Weryfikacja – Oczekiwania 2022

Ten rok po raz kolejny był dziwny. Pod wieloma względami. Jednak nie z powodu, że był to kolejny rok obsunięć, czyli gier zapowiedzianych na ten rok, które zwyczajnie zostały opóźnione. Smutne, ale duża część naszych najbardziej wyczekiwanych gier ponownie znalazła się w tej kategorii. Jak co roku. Jednak w kilka tytułów udało nam się zagrać — zerknijcie, czy spełniły nasze oczekiwania.

Lista trx’a

Na mojej ambitnej liście dużych tytułów znalazła się tylko jedna gra, która została wydana w 2022 roku. Całe szczęście za to pojawiło się kilka innych — dobrych gier, których na liście najbardziej wyczekiwanych tytułów 2022 roku nie umieściłem, a zdecydowanie mogłyby się na niej znaleźć. No nic, zobaczymy, co przyniesie rok 2023, ale jestem dobrej myśli.

1. Ankh: Bogowie Egiptu

Autorzy: Eric M. Lang | Wydawnictwo: Portal Games | BGG

Mitologia Starożytnego Egiptu rozgościła się w moim serduszku od czasów gry komputerowej Faraon, a jeszcze wcześniej wielogodzinnych seansów przy dokumentach na Discovery Civilization. Jak pewnie się domyślacie, wiązałem z Ankh: Bogowie Egiptu wielkie nadzieje — ze względu na temat, jak i autora — Erica Langa. Czy spełniła moje oczekiwania? Jeżeli brakuje ci tytułu area control, a grasz głównie w dwie osoby, to z chęcią ci ten tytuł polecę. Przy większej liczbie graczy swój wzrok skierowałbym na inne gry Langa – takie jak Blood Rage, czy nawet Rising Sun. Zapraszam do lektury świetnej recenzji Piotrka, który bardziej zagłębił się w ten tytuł.

2. Circadians: Chaos Order

Autor: S J Macdonald, Zach Smith | Wydawnictwo: Portal Games BGG

Chaos Order został niestety przesunięty na 2023. Hype trochę opadł lub tak naprawdę nigdy nie był wysoki — to dobrze. Czekam na premierę i na pierwsze opinie. Jestem dobrej myśli, bo oryginalny wydawca wydaje raczej dobre, jeżeli nie bardzo dobre gry, ale w tym przypadku mamy do czynienia z czymś zupełnie innym i o wiele większym niż Paladyni, Wicehrabowie, czy Architekci.

3. Stellaris: Infinite Legacy

Autor: Gunter Eickert| Wydawnictwo: Academy Games, Inc., Apollo Games, Paradox Interactive (I) BGG

Tutaj też mamy 2023 rok, jednak w tym przypadku mocno przeszacowałem datę premiery. Wciąż nie wierzę, że zagram w Stellaris: Infinite Legacy, bo KSa nie kupiłem ani ja, ani nikt z moich znajomych, więc może być ciężko. Po kilku mocarnych partiach w Twilight Imperium w tym roku, ochota na inne duże gry w kosmosie trochę mi przeszła, ale wciąż jestem ciekawy tej pozycji.

Lista Gekona

Przy tego typu podsumowaniach zazwyczaj zastanawiam się, kiedy ten czas minął. Jak to mówią, kolejny rok na boku. W kategorii eurasków było stabilnie, nic nie zaliczyło chyba spektakularnej wpadki. Nie odnotowałem też rewolucji. Warto jednak wspomnieć o pewnej ewolucji, bo mimo głosów sprzeciwu, będę uparcie twierdził, że Ark Nova ma z Terraformacją Marsa wiele wspólnego. I choć eksploracja Czerwonej Planety troszkę mi się już znudziła, odnalazłem pewien powiew świeżości podczas rozbudowy ogrodu zoologicznego. Poza tym czekałem na dwa tytuły, na jeden z nich wciąż czekam.

1. Weather Machine

Autor: Vital Lacerda| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Weather Machine to duże oczekiwania z mojej strony. Przyznam, że w pierwszym kontakcie spotkały się z delikatnym zawodem. Skomplikowanie akcji, mimo świadomości ciężaru gry, okazało się przytłaczające, a obiecana fabuła sterowania pogodą i walki z jej anomaliami jest prawie niezauważalna, choć wyraźnie nakreślona. Dość szybko skupiłem się wyłącznie na mechanice, pozostawiając fabularny rys z tyłu głowy. Z partii na partię robiło się coraz lepiej, ruchy były bardziej przemyślane, a gra odsłaniała coraz ciekawsze rozwiązania. Satysfakcja rosła wraz z doświadczeniem współgraczy. Już dawno nie miałem takiej przyjemności z ciągłego odkrywania gry. Nie jest to może gra wybitna, ale naprawdę niewiele jej brakuje do takiego miana. Więcej znajdziecie w mojej recenzji.

2. Darwin’s Journey

Autorzy: Simone Luciani, Nestore Mangone| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Zdążyłem przyzwyczaić się, że część zapowiadanych premier nie będzie dostarczonych w zakładanym terminie. Na wyprawę śladami Karola Darwina też przyjdzie jeszcze chwilę poczekać i uzbroić się w cierpliwość. Oczywiście nadal pozostaje na radarze. Projekty włoskich autorów warte są chociażby sprawdzenia. Całe szczęście nie narzekam na brak ciekawych premier, co skutecznie pomaga przetrwać czas oczekiwania.

Lista Wojtka (suburbius)

1. Bitoku

Autorzy: Germán P. Millán| Wydawnictwo: Portal Games BGG

Pojawiła się, udało się z nią zaznajomić i niestety nie do końca spełniła oczekiwania. Nie zrozumcie mnie źle, to porządna gra, przepięknie wykonana, fajnie działająca głównie w pełnym składzie. Ale poza oryginalnym settingiem nie dała tego czegoś, co wbiłoby ją do ścisłego topu 2022 roku. Liczyłem na coś więcej, dostałem to, co zwykle.

2. Dice Realms

Autor: Thomas Lehmann| Wydawnictwo: Rio Grande Games BGG

Gra pojawiła się na rynku, nie w Polsce, i jeszcze nie miałem okoliczności, aby w to zagrać. Niestety, pierwsze opinie nie są jakoś szczególnie pełne zachwytu.

3. Scarface 1920

Autor: Toni Serradesanferm, Daniel Simon| Wydawnictwo: Redzen Games BGG

A tu sytuacja jest znacznie prostsza – mafijna gra ma opóźnienie, jej planowana premiera ma się odbyć w początkach 2023 roku.

Lista Piotra

Nie odkryję nic nowego, kiedy napiszę, że rok przeleciał nie wiadomo kiedy. Różnie bywało w życiu osobistym jak i planszówkowym. Nie mniej jednak trzeba będzie wziąć na klatę to, czego oczekiwałem i czy faktycznie dostałem to, co chciałem. Największą weryfikacją jednak będzie skonfrontowanie się z dwoma tytułami ze wspieraczek, gdzie, jak wiadomo, nie zawsze bywa tak, jak obiecują nam twórcy.

1. Ark Nova

Autor: Mathias Wigge Wydawnictwo: Portal Games BGG

Jedna z najgłośniejszych premier tego roku odbiła się mocnym echem w planszówkowym światku. Szybka sprzedaż, bardzo dobre oceny. Trudno nie zaprzeczyć, że Ark Nova to jeden z lepszych, jak nie najlepszych, według mnie tytułów z gatunku euro w tym roku. Długa rozgrywka, po której czaszka dymi, a zwoje mózgowe miło świerzbią. Gra zdecydowanie warta Stempla Zajebistości i honorowego miejsca na podium w tegorocznych grach.

2. Wonderland’s War

Autorzy: Tim Eisner, Ben Eisner, Ian Moss Wydawnictwo: Druid City Games BGG

Gra rarytas na naszym rynku. Kampania kickstarterowa przeszła w Polsce bez większego echa, a szkoda, bo miodność rozgrywki sprawia, że ta odsłona Alicji jest szalenie przyjemna. Połączenie area control z puch your luck i bag buildingu sprawia, że podczas gry czuć ogromną dozę przyjemnej zabawy, a sam setting świata sprawia, że fani Alicji w Krainie Czarów odpływają w rozkoszach. Nie zawiodłem się w żadnym stopniu tym tytułem i jedyne co mogę narzekać to brak czasu na granie.

3. D.E.I.: Devide Et Impera

Autor: Tommaso Battista Wydawnictwo: Ludus Magnus Studio BGG

D.E.I. to bardzo ciekawy przypadek, jak można się zaskoczyć wspierając jakiś tytuł. Usytuowany w post apokaliptycznym, zimowym Londynie gra area control z nutką euro mocno przykuł moją uwagę podczas kampanii od Ludus Magnus Studio. Pod koniec tego roku Czacha Games zapowiedziała, że wyda D.E.I. w Polsce. Przypadek? A może docenienie marki. Tak czy siak, jest to dla mnie niesamowicie grywalny tytuł, w który cholernie chciałbym więcej pograć, ale nie mam ekipy ani czasu.

Lista Łukasza

Choć na mojej liście oczekiwań znalazło się miejsce na jedynie 2 tytuły, zamiast zwyczajowych 3, ostatecznie nie mogę powiedzieć, żebym był tym rokiem rozczarowany. Mniejsze zagęszczenie interesujących mnie nowości pozwoliło nadrobić kilka mocnych tytułów z poprzednich lat; w tym sprawdzić wreszcie Twilight Imperium, które w pełni dorównało wszelkim moim wygórowanym oczekiwaniom. Żadna z wyczekiwanych przeze mnie gier nie zaliczyła też większego opóźnienia i choć obie ledwie załapały się na bieżący rok, zakończyły go bardzo mocnym akcentem.

1. Oath

Autor: Cole Wehrle| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Gameplayowo Oath nie zawodzi – choć o tym miałem okazję przekonać się już w zeszłym roku, testując grę na Tabletop Simulatorze. W tym czekałem przede wszystkim na wydanie fizyczne, które szczęśliwie również spełniło moje oczekiwania. Komponenty, włącznie z drewnianymi meplami i matą pełniącą funkcję planszy, są świetnie wykonane graficznie i jakościowo, a gra pomimo swojego rozmachu całkiem szybko się rozkłada. Zdecydowanie jeden z mocniejszych tytułów w tym roku, pod wieloma względami.

2. Forgotten Waters

Autorzy: Mr. Bistro, J. Arthur Ellis, Isaac Vega| Wydawnictwo: Portal GamesBGG

Zapomniane Morza były dla mnie znacznie większym zaskoczeniem. Spodziewałem się gry wykraczającej nieco poza utarte schematy, ale to tytuł, który momentami trudno nazwać grą planszową – i to bardzo dobrze! Świetna, eksperymentalna gra narracyjna, robiąca pełen użytek z towarzyszącej aplikacji, która w bezprecedensowy sposób ubogaca rozgrywkę, nie wchodząc w drogę fizycznym komponentom. To prawdopodobnie moje największe odkrycie spośród gier wydanych w tym roku.

Lista Carmasha

Muszę przyznać, że pomimo przesunięcia kilku premier, na które gorąco czekałem, rok 2022 stanowił bardzo ciekawą i barwną paletę zarówno dla eurogier jak i ameritrashy. Co prawda czasu na granie miałem mniej niż w latach poprzednich, tak w zamian za to mogłemć ograć kilka bardzo dobrych tytułów, w tym jeden ocierający się o Stempel Zajebistości. Miniony już rok nie przyniósł może zbyt wielu rewolucji w branży, ale wciąż myślę o nadrobieniu kilku gier – na ciebie patrzę Virtu.

1. The 7th Citadel

Autor: Ludovic Roudy, Bruno Sautter | Wydawnictwo: Serious PoulpBGG

Kontynuacja mojej planszówkowej gry wszech czasów nie doczekała się swojej premiery w 2022 roku. Na tytuł przyjdzie nam jeszcze poczekać, mając jednocześnie nadzieję, że premiera w roku bieżącym nie będzie już w żaden sposób zagrożona. To jednak tytuł, któremu jestem w stanie wybaczyć jakiekolwiek poślizgi, ponieważ zawartość, którą otrzymam powinna wystarczyć na długie miesiące rozgrywek. Nie mogę doczekać się momentu, w którym ponownie stanę przed możliwością rozwiązania licznych zagadek i rozwikłam wszystkie tajemnice krainy stworzonej przez francuskich twórców z Serious Pulp.

2. Dawn of Madness

Autor: Chauncey, Roger Ho | WydawnictwoDiemension Game | BGG

Premiera Dawn od Madness została przesunięta na II kwartał 2023 roku. Wydawnictwo Czacha Games, po sukcesie i ciepłym przyjęciu w naszym kraju gry Deep Madness, kontynuuje dobrą passę i aktywnie wspiera ameritrashowe hity. Intuicja podpowiada mi, że będziemy mieli do czynienia z narracyjną perłą w koronie nie tylko gatunku, ale i twórców z wydawnictwa Diemension Games. Liczę na zaskakujące mechaniki i bogactwo nawiązań do wydarzeń z kampanii poprzedniczki, a przede wszystkim na długie, soczyste i ociekające klimatem grozy godziny spędzone przy stole wraz ze znajomymi. Recenzja bardziej niż pewna!

3. Nemesis Lockdown

Autor: Adam Kwapiński | WydawnictwoAwaken Realms | BGG

Nemesis Lockdown nie rozczarowało. W moim odczuciu, pomimo zmian o charakterze kosmetycznym i dokonaniu drobnych szlifów w zasadach, z każdą kolejną partią jest to pozycja o wiele lepsza niż jej poprzedniczka. Bardziej wyważona pod względem balansu, odrobinę trudniejsza, a przede wszystkim jeszcze bardziej nieobliczalna i podkręcająca atmosferę braku wzajemnego zaufania – pycha! Klimat jest niesamowity. Liczenie każdego naboju przypomina klasyki survival horrorów, przeciwnicy dają się we znaki nie gorzej niż ich odpowiednicy z “podstawki”, a dodatki, w tym krótka kampania fabularna, to już prawdziwy sztos. Chcecie dowiedzieć się więcej? Przyczajona recenzja prędzej niż myślicie!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments