
Stało się – Galakta ogłosiła swoje tytuły na ten (i pewnie część następnego) rok. Jest różnie, ale raczej wybrali te najlepsze z dostępnych – mnie się podoba, chociaż wielkich łałów jak poprzednim roku nie ma. Może staję się coraz bardziej nieczuły 😀 Niemniej jednak czekam i zaciskam piąstki.
Spadki z 2024, wcześniejsze zapowiedzi, dodruki i kontynuacje serii
LUTY
- Cyklady: Edycja Legendarna
- Posiadłość Szaleństwa: Za progiem
- Posiadłość Szaleństwa: Świątynia Świtu
- Posiadłość Szaleństwa: Ścieżka Węża
- Star Wars Rebelia
- Star Wars Rebelia: Imperium u Władzy
- Gra o Tron: Gra planszowa
- Gra o Tron: Gra planszowa – Matka Smoków
- Eldritch Horror: Krainy Snów
MARZEC
- Heroes of Land, Air and Sea: Edycja Polska
- Ślimaki
- Ślimaki: Zrzut Zaopatrzenia
KWIECIEŃ
- Zaginiony kod
- Zatoka kupców: Z górnej półki
MAJ
- Wojna o Pierścień: Gra karciana – Wykute w ogniu
- Zoo Tycoon: Gra planszowa
- Czarna Orkiestra
- Horror w Arkham LCG: Zapomniana Era – Rozszerzenie badaczy
- Horror w Arkham LCG: Zapomniana Era – Rozszerzenie kampanijne
- Horror w Arkham LCG: Przerwany Krąg – Rozszerzenie badaczy
- Horror w Arkham LCG: Przerwany Krąg – Rozszerzenie kampanijne
- Horror w Arkham LCG: Zatopione Miasto – Rozszerzenie badaczy
- Horror w Arkham LCG: Zatopione Miasto – Rozszerzenie kampanijne
- Wojna o Pierścień: Gra planszowa – Los Ereboru
- Wojna o Pierścień: Gra planszowa – Królowie Śródziemia
- Wojna o Pierścień: Gra planszowa – Panowie Śródziemia
CZERWIEC
- Wojna w Krainie Czarów
- Wojna w Krainie Czarów: Odłamki szaleństwa
II POŁOWA ROKU
- Terrorscape
- Terrorscape: Nieśmiertelna Groza
- Terrorscape: Nieopisywalny Koszmar
- Terrorscape: Dziki Instynkt
- Terrorscape: Nieumarła Wrogość
- Bestia
- Bestia: Wielkie Łowy
- Bestia: Rozbite Wyspy
- Altay: Świt cywilizacji
- Małe Epickie Dinozaury
- Era Cywilizacji
- Twilight Imperium: Świt Nowej Ery
- Korona Starego Króla
- Pax Renaissance
UWAGA!
- John Company – czekamy na możliwość dodruku
- Pax Pamir – tak jak informowaliśmy wcześniej, transport z tą grą został zatrzymany, niestety w dalszym ciągu nie mamy informacji, jakie będą losy tego transportu.
Zapowiedzi Galakta 2025
Pax Porfiriana
Autor: Phil Eklund, Matt Eklund | Wydawnictwo: Ion Game Design| BGG

Przenieś się do burzliwych czasów rewolucji meksykańskiej. W tej grze wcielasz się w zamożnego właściciela ziemskiego (Hacendado) żyjącego na przedrewolucyjnym pograniczu USA i Meksyku. Twoim zadaniem jest rozwijanie imperium biznesowego, które składa się z różnych interesów: rancz, kopalni, linii kolejowych, armii i banków. Jednocześnie musisz starać się zakłócać plany innych graczy, używając bandytów, rdzennych Amerykanów i procesów sądowych.
W grze pojawiają się cztery karty „punktujące”, które mają różne efekty w zależności od sytuacji politycznej. Zmiana władzy może nastąpić dzięki wykorzystaniu oddziałów wojskowych lub innych kart. Polityczna sytuacja wpływa również na produkcję w grze, na przykład na wydobycie surowców w kopalniach. Zwycięstwo osiągniesz, jeśli uda ci się obalić Dyaza – przez zamach stanu, sukcesję, rewolucję lub aneksję Meksyku przez USA. Jeśli Díaz nadal będzie rządzić na koniec gry, wygrywa gracz, który zgromadził najwięcej złota.
Nowe wydanie Pax Porfiriana wprowadza dodatkowy II akt, który obejmuje okres po rewolucji, dodając ponad 120 nowych kart. Zmieniono także wiele innych elementów gry, w tym zasady oraz wygląd kart, które zostały odświeżone.
Liczba graczy: 1-6
Czas rozgrywki: 120min
Wiek sugerowany: +14 lat
The Gang
Autor: John Cooper, Kory Heath | Wydawnictwo: KOSMOS| BGG

W tej grze tworzycie zespół – grupę profesjonalnych rabusiów, gotowych do przeprowadzenia serii spektakularnych napadów! Tylko doskonała współpraca między wami zapewni sukces w realizacji zaplanowanych rabunków. Aby wygrać, musicie wspólnie okraść trzy skarbce, jednocześnie unikając trzykrotnego wywołania alarmu.
Jak to osiągnąć? To proste – grając w poker… kooperacyjny!
The Gang opiera się na zmodyfikowanych zasadach Texas Hold’em, jednej z odmian pokera. W tej grze wygrywacie lub przegrywacie razem. Zwycięstwo jest możliwe tylko wtedy, gdy każdy gracz prawidłowo oceni siłę kart swoich współpartnerów. I pamiętajcie – w przeciwieństwie do klasycznego pokera, w tej grze nie ma miejsca na blefowanie!
Liczba graczy: 3-6
Czas rozgrywki: 20min
Wiek sugerowany: +10 lat
Kelp: Shark vs Octopus
Autor: Carl Robinson | Wydawnictwo: Wonderbow Games | BGG

Spryt ośmiornicy czy instynkty drapieżnego rekina? O tym przekonacie się w niezwykle emocjonującym pojedynku opartym na rzeczywistych zachowaniach zwierząt. Kiedy gra w chowanego toczy się między drapieżnikiem a ofiarą, kluczem do przetrwania będzie odpowiednie zarządzanie kartami i manipulowanie pulą kości, wplatając skuteczny blef.
Gra Kelp: Macki kontra szczęki to pełna strategicznej głębi, asymetryczna gra dla dwóch graczy. Wciel się w ośmiornicę, wykorzystując karty, by poruszać się po planszy w ukryciu i starać się przetrwać do końca. Albo przyjmij rolę rekina, przemierzającego swoje terytorium, który używając kości i swoich potężnych zdolności, będzie próbował wytropić sprytnego głowonoga. Każda z tych ról oferuje zupełnie inną rozgrywkę, pełną taktycznych decyzji i ekscytujących zwrotów akcji.
Liczba graczy: 2
Czas rozgrywki: 40-60min
Wiek sugerowany: +10 lat
La Famiglia: Wielka Wojna Mafii
Autor: Maximilian Maria Thiel | Wydawnictwo: Feuerland Spiele| BGG

W latach 80. na Sycylii trwały brutalne starcia między lokalnymi rodzinami mafijnymi, które rywalizowały o kontrolę nad południową częścią Włoch. Ten okres przeszedł do historii jako „Wielka wojna klanów”.
W grze La Famiglia: Wielka Wojna Mafii gracze kierują mafijnymi rodzinami, które rywalizują o przejęcie władzy na Sycylii. Gra jest przeznaczona dla dwóch drużyn, a każda z nich ma do wyboru sześć unikalnych rodzin mafijnych, różniących się dostępnymi zdolnościami specjalnymi. Rozgrywka podzielona jest na dwie fazy: w fazie planowania gracze rozwijają swoje zdolności, rozstawiają swoich ludzi na planszy oraz przygotowują tajne rozkazy, które później ujawniają i realizują w fazie walki.
Celem gry jest zdobycie kontroli nad jak największą liczbą regionów. System walki jest prosty, ale wymaga strategicznego myślenia, wyczucia oraz umiejętności blefowania. Zwycięstwo przypadnie drużynie, która najlepiej skoordynuje i połączy swoje działania.
Razem z grą podstawową pojawi się rozszerzenie wprowadzające tryby dla 2 i 3 graczy:
Tryb dla trzech graczy to trudne wyzwanie, w którym jeden gracz stawia czoła dwóm rywalom. Ta opcja daje jeszcze więcej taktycznej elastyczności, a każda rozgrywka staje się niepowtarzalnym doświadczeniem.
Tryb dwuosobowy to intensywna rywalizacja, w której kluczowe staje się planowanie z wyprzedzeniem, co jeszcze bardziej podkreśla strategiczny charakter gry.
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 120-180 min
Wiek sugerowany: +16 lat
Vu Du
Autor: Francesco Giovo, Marco Valtriani | Wydawnictwo: Red Glove| BGG

Starożytne zaklęcia, mroczne symbole i nieustające klątwy – wciel się w jednego z mistrzów czarnej magii Egipcjan, adeptów Parszywie Martwych Druidów lub arcymagów rytuałów Vudu! Przygotuj się na największe starcie czarnej magii w historii, ponieważ Turniej Vudu właśnie się rozpoczął!
W grze Vudu gracze przyjmują rolę najbardziej nikczemnych czarnoksiężników, którzy za pomocą swoich klątw i mrocznych zaklęć chcą utrudnić życie rywalom i pokonać ich w grze! W każdej turze rzucacie pięcioma kośćmi, zbieracie składniki, a następnie decydujecie, czy dobrać nowe karty lub przedmioty, czy rzucić potężne zaklęcie.
Każde zaklęcie wiąże się z klątwą, która zmusza ofiarę do wykonywania określonych czynności przez resztę gry – może to być mówienie z wyciągniętym językiem, używanie tylko jednej ręki czy bieganie wokół stołu co turę. Za każdą klątwę zdobywasz punkty, a jeśli ofiara zapomni się podporządkować lub nie będzie mogła kontynuować gry, zyskujesz jeszcze więcej punktów. Celem jest zebranie jak największej liczby punktów klątwy i dotarcie na szczyt toru punktacji przed innymi graczami!
Liczba graczy: 3-6
Czas rozgrywki: 30 min
Wiek sugerowany: +8 lat
Galileo Galilei
Autor: Michal Peichl | Wydawnictwo: Pink Troubadour| BGG

Witajcie w czasach przełomu XVI i XVII wieku! Naukowcy astronomowie porzucili obserwowanie nieba gołym okiem i zaczęli korzystać z pierwszych teleskopów. Dołączcie do nich w trakcie fascynujących badań nieba! Pamiętajcie jednak, że wyznawanie heretyckich przekonań będzie surowo karane…
Galileo Galilei to gra strategiczna, w której przypadek ma niewielkie znaczenie. Główne zasady opierają się na wyborze działań oraz manipulacji kośćmi, co pozwala graczom uruchamiać potężne i punktujące kombinacje efektów.
Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 60-130 min
Wiek sugerowany: +12 lat
Tiny Epic Pirates
Autor: Scott Almes | Wydawnictwo: Gamelyn Games| BGG

Tiny Epic Pirates to dynamiczna gra dla 1-4 graczy o morskich przygodach, oparta na mechanizmie rondla z różnymi akcjami. Wcielisz się w rolę kapitana pirackiego statku, dążąc do zakopania i ukrycia skarbów na wyspach rozsianych po morzach.
Wraz z podstawową wersją gry pojawi się rozszerzenie Curse of Amdiak, które wprowadza plotki o martwych piratach powracających na morze na pokładzie statku-widma, pod dowództwem legendarnego pirata Amdiaka.
Rozszerzenie dodaje do gry nowe elementy, takie jak przeklęte złoto, statek-widmo, który uprzykrza życie graczom próbującym ukraść zakazane skarby, starożytne relikwie, nawiedzone karty map oraz szkieletową załogę!
Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 30-60min
Wiek sugerowany: +14 lat
Caesar & Cleopatra
Autor: Wolfgang Lüdtke | Wydawnictwo: KOSMOS | BGG

Cezar pragnie rozszerzyć wpływy Rzymu na Egipt, podczas gdy Kleopatra walczy o niezależność swojego królestwa. Kto zdobędzie lojalność potężnych rzymskich patrycjuszy i zadecyduje o przyszłości Egiptu?
Każdy z graczy dysponuje identycznymi zasobami, w tym gniewem bogów… Tylko kto skuteczniej je wykorzysta?
Caesar & Cleopatra to nowe wydanie dwuosobowej gry karcianej, która stała się ponadczasowym bestsellerem, sprzedanym w ponad 350 000 egzemplarzy na całym świecie. Gra łączy w sobie elementy taktyki i strategicznego myślenia z szybką, dynamiczną rozgrywką. Odświeżona oprawa wizualna, w tym nowe ilustracje oraz zaktualizowane elementy graficzne, dodaje jej niepowtarzalnego klimatu.
Liczba graczy: 2
Czas rozgrywki: 60 min
Wiek sugerowany: +10 lat
Odkrywcy Navorii
Autor: Meng Chunlin | Wydawnictwo: Qiling board game | BGG

Odkrywcy Navorii to gra planszowa, w której gracze prowadzą domy kupieckie, organizujące wyprawy z przygranicznego miasta pełnego goblinów, duszków, stworów i ludzi. Rywalizują o zgromadzenie jak największych bogactw i odkrycie najdalszych zakątków nowych kontynentów.
Gra korzysta z popularnych mechanizmów znanych z gier euro, takich jak przydzielanie pracowników do zadań, wybór kart mieszkańców zapewniających korzystne premie, zbieranie zestawów czy ruch po torach odkrywania, które prowadzą w głąb nieznanych ziem.
Z rozszerzeniem Zapomniane ziemie odkryjecie jeszcze więcej tajemnic
Wprowadza ono unikatowe zdolności graczy, nowe miejsca do odwiedzenia, nowe karty do pozyskania na wyprawy, narracyjny tryb solo z wciągającą historią, elementy dla 5. gracza i wiele innych nowości!
Liczba graczy: 2-4
Czas rozgrywki: 40-80 min
Wiek sugerowany: +12 lat
March of the Ants: Evolved Edition
Autor: Tim Eisner, Ryan Swisher | Wydawnictwo: Weird City Games | BGG

Z początkiem wiosny nadchodzi okres odwilży. Gdzieś wśród łąk, głęboko pod kiełkującymi trawami, królowa budzi się z zimowego snu, a cała kolonia zaczyna ożywać. Żołnierze ruszają na powierzchnię, walcząc ze stonogami i tocząc bitwy z rywalizującymi koloniami o terytorium. Robotnice nieustannie rozbudowują sieć tuneli w poszukiwaniu pożywienia. Zaczynają wylęgać się pierwsze larwy, a widać, że z każdym pokoleniem coś się zmienia. Ewolucja zachodzi błyskawicznie, zmieniając młode kolonie na różne sposoby. Mrówki ruszają, by przejąć łąkę na własność!
March of the Ants: Evolved Edition to udoskonalone wydanie gry z 2015 roku, które oferuje:
- Odświeżoną oprawę graficzną z nowymi ilustracjami
- Zaktualizowane zasady rozgrywki
- Nowe kafelki odpoczynku oraz nagrody za bitwy w Wielkim Tunelu
- Drewniane znaczniki mrówek
- Szybką i dynamiczną rozgrywkę, która umożliwia poczucie klimatu gry 4x w mniej niż 90 minut!
W March of the Ants gracze zarządzają własnymi koloniami mrówek, rywalizując o przetrwanie i zasoby. Odkrywają nieznane zakątki łąki, ewoluują swoje mrówki, tworząc nowe gatunki, i walczą o kontrolę nad Wielkim Tunelem. Gra stawia na strategię, premiując różnorodne podejście i oferując kilka dróg do zwycięstwa. Aby wygrać, gracze muszą dostosować swoje strategie do rozwoju kolonii i postępów w ewolucji.
Liczba graczy: 1-5
Czas rozgrywki: 60-90 min
Wiek sugerowany: +13 lat
Załoga: Family
Autor: Thomas Sing | Wydawnictwo: KOSMOS | BGG

Załoga Family to gra, która korzysta z mechaniki znanej z poprzedniej, bardzo popularnej i wielokrotnie nagradzanej gry Załoga: W poszukiwaniu dziewiątej planety, ale tym razem w zupełnie nowym, pełnym przygód klimacie. Gra przenosi was na bezludną wyspę, gdzie wcielacie się w rozbitków, którzy muszą przeżyć w trudnych warunkach. Kluczowe będzie zarządzanie zasobami, takimi jak jedzenie i sen, oraz podejmowanie trudnych decyzji – to wy decydujecie, jak potoczy się wasza historia!
Liczba graczy: 3-5
Czas rozgrywki: 20min
Wiek sugerowany: +8 lat
Reign of Hades
Autor: Richard Amann, Attila Sümegi | Wydawnictwo: Legend Crafters | BGG

Uwięzieni w Tartarze przez podstępnego Hadesa, musicie znaleźć drogę do wolności i wspólnie stawić czoła niebezpieczeństwom podziemnego świata. Na początku jesteście jedynie cieniem własnej potęgi, lecz z czasem odzyskacie boską moc, by w końcu stanąć do ostatecznego starcia z Hadesem i odebrać to, co należy do Was – Olimp.
Reign of Hades wprowadza unikalny system siatki kości, pozwalający wzmacniać ataki poprzez manipulację wynikami lub ulepszanie kości na wyższy poziom. Taktyczne rozmieszczanie kart na limitowanych polach otwiera drogę do licznych strategii i intrygujących decyzji, zachowując przy tym prostotę i intuicyjność rozgrywki. Gra koncentruje się na kooperacji dwóch dwuosobowych drużyn, ale oferuje także wariant trzyosobowy oraz wymagający tryb solo dla graczy preferujących samotne wyzwania.
Czy uda Wam się pokonać próby podziemnego świata, odzyskać boskość i przywrócić porządek na Olimpie? Los mitologicznego świata jest w Waszych rękach. Wyruszcie na wyprawę, której nie zapomnicie!
Gra zostanie wydana w wersji deluxe, wzbogaconej o dodatki oraz ekskluzywne elementy, takie jak wieża na kości i akrylowe znaczniki.
Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 60-120 min
Wiek sugerowany: + 14 lat
Saltfjord
Autor: Kristian Amundsen Østby, Eilif Svensson | Wydawnictwo: Aporta Games | BGG

W ciągu ostatnich pokoleń wasze społeczności opierały się głównie na rybołówstwie. Jednak pod koniec XIX wieku, w rybackich osadach północnej Norwegii, nadszedł czas przemian, a z nimi pojawiły się nowe możliwości.
W grze Saltfjord będziecie rozwijać swoją osadę, budując nowe obiekty, wysyłając łodzie na połów ryb, prowadząc handel i wprowadzając innowacyjne technologie, które ułatwią życie mieszkańców. To od was zależy, jak potoczą się losy waszych wiosek.
Saltfjord bazuje na zasadach zarządzania kośćmi znanych z gry Santa Maria, ale oferuje bardziej rozbudowaną i wzbogaconą wersję, z dodatkowymi elementami. Dla większej regrywalności, przygotowanie rozgrywki uwzględnia zmienne elementy, takie jak specjalne zdolności czy kafelki punktacji końcowej.
W trakcie trzech rund będziecie dobierać kości, aby aktywować budynki w swojej osadzie. Dzięki temu zyskacie zasoby i będziecie mogli podejmować różne akcje, takie jak wysyłanie łodzi na połów, rozwój technologii, realizowanie zamówień lub budowanie nowych obiektów. Plansza każdego gracza przedstawia siatkę, a po dobraniu kości aktywujecie budynki w odpowiednich rzędach lub kolumnach.
Odpowiednia rozbudowa osady umożliwi aktywację coraz większej liczby budynków dzięki każdej kości. Rozwój technologii zapewni także specjalne zdolności, jak ulepszanie łodzi rybackich, ponieważ rybołówstwo odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu w Saltfjord.
Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 45-90 min
Wiek sugerowany: +14 lat
Transgalactica
Autor: Daniele Tascini | Wydawnictwo: Devir | BGG

Transgalactica, kosmiczna gra stworzona przez Daniele Tasciniego, wydana przez Devir, zadebiutuje w Polsce dzięki naszemu wydawnictwu!
Galaktyczny Senat ogłosił „Dekret Transgalaktyki” z celem rozszerzenia wiedzy i wpływów na obszary poza granicami znanej galaktyki. Floty z każdej planety ruszyły w podróż ku gwiazdom, szukając przygód, bogactw i (jeśli się uda) wpływowych stanowisk w zarządzających ciałach nowych terytoriów, daleko od znanej przestrzeni kosmicznej.
Transgalactica to gra oparta na mechanice wysyłania członków załogi do różnych zadań i budowania strategii, pełna emocjonujących interakcji między graczami. Aby wygrać, musicie wyruszyć na najdalsze rubieże galaktyki, wzmacniać wpływy waszych flot we wszystkich sprawach galaktycznych, rywalizować z innymi flotami o zdobycz technologicznych, rozbudowywać sieci handlowe, a nawet wysyłać przedstawicieli do Galaktycznego Senatu, by zdobywać korzyści polityczne.
Gra składa się z pięciu rund. W każdej z nich gracze używają swoich Kapitanów, by wykonać potężne akcje na panelach operacyjnych. Następnie pozostali uczestnicy mogą podjąć tę samą akcję za pomocą swojej załogi, ale bez bonusów. Z czasem gracze będą zwiększać swój potencjał militarny, wpływy polityczne lub poziom technologiczny, zdobywając punkty za eksplorację, handel, wydobycie i wykonywanie misji. Niech najlepszy gwiezdny wędrowiec zwycięży!
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 40-100 min
Wiek sugerowany: +14 lat
Kemet
Autor: Jacques Bariot, Guillaume Montiage | Wydawnictwo: Matagot | BGG

W mitycznej erze starożytnego Egiptu potężne bóstwa wysyłają swoje armie do walki o dominację nad krainą! W głębokiej pustyni, w cieniu monumentalnych świątyń, wykorzystują swoje moce, aby tworzyć potężne armie, przyzywają legendarne potwory i walczą o Kemet! Celem tego konfliktu jest prosty – pokonać wrogie bóstwa i zdobyć chwałę, która zapewni wieczną cześć oddawaną przez ludy Egiptu.
Wraz z grą podstawową pojawi się dodatek Księga Umarłych oraz wyjątkowy Big Box zawierający zupełnie nowe rozszerzenie Powstanie Bogów, który pozwoli przechowywać elementy z całej serii!
W skład tego gigantycznego pudełka wchodzą elementy do trybu solo, w którym zmierzycie się z wirtualnym przeciwnikiem Amonem, 2 nowe kolory kafli mocy, które jeszcze bardziej urozmaicą rozgrywkę, oraz moduł Bogowie Egiptu, w którym przyzywani przez Was bogowie trafią na planszę Kemetu, siejąc pogrom i zniszczenie. Gra z dodatkami umożliwi również tryb drużynowy.
Grając z rozszerzeniem Księga Umarłych, zyskasz dostęp do najpotężniejszych kafli mocy w uniwersum Kemeta. Jednak dostęp do tej potęgi ma swoją mroczną stronę: będziesz musiał poświęcać swoje jednostki, które trafią wprost do zaświatów. Będziesz także musiał poświęcać swój honor, kawałek po kawałku, co może doprowadzić do utraty punktów chwały. Taka jest cena dostępu do najpotężniejszych zdolności i przerażających opcji, które one oferują.
Liczba graczy: 2-5
Czas rozgrywki: 90-180 min
Wiek sugerowany: +13 lat
Zeszłoroczne zapowiedzi Galaktycznych wyglądały tak. Coś was zainteresowało?


Założyciel bloga. Z grami planszowymi związany od 2014 roku. Wielki fan gier z klimatem, ale nie pożałuje również czasu na porządne euro. Przed planszówkami jego największą pasją były gry fabularne, z którymi związany był praktycznie od dziecka. Lubi uzasadnioną losowość — gry planszowe mają sprawiać mu przyjemność, a nie wrażenie nadgodzin z Excelem w roli głównej. Czemu „angry” chcielibyście zapytać? Ano, raczej nie szczędzi języka, gdy trzeba. Chociaż i tak ostatnio trochę złagodniał. „Pisze jak jest”. Jeżeli coś mu się nie podoba, to nie boi się o tym mówić.