Oczekiwania 2022

Jak co roku, po wszystkich najważniejszych zapowiedziach przygotowanych nam przez polskich wydawców, przygotowaliśmy dla was listy naszych największych oczekiwań. Oczywiście jeszcze dużo tytułów nie zostało ujawnionych, więc lista nie jest pełna, ale nie ma co czekać, bo zaraz zaskoczy nas marzec. Dajcie znać, jak się podobają nasze topki oczekiwań i na co wy czekacie w tym roku.

Lista trx’a

Powiem szczerze, że miałem problem z przygotowaniem tej listy. Dosłownie kilka tytułów mnie zainteresowało do tego stopnia, żeby umieścić je na topce najbardziej oczekiwanych gier 2022 roku i większość to były gry zapowiedziane przez Portal Games – mimo, że w moim odczuciu, też w tym roku nie mają najlepszych zapowiedzi w porównaniu do lat poprzednich. Myślę, że dzięki temu, będzie okazja powrócić do starszych gier, a nowości trochę odpuścić. Niemniej jednak kilka gier zapowiada się bardzo dobrze. Zobaczymy, jak sprawdzą się w praktyce.

1. Ankh: Bogowie Egiptu

Autorzy: Eric M. Lang | Wydawnictwo: Portal Games | BGG

Jestem fanem gier Langa. Uważam, że każdy jego tytuł to BGGowa ósemka, więc dziwnym by było, jakbym nie czekał na jego kolejne dzieło: Ankh: Bogowie Egiptu; szczególnie że dwie pierwsze gry z “boskiej” trylogii Blood Rage oraz Rising Sun, to jedne z moim ulubionych gier. Słyszałem różne opinie na temat Ankha, ale po obejrzeniu gameplayów wciąż jestem zdania, że to będzie przynajmniej bezpieczna 8. Oczywiście wszystko zweryfikuje się po zagraniu, ale jestem dobrej myśli.

2. Circadians: Chaos Order

Autor: S J Macdonald, Zach Smith | Wydawnictwo: Portal Games BGG

To jest gra, o której za dużo nie wiedziałem, a już się mocno nią zajarałęm. Wystarczyło spojrzeć na zdjęcia i na to, że dostaniemy SF area control z asymetrycznymi frakcjami od twórcy bardzo dobrych eurasków (Architekci Zachodniego Królestwa). Gdy zobaczyłem Overview Circadians: Chaos Order, to hype został podtrzymany, a Portal Games dostało dwa z trzech miejsc oczekiwanych gier w 2022.

3. Stellaris: Infinite Legacy

Autor: Gunter Eickert| Wydawnictwo: Academy Games, Inc., Apollo Games, Paradox Interactive (I) BGG

Jestem fanem komputerowych gier strategicznych, w tym skomplikowanych tytułów od Paradoxu. Oczywiście Stellaris również. Gdy zobaczyłem KSa z tym tytułem, to zapaliłem się jak młody, jednak w portfelu spostrzegłem dno, więc postanowiłem rozsądnie nie zapożyczać się (spokojnie, to tylko hobby), jak głupi i odstąpiłem od zakupu. To jednocześnie spowodowało, że najprawdopodobniej nie będę miał okazji zagrać w ten tytuł, bo oczywiście nikt nie zdecyduje się wydać tego w miarę rozsądnej cenie w wersji sklepowej. No nic, czas pokaże.

Lista Gekona

Trudno powiedzieć czego oczekiwać po obecnym sezonie wydawniczym. Zapowiedzi wywołały co prawda mały dreszcz emocji, ale gdy opadł już kurz, wydaje się, że ten rok będzie dość spokojny. Przynajmniej dla mnie. Choć nie powiem, pojawiły się ciekawe propozycje – na przykład Ark Nova od Portal Games jest niemałą niespodzianką, godną sprawdzenia. Powrót na rynek Suburbii to moim zdaniem rewelacyjna wiadomość. Prosta gra ekonomiczna o rozbudowie przestrzeni miejskiej. Brakowało tego tytułu na sklepowych półkach. A są jeszcze zaległe tytuły. Wciąż nie mogę doczekać się odświeżonej edycji Dominant Spieces – Władcy Ziemi od Phalanx. W szczególności chcę zobaczyć nową oprawę graficzną, bo o mechanikę nie ma co się martwić. Jak sprawdzą się zaproponowane wymyślne znaczniki gatunków i czy całość przekona do siebie zatwardziałych konserwatystów. 

Nie ma co ukrywać, że w grach poszukuję przede wszystkim sprawnie działającej mechaniki. A za tę odpowiadają autorzy gry. Dlatego w oczekiwaniach pojawią się ci, którzy udowodnili, że trudno się na nich zawieźć. Temat i grafiki są na drugim miejscu, ale gdy kuszą oko, serce gracza zaczyna bić zdecydowanie szybciej. 

1. Weather Machine

Autor: Vital Lacerda| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Vital Lacerda i Ian O’Toole – te dwa nazwiska powinny wystarczyć, żeby tytuł pojawił się na radarze. Temat w lekko steampunkowym klimacie o zarządzaniu zjawiskami pogodowymi. To brzmi tak abstrakcyjnie, że nie można przejść obojętnie. Szczególnie, że autor przyzwyczaił do sprawnego odzwierciedlania opisywanego grą tematu. Tutaj wydaje się, że będzie mógł skupić się wyłącznie na mechanice. A znając wcześniejsze projekty, można spodziewać się świetnie zazębiających się trybików tytułowej maszyny. 

2. Darwin’s Journey

Autorzy: Simone Luciani, Nestore Mangone| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Wyprawa Darwina na Wyspy Galapagos i teoria ewolucji jako punkt wyjściowy – brzmi naprawdę intrygująco. Jako gracze będziemy podążać śladami znanego naukowca zdając relację ze swoich odkryć. Do realizacji krótkie zadania i długoterminowe cele. Podróże na kolejne wyspy, odkrywanie nowych gatunków flory i fauny, zarządzenie wyspecjalizowanymi pracownikami. Simone Luciani dowiódł, że warto zainteresować się jego tytułami. Newton, Podróże Marco Polo, Barrage to wystarczające rekomendacje. 

Lista Wojtka (suburbius)

Wygląda na to, że 2022 roku będzie rokiem odpoczynku dla budżetu planszówkowiczów. Polskie wydawnictwa na razie nie rozpieszczają nas zapowiedziami, acz kilka tytułów już sobie pracowicie zapisałem. Więc u mnie bardziej dominuje to, co się dzieje na świecie – puszczam oczko do naszych wydawców, zobaczcie, jakie to są fajne rzeczy.

1. Bitoku

Autorzy: Germán P. Millán| Wydawnictwo: Portal Games BGG

Z bananem na twarzy przyjąłem informację, że Bitoku zostanie wydana po polsku. Jeden z większych hitów zeszłego roku, skierowany do bardziej zaawansowanego gracza to przepiękny produkt, mieszanka wielu znanych i lubianych mechanik – karty, kości, wykonywanie celów, a wszystko to utopione w klimacie japońskiej mitologii. Nie wiem, czy Bitoku to jest coś oryginalnego, coś, co zrewolucjonizuje współczesne planszówki, ale bez wątpienia w moim stylu i bardzo na nią czekam.

2. Dice Realms

Autor: Thomas Lehmann| Wydawnictwo: Rio Grande Games BGG

Natomiast bardzo nowatorsko wygląda kolejna propozycja Toma Lehmanna, którego musicie kojarzyć z takich superhitów jak Race for the Galaxy, Res Arcana czy Roll for the Galaxy. Jego nowa propozycja, czyli Dice Realms, zapowiadana (niestety jeszcze nie w Polsce) na ten rok, opiera się na nowatorskiej mechanice… rozwoju kości. Jak widzicie na zdjęciu – ścianki kości są wyjmowalne, więc dzięki temu będziemy je nieustannie zmieniać. A fabularnie – dbamy o nasze księstwo, produkując potrzebne dobra, karmić naszych pracowników (tak, będzie żywienie), a także walczyć z przeciwnikami. Jak możemy przeczytać na stronie mamy do dyspozycji 650 ścianek kości w 72 typach, co delikatnie sugeruje urwanie głowy i sporą regrywalność.

3. Scarface 1920

Autor: Toni Serradesanferm, Daniel Simon| Wydawnictwo: Redzen Games BGG

Czy mafia jest już ogranym tematem gier planszowych? W Scarface 1920 wcielamy się mafijnego bossa, którego zadaniem jest zdominowanie ulic Chicago w czasach prohibicji. Droga do tego jest kręta, długa i brudna – haracze, łapówki, przemyt, konkurenci oraz polujący na wszystkich cholerny Eliott Ness. Ciekawie się zapowiadający asymetryczny area control, napędzany zagrywaniem kart, na których znajdziemy bandziorów wszelkiej maści. Gra wygląda stylowo graficznie, cóż, trafia na szczyt mojego radaru i czekamy, czy któryś z polskich wydawców się skusi.

Lista Piotra

Rok 2022 zapowiada się dla mnie dosłownie kilkoma tytułami – głównie ciężkimi euraczami, dlatego bardzo cieszy mnie fakt, że w tym roku dotrze kilka gier ze wspieraczek. Nie przedłużając nie potrzebnie, przejdźmy od razu do moich oczekiwań.

1. Ark Nova

Autor: Mathias Wigge Wydawnictwo: Portal Games BGG

Ark Nova to w zupełności powrót do mojego dzieciństwa. Utożsamiam się z pokoleniem millenialsów i nie ukrywam, że w moim dzieciństwie towarzysyzł komputer. Jedną z moich ulubionych gier był Zoo Tycoon. Jak sama nazwa wskazuje, jest to gra o zarządzaniu Zoo. Nic więc dziwnego, że Ark Nova, czyli planszowe zarządzanie takim przybytkiem, mocno mnie zaintrygował. Chodź celowo unikam zagranicznych recenzji i szerszych informacji dotyczących tej gry, tak wysokie okecny na BGG i pochlebna zapowiedź Portalu sprawiła, że z wypiekami czekam na ten tytuł.

2. Wonderland’s War

Autorzy: Tim Eisner, Ben Eisner, Ian Moss Wydawnictwo: Druid City Games BGG

Jedna z dwóch gier ze wspieraczki na mojej liście. Rok 2022 to zdecydowanie okres ogórkowy pod względem wydawniczym, dlatego cieszy mnie fakt, że docierają w końcu gry wsparte sprzed aż 2 lat. Wonderland’s War jest grą typu area-control, push your luck oraz bag builder. W dodatku akcja gry osadzona jest w świecie Alicj w Krainie Czarów. Na całe szczęście okres oczekiwania nie jest długi, bo gra już leżakuje na półce, dlatego możecie się spodziewać nawet recenzji gry i szybkiej weryfikacji oczekiwania.

3. D.E.I.: Devide Et Impera

Autor: Tommaso Battista Wydawnictwo: Ludus Magnus Studio BGG

DEI jest drugą grą ze wspierczki. Kampania stowrzona przez Ludus Magnus Studio (znanych chociażby ze Stworologii), jest już na ostatniej prostej borykania się z problemami – czyli standardowo transport. DEI, to kolejna gra area control. Osadzona w postapokaliptycznym Londynie, gdzie wieczna śnieżyca utrudnia ludziom przetrwanie, a szperacze kilku frakcji przemierzają ulicę Starego Londynu w celu zdobycia surowców i, jak to bywa w tego typu grach, przejęciu kontroli nad Londynem. Nietypowy setting gry sprawia, że bardzo chcę zagrać w ten tytuł, a mechanika kontrolowania dronów jeszcze bardziej nakręca mój hype na grę.

Lista Łukasza

Wcale nie tak łatwo sporządzić sensowną listę oczekiwań. Często w momencie jej spisywania nie wie się jeszcze o największych hiciorach, które wydawcy szykują w tajemnicy. Mam zresztą szczerą nadzieję, że niejeden srogi tytuł jeszcze mnie zaskoczy w 2022 roku. Udało mi się jednak z wysypu styczniowo-lutowych zapowiedzi wybrać dwie pozycje, na które zdecydowanie czekam – i nie spodziewam się, żeby przyćmiły je w moich oczach inne premiery.

1. Oath

Autor: Cole Wehrle| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Nowy tytuł Cole’a Wehrle’iego (autora m. in. Roota i Pax Pamir) zapowiada się na naprawdę nietuzinkowe połączenie. Asymetryczny area control z elementami gry legacy, odrobiną euro mechanik, a nawet… sandboxu. Przyznam, że w swoich oczekiwaniach opieram się nie tylko na zapowiedziach – zdążyłem już całkiem solidnie ograć anglojęzyczne wydanie i z niecierpliwością wyczekuję możliwości dorwania własnego egzemplarza.

2. Forgotten Waters

Autorzy: Mr. Bistro, J. Arthur Ellis, Isaac Vega| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

To druga pozycja, na którą czekam przede wszystkim przez wzgląd na nazwisko designera. Forgotten Waters kontynuuje serię Crossroads, zapoczątkowaną przez Martwą Zimę (i rozwiniętą później w kilku innych tytułach, które nie doczekały się premiery w Polsce). Choć już na pierwszy rzut oka widać, że jest to gra diametralnie inna, zarówno tematycznie jak i mechanicznie, chętnie przekonam się, w jaki sposób rozwinięto i zaimplementowano tutaj narracyjną mechanikę rozdroży. Uczulonych warto jednak od razu ostrzec, że tym razem system ten obsługiwany jest w całości przez towarzyszącą aplikację.

Lista Carmasha

1. The 7th Citadel

Autor: Ludovic Roudy, Bruno Sautter | Wydawnictwo: Serious PoulpBGG

Następca głośnego hitu z platformy Kickstarter o nazwie 7th Continent. Najlepszy sandbox i gra survivalowa w historii gier planszowych doczeka się rozbudowy swoich mechanik o bohaterów niezależnych, książkę z paragrafami, a także zwiększenia nacisku na walkę. Przed nami kolejne setki godzin, które przeznaczymy na eksplorację tajemniczych miejsc i rozwiązywanie zagadek. Projekt wsparłem bez mrugnięcia okiem i mocno wierzę w to, że już w tym roku przyjdzie mi zatopić się w tym mrocznym i nieoczywistym świecie na wiele długich wieczorów. Trzymam kciuki za to, aby wersja retail doczekała się polskiej wersji językowej – ta gra na pewno na to zasługuje.

2. Dawn of Madness

Autor: Chauncey, Roger Ho | WydawnictwoDiemension Game | BGG

Druga po Deep Madness produkcja od Diemension Game, która została sfinansowana za pomocą platformy kickstarter. W przeciwieństwie do  pierwszej pozycji tego wydawcy nie będziemy mieli tutaj do czynienia z dungeon crawlerem, a grą narracyjną, w której główny nacisk zostanie przedstawiony na opowiadaną historię w formie kampanii. Przepiękne figurki, cała masa kart i niesamowicie klimatyczne ilustracje. Dla mnie to jedna z ważniejszych premier tego roku i choć nie wsparłem projektu na KS, tak mocno liczę na to, że już w tym roku uda mi się zagrać w ten tytuł za sprawą polskiego wydania od Czacha Games.

3. Nemesis Lockdown

Autor: Adam Kwapiński | WydawnictwoAwaken Realms | BGG

Przeniesienie miejsca akcji z okrętu kosmicznego na opuszczoną placówkę na Marsie, to dla mnie strzał w dziesiątkę. Poza kilkoma nowościami w mechanice, otrzymamy więcej tego samego dobra, które odnaleźć można było w podstawowej wersji gry. Znów przyjdzie nam zmagać się brakiem amunicji, potężnymi kreaturami, a także kompanami, których intencje nie zawsze będą tak szczerze jak moglibyśmy sobie tego życzyć. Opinie na temat dostarczanych angielskich wersji językowych uspokajają – to nadal będzie jedna z najlepszych gier planszowych w rankingu BGG, a także wielka duma wśród gier wyprodukowanych w naszym kraju.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Najnowsze posty
Szukaj