla każdego prawdziwego ameritrashowca! /Carmash

23. Machina Arcana

Autor: Juraj Bilich | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Jedna z najbardziej klimatycznych i złożonych taktycznie pozycji w gatunku dungeon-crawlerów. Niebywale trudna, nieco złożona pod kątem zasad, z kiepską instrukcją, ale jednocześnie oferująca wiele możliwości i poczucie prawdziwie strategicznego planowania przyszłych ruchów. Przywdzianie przez Mitologię Cthulhu steampunkowego odzienia nadaje tej grze wyjątkowego charakteru i znacząco wyróżnia ją spośród wszystkich tego typu produkcji. Klimat wręcz wylewa się podczas każdej minuty rozgrywki, która choć nie długa, zawsze jest satysfakcjonująca i pozostawiająca apetyt na więcej i więcej. /Carmash

22. Zakazane Gwiazdy

Autor: Samuel Bailey, James Kniffen, Corey Konieczka | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Zakazane Gwiazdy tak często lądują na naszych topkach, że naprawdę ciężko napisać o tej grze coś wyjątkowego — ponownie. Tytuł, który niestety za sprawą utraty licencji przez FGG zniknął z półek sklepowych i na rynku wtórnym osiąga horrendalne ceny. Świetna asymetryczna gra strategiczna, z genialnym systemem rozkazów (i ich realizacji). Mocno nastawiona na rozwałkę, bitwy (deckbuilding) i ekspansję. Coś świetnego. /trx

21. Horror w Arkham 2 ed.

Autor: Richard Launius, Kevin Wilson | Wydawnictwo: GalaktaBGG

Horror w Arkham 2 edycja to kultowa gra z czasów, kiedy wydawnictwo Fantasy Flight Games wypuszczało hit za hitem i z czasów, kiedy wydawnictwo Galakta było ich jedynym wydawcą na polskim rynku. W Arkham otwierają się bramy do innych wymiarów, wychodzą z nich potwory, a po ulicach wałęsają się kultyści! Gracze wcielają się w poszukiwaczy, których zadaniem jest zamknięcie bram i ocalenie miasta. Poszukiwacze poruszają się po lokacjach miasta i okolic, aby zdobywać wskazówki i przedmioty niezbędne do ukończenia misji. Gra potrafi się niemiłosiernie dłużyć, ale klimat wylewa się z niej hektolitrami (szczególnie z opisów spotkań), jest w niej coś magicznego. /Sythriel

20. Dune

Autor: Bill Eberle, Jack Kittredge, Peter Olotka | Wydawnictwo: Gale Force Nine BGG

Dużo czasu minęło, zanim sięgnąłem po ten tytuł. Chyba się bałem. Nic dziwnego, sama gra jest bardzo długa, ale warto spróbować, bo daje wiele satysfakcji. Chyba coś mnie ciągnie do gier asymetrycznych, bo ponownie — frakcje mają swoje zdolności, które mocno się od siebie różnią. Dune ma swoje lata, więc widać pewne archaiczne rozwiązania, których obecnie się nie stosuje, ale za to równie odczuwalna jest surowość, która nie bierze jeńców. Albo wszystko, albo wcale. /trx

19. Cthulhu: Death May Die

Autor: Rob Daviau, Eric M. Lang | Wydawnictwo: Portal Games BGG

Dla jednych herezja, dla drugich strzał w dziesiątkę. Gra, w której możemy ubić przedwiecznego wywołała sporo emocji. Jeżeli chcecie dla odmiany mieć szansę w starciu z potwornościami ze świata Lovecrafta, jeżeli lubicie pulpowy klimat, to jest to gra dla Was. Jeden scenariusz rozegramy w maksymalnie dwie godziny, przy maksymalnym uwielbieniu dla pana Langa, który niezawodnie dostarcza nam rozrywki. Świetny tytuł do pokazywania znajomym, o co chodzi w Ameri. Podstawka daje nam 12 możliwych przygód, można już dokupić dodatki. /Sir Acid

18. Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa

Autor: Przemysław Rymer, Ignacy Trzewiczek, Jakub Łapot | Wydawnictwo: Portal Games | BGG

Detektyw to tytuł, który buduje nastrój w dość specyficzny sposób. Próżno tu szukać pięknie zdobionych figurek czy bogatszych ilustracji. Większość gry tak naprawdę dzieje się bowiem pomiędzy graczami, a nie na samym stole. Przeglądając notatki ze sprawy, omawiając najnowsze poszlaki i przeszukując przygotowaną na potrzeby gry wirtualną bazę danych, nie sposób nie wczuć się w rolę detektywa rodem z CSI. Wrażenie to dodatkowo potęgują klimatyczne opisy, ale są one tak naprawdę tylko wisienką na tematycznym torcie. To pozycja obowiązkowa dla każdego, kto chciałby czasem poczuć się jak bohater kryminału. /Łukasz

17. Blood Rage

Autor: Eric M. Lang| Wydawnictwo: Portal | BGG

Wikingowie, Ragnarok, nordycka mitologia, krwawe walki poszczególnych frakcji. Figurki w klimacie, dobra mechanika, nieprzewidywalność. Chyba ta ostatnia cecha powoduje, że podświadomie czujemy, że wszystkie elementy gry pasują do siebie – wszak krwawe starcia ludów północy takie mogą być – ktoś poczuł boską inspirację, a ktoś lepiej zorganizował swoich wojów. Nieoczywiste strategie, jak ta, w której uzyskujemy punkty za śmierć podległych nam wojowników dopełniają obrazu klimatycznej zabawy. Do zobaczenia w Valhalli! /Sir Acid

16. The 7th Continent

Autor: Ludovic Roudy, Bruno Sautter | Wydawnictwo: Serious Poulp | BGG

Najlepszy otwarty świat i jednocześnie najlepszy survival wśród gier planszowych. 7th Continent to niesamowite doświadczenie na wiele długich godzin. Każda klątwa, każda rozgrywka to niesamowite doświadczenie i poczucia odbycia prawdziwej i nierzadko trudnej przygody. Klimat buduje tutaj przede wszystkim tajemnica, zarówno fabularna jak i ta związana z eksploracją. Fantastyczne połączenie zagadek środowiskowych, umiejętności kojarzenia faktów i “uczenia się” badanej przez nas wyspy. Z dodatkami to tytuł na setki godzin, który najlepiej smakuje w trybie solo lub dobrą duszą u boku. / Carmash

x

15. X-COM: Gra planszowa

Autor: Eric M. Lang | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Gra wymagająca aplikacji i najlepiej działająca przy pełnym, czteroosobowym składzie. Klimat oryginału jest odczuwalny od samego początku, wrażenia potęguje poganianie z głośnika – “30 sekund…25 sekund” – mamy tutaj często tylko minutę na podjęcie decyzji. Oczywiście, utrzymując klimat gry komputerowej, często wybieramy między dwoma złymi opcjami. Klimat zaszczucia i niebezpieczeństwa jest tutaj bardzo, bardzo silny – na tyle, że ja osobiście nie lubię w to grać za często. /Sir Acid

14. Star Wars: Imperium Atakuje

Autor: Justin Kemppainen, Corey Konieczka, Jonathan Ying | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Dawno, dawno temu w odległej galaktyce grupa bohaterskich rebeliantów znów wyrusza na desperacką misję. Tym razem zmierzyć się jednak muszą nie tylko z nieprzebranymi legionami imperialnych szturmowców, zdradzeckimi łowcami nagród i dzikimi bestiami z najdalszych zakątków galaktyki, ale też… wrednym mistrzem gry, który zrobi wszystko, żeby doprowadzić do ich porażki. Dzięki mnogości zróżnicowanych scenariuszy, imperialnych jednostek, bohaterów graczy, umiejętności i kart ekwipunku, Imperium Atakuje to prawdziwe pudełko z zabawkami dla każdego fana gwiezdnej sagi. Każdy element zaś, nawet jeśli został stworzony na potrzeby gry, sprawia wrażenie żywcem wyciągniętego z ekranu i z wielką dbałością oddaje unikalny klimat kultowej serii. /Łukasz

13. Chaos w Starym Świecie

Autor: Eric M. Lang | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Twórczość Erica Langa pojawiła się już w topce. Nic więc dziwnego, że wspominamy również o jednej z najcenniejszych gier na rynku wtórnym – Chaosie w Starym Świecie. Bazująca na klimacie Warhammera w wersji fantasy od Games Work Shop już na starcie ma ogromne plusy za klimat. Bogowie Chaosu już z samych nazw wśród fanów „Młotka” powodują zacieranie nóżek. Dodatkowo dostajemy w ręce całkiem niezłe area control, które korzysta z dość starej mechaniki „wybuchających szóstek”. Tytuł ten jest wręcz marzeniem kolekcjonerów planszówek, a kwota wraz z dodatkiem może nas przyprawić o lekki zawrót głowy. /Piotr

12. Bloodborne: Gra planszowa

Autor: Eric M. Lang, Michael Shinall | Wydawnictwo: Portal | BGG

Bloodborne: Gra Planszowa to spełnienie moich mokrych snów, których nie mogli spełnić twórcy elektronicznego pierwowzoru. Gra, która nigdy nie wyszła na komputery stacjonarne, doczekała się swojej planszowej odsłony. Minimalna losowość, „Soulsowy” poziom trudności, znani i (nie)lubiani przeciwnicy – wszystko to, za co można pokochać ten tytuł. W dodatku każdy scenariusz, w postaci „Łów”, jest delikatnie fabularyzowany, a wybory, mogą trochę namieszać w rozgrywce. Dla fanów serii „Souls” pozycja obowiązkowa. / Piotr

11. Nemesis

Autor: Adam Kwapiński | Wydawnictwo: Rebel | BGG

Gdyby ktoś ogłosił konkurs na alternatywny tytuł dla Nemesis, to zdecydowanie wygrałaby propozycja “KLIMAT”. Najlepsze przeniesienie idei survival horrorów na planszy z fenomenalną mechaniką szmerów. Pozycja wybitna zarówno w trybie semi jak i w pełni kooperacyjnym. Klimatu całości dopełnia komiks z kampanią, która opowiada fajną historię i pozwala przeżyć trudną i mroczną przygodę na pokładzie tytułowego statku. Przemierzanie kolejnych korytarzy, przeszukiwanie następnych pomieszczeń, a także liczenie każdej sztuki amunicji – marzy mi się Resident Evil na podobnych mechanikach! / Carmash

10. Eldritch Horror

Autor: Corey Konieczka, Nikki Valens | Wydawnictwo: Galakta BGG

Eldritch Horror to jedna z pierwszych przygodówek w klimatach Cthulhu, w które dane mi było zagrać. Jest olbrzymia dawka losowości, dużo turlania, wyśrubowany do granic możliwości poziom trudności. No i klimat. Nikt nigdy nie zapomni “snu” koleżanki, gdzie w jednej scenie widziała własnego ojca i dubeltówkę. Jak to się skończyło, domyślcie się sami. Czyste szaleństwo, w które do dziś z chęcią sięgnę. /trx

9. Gra o Tron: Gra Planszowa 2 ed.

Autor: Christian T. Petersen | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Tyle razy pisałem o Grze o Tron , że w momencie, gdy miałem napisać ten krótki opis, uświadomiłem sobie, jak bardzo tęsknię za tą grą. Miałem od niego dłuższą przerwę — głównie dlatego, że 6 osób jest trudno dorwać (a w takim składzie gra się najlepiej), no i znajomi jeszcze nie wyciągnęli z pleców wszystkich noży. No nic. Trzeba być cierpliwym. Klimat Pieśni Lodu i Ognia jest bardzo odczuwalny — nigdy nie wiesz kiedy kto komu pomoże, bo w różnych momentach opłacalność może być zupełnie w innym miejscu. Świetna i bezlitosna strategia. /trx

8. Wojna o Pierścień

Autor: Roberto Di Meglio, Marco Maggi, Francesco Nepitello | Wydawnictwo: Galakta BGG

Wystarczy jeden rzut na zdjęcie powyżej. Klimatyczne figurki i świetna mapa będąca planszą. Do tego te ilustracje na kartach… Wojna o Pierścień to jedna z najlepiej ocenianych gier typu area control, od lat utrzymuje się w ścisłych topkach. Przy tym jest to obowiązkowa pozycja dla wszystkich fanów twórczości J.R.R. Tolkienach i fantastyki. Można grać w czterech, ale wiele osób zgodzi się, że zdecydowanie lepiej toczyć wojnę we dwoje. Przemyślana i opierająca się upływowi lat mechanika wspiera epicką i pełną klimatu walkę dobra ze złem. /Sythriel

7. Star Wars: Rebelia

Autor: Corey Konieczka | Wydawnictwo: Galakta | BGG

Star Wars: Rebelia, to jedna z najlepszych gier strategicznych dla dwóch osób w ogóle. A jak dodamy do tego, że klimat Gwiezdnych Wojen jest bardzo odczuwalny, to wychodzi na to, że to jedna z najlepszych gier w ogóle. Asymetryczność frakcji jest wyraźna — jedni się chowają i sabotują, drudzy dominują militarnie i szukają tych pierwszych. Chodzi oczywiście o Rebelię i Imperium – No shit, Sherlock. Polecam z pełną odpowiedzialnością. /trx

6. Tainted Grail: Upadek Avalon

Autor: Krzysztof Piskorski, Marcin Świerkot | Wydawnictwo: Awaken Realms | BGG

Jedna z najbardziej klimatycznych gier planszowych, z którymi kiedykolwiek miałem do czynienia. Historia opowiedziana w tej produkcji to najwyższa półka i trudno szukać lepszej propozycji na rynku gier bez prądu, w której fabuła grałaby pierwsze skrzypce. Tainted Grail: Upadek Avalonu stanowi sprytne połączenie planszówki z grą paragrafową. Poza pięknym wykonaniem, otrzymujemy także tytuł, który nie boi się postawić graczy przed trudnymi decyzjami, aby pozwolić następnie wybrzmieć echom ich poczynań w dalszych rozdziałach. Niebywale mroczna, sugestywna, chwilami nawet bardziej depresyjna od osławionej jesiennej gawędy. Niesamowity tytuł. / Carmash

5. Gloomhaven

Autor: Isaac Childers | Wydawnictwo: Albi Polska | BGG

Gloomhaven’a raczej nie trzeba nikomu przybliżać. Jest to kobyła wśród kobył, magnum opus gier kooperacyjnych. Jeżeli przeszliście wspólnie Gloomhaven’a, to jesteście w stanie przejść wszystkie gry. Gloomhaven to bardzo nietypowy dungeon crawler. Mimo iż tego typu gatunki są nastawione na losowość, to tu ograniczona została do minimum. Każdy z grających wciela się w bohatera, który wraz z doświadczeniem, przechodzi na emeryturę. Zmieniamy klasy postaci, rozwijamy je, zdobywamy nowy sprzęt. Można powiedzieć, że jest to idealne przeniesienie komputerowego RPG’a na planszę. Kto nie słyszał, to niech szybko nadrobi zaległości, a kto przeszedł, to ma u mnie ogromny szacun. Warto również wspomnieć, że Gloomhaven ma swoją wersję „mini” w postaci Szczęk Lwa, które sprytnie wprowadzają graczy w jej duży odpowiednik. / Piotr

4. Twilight Imperium 4 ed.

Autor: Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen | Wydawnictwo: Galakta BGG

Sześć osób siedzi przy jednym stole i przez pół doby toczy epicką walkę o dominację w galaktyce… to może być opis tylko jednej gry – Twilight Imperium 4 edycja! Gracze mogą pokierować losami jedną z wielu ras. Każda z nich jest opisana na karcie, wskazane są ich cele i motywacje. Na krótki opis mogą liczyć również podbijane w trakcie rozgrywki planet. Podczas rozgrywki licytacja pozwala wpaść w środek kosmicznej polityki, walki między statkami toczą się do ostatniego rzutu kostką, emocji jest tyle, że losowość schodzi na dalszy plan i rzadko komu przeszkadza. Z rozgrywki wylewa się klimat, a jeśli ktoś chce go jeszcze bardziej to ma taką możliwość. Wystarczy sięgnąć po obszerne kompendium wiedzy o uniwersum gry. Rozgrywka w TI to coś czego po prostu warto doświadczyć /Sythriel

3. Horror w Arkham: Gra Karciana

Autor: Nate French, Matthew Newman | Wydawnictwo: Galakta BGG

Choć klasyczny Horror w Arkham również gości na naszej liście, jego karciana adaptacja zdecydowanie zasłużyła na osobny wpis i pozycję na podium. Ta kooperacyjna gra kolekcjonerska zadebiutowała już ponad 6 lat temu, a do tej pory wypuszczane są do niej kolejne dodatki wprowadzające nowe scenariusze i poszerzające pulę dostępnych kart. Każdy kolejny cykl wprowadza zaś nowe mechaniki i rozwiązania fabularne, które wciąż potrafią zaskoczyć. Klimat odczuwalny jest tu na każdym kroku i wyraźnie gra pierwsze skrzypce, ale nie dajcie się zwieść pozorom – choć tytuł ten pełnymi garściami czerpie z przygodówek i gier paragrafowych, jest przy tym pełnoprawną karcianką pełną kombosów i zróżnicowanych buildów, a przy obecnej puli kart możliwości składania i rozbudowywania talii są naprawdę imponujące. To tytuł, który wymaga bardzo dużego zaangażowania ze strony graczy (również finansowego, jeśli zechcą skompletować większą kolekcję), ale wynagradza im to z nawiązką. /Łukasz

2. This War of Mine: Gra Planszowa

Autor: Michał Oracz, Jakub Wiśniewski | Wydawnictwo: Galakta BGG

Niezwykle udana adaptacja gry wideo, w której gracze kierują grupą uwięzionych w oblężonym mieście cywili. Muszą przy tym zadbać nie tylko o ich podstawowe potrzeby, ale też bezpieczeństwo i zdrowie psychiczne. Wszystko to w niezwykle niesprzyjających warunkach – dzięki księdze skryptów pełnej losowych wydarzeń nigdy do końca nie wiadomo, jakie zagrożenie nadejdzie w nocy, albo co przydarzy się na wyprawie po cenne zasoby. Co ważne, ten trudny temat został tu zrealizowany w sposób dosadny, ale przy tym bardzo dojrzały. To tytuł, przy którym naprawdę nietrudno wczuć się w ponurą atmosferę codziennego trudu. Każdy sukces podsyca zaś kruchą nadzieję na przetrwanie do końca wojennego koszmaru. Podobnie jak cyfrowy pierwowzór, This War of Mine udowadnia, że gry mogą być czymś więcej niż tylko rozrywką. /Łukasz

1. Posiadłość Szaleństwa 2 ed.

Autor: Nikki Valens | Wydawnictwo: Galakta BGG

Klimaty Cthulhu od zawsze były bliskie sercom wielu graczy. Na łamach twórczości H. P. Lovecrafta powstały takie gry jak: Eldritch Horror, Arkham Horror, Zew Cthulhu i wiele innych. Wśród nich kryje się również Posiadłość Szaleństwa w drugiej edycji. Jest to gra kooperacyjna, w której gracze wcielają się w rolę badaczy. Kampania składa się z różnych scenariuszy, nad których przebiegiem czuwać będzie aplikacja. Choć część graczy już szykuje widły i pochodnie,  tak przyznaje szczerze, że apka działa tutaj fenomenalnie. Wstawki fabularne czytane przez lektora, muzyka, brak kontrolowania tego, co się dzieje na kaflach, powoduje, że rozgrywka zamyka się w tym, co najważniejsze – zabawie. Do Posiadłości wydane zostały liczne dodatki, które jeszcze bardziej rozbudowują liczbę scenariuszy, co zwiększa ilość godzin, które można spędzić przy grze. /Piotr

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Szymon
2 listopada 2022 19:05

Dzięki za topkę, tego tu było trzeba. Wielki plus za This War of Mine, klimatem zamiata. Kilku pozycjom muszę się przyjrzeć 😉