-
Jakub Wędrowycz: Dziki Samogon
Jakub Wędrowycz to przerażający wiekowy ochlapus, wiejski egzorcysta, bimbrownik i kłusownik, porażający otoczenie wyglądem, zapachem i kulturą osobistą – a raczej jej brakiem – tak główną postać opisywanej gry określa wpis na Wikipedii. Podejrzewam, że sporo naszych czytelników kojarzy postać czarownika z Wojsławic.…
-
Unboxing Massive Darkness 2: Hellscape
Nawet nie wiecie, jak wiele przyjemności daje mi rozpakowywanie wielkich tytułów — ale jedynie tych klimatyczny, bo eurosucharki to obowiązek, nie przyjemność. Tutaj na szczęście klimatu jest dużo, bo mowa oczywiście o Massive Darkness 2: Hellscape od Portal Games. Trochę zrzedła mi mina, jak przypomniałem sobie, że oryginalnie…
-
Planszowa Gra Roku 2022 – wyniki etapu 2 – Nominacje!
Stało się. Właśnie wpadły nominacje, czyli wyniki drugiego etapu konkursu Planszowa Gra Roku 2022. Powiem wam, że chyba się na tych grach znam (skromność xD), bo pisząc o wynikach etapu pierwszego, typowałem podobnie, jak zrobiła to Kapituła. Zobaczymy, czy dzisiejsze wskazania…
-
Diuna: Przygody w Imperium
Za sprawą filmu Diuna (i kolejnych jego zapowiedzianych części) od Legendary w ostatnim czasie powstało wiele ciekawych pozycji w geekowskim świecie. Gry planszowe, takie jak świetna Diuna: Imperium, ale również najwyżej średnie jak Diuna: Sekrety Rodu, czy Diuna: Planeta Konfliktów i Intryg (w Dune:…
-
Uluk
Hexy Studio, nasz rodzimy wydawca, dostarczył nam do testów prototyp gry Uluk. Co przygotowali nam autorzy takich gier jak Hard City czy Cave-in? Rzućmy okiem na wersję przedprodukcyjną – obecnie trwa zbiórka na KS – i zobaczmy, co nam się szykuje tym…
-
Bitoku
“W zamierzchłych czasach naszych pradawnych przodków, w epoce, o której ludzkość już dawno zapomniała, las zamieszkiwał Wielki Duch…” – takim zdaniem instrukcja wprowadza nas w tajemniczy klimat japońskiej mitologii. Wszystko jest tu niepamiętne lub wieczne. Atmosfera w pradawnej kniei zagęszcza się.…
-
San Francisco
Reiner Knizia, doktor matematyki, autor już prawie siedmiuset (stan na dzisiaj 674) gier planszowych, zabiera nas do San Francisco. Niestety, nie na wycieczkę – wszak jest już po wakacjach (pozdrawiamy młodych „niemogących się doczekać, kiedy będą dorośli” 😉 ). Zostaliśmy…
-
Reprezentacja osób z niepełnosprawnościami w RPG.
W ostatnich latach tematyka inkluzywności często przewija się w dyskursie publicznym. Jest to istotne zagadnienie, które omawia się w kontekście filmów, książek, seriali itd. Częścią składową tego zagadnienia jest reprezentacja określonych grup osób – również w grach RPG. Wydaje mi się,…
-
Pętla
Odkąd Einstein wyłożył swoją teorię względności, wiemy już, że wydawałoby się niezmienne poczucie upływającego czasu w określonych warunkach, staje się również relatywne. Czy daje to możliwość podróży w czasie, motywu tak często i chętnie eksploatowanego przez popkulturę? Pewnie nie, natomiast czy łatwo zakląć rozdzielanie…
-
Najlepsze klimatyczne gry planszowe
Klimat dla jednych mógłby nie istnieć w grach planszowych, dla innych jest kluczowy, przy wyborze planszówki. Ja należę do tych drugich, ale w redakcji głosy są podzielone, a większość jest gdzieś pośrodku. Chcielibyśmy podzielić się z wami listą najlepszych wg nas gier z klimatem, w którym to mechanizmy zostały…
-
Tyrants of the Underdark – insert od reDrewno
Ponownie spotykamy się przy omówieniu insertu od reDrewno. Muszę wam przyznać, że ten producent mocno przypadł mi do gustu, bo widać, że zwyczajnie ekipa gra w gry, do których projektują inserty — no, chyba że nie potrzebują ogrania, by dobrze je zrobić. Dziś skleimy i zaprezentujemy insert do sławetnych Tyranów Underdarku,…
-
Bitoku – unboxing
Co tam wjechało na redakcyjny warsztat? Coś dla miłośników euro, japońskich klimatów oraz szczypty mistycyzmu z Dalekiego Wschodu, czyli Bitoku. W grze staramy się zostać Wielkim Duchem, co możemy uzyskać tylko wówczas, gdy uda nam się wyprzedzić w punktowym wyścigu pozostałe mniejsze duchy (czyli…
-
Serce Lodu
UWAGA: z racji rodzaju recenzowanego produktu, zdjęć jest mało, a czasem pojawi się rozmycie. To celowy zabieg, żeby niczego przypadkiem nie zaspoilerować. Serce Lodu to pierwsze polskie tłumaczenie, a zarazem druk fabularnej gry książkowej autorstwa Dave’a Morrisa. Pierwotnie wydana w 1994 roku, obiecuje…
-
Unboxing – Zombicide 2 ed. Urban Legends
Dziś będzie krótko. Niedawno premierę miały dodatki do drugiej edycji Zombicide – od CMON, a w Polsce od wydawnictwa Portal Games. Pokazywaliśmy wam już Waszyngton Z.C., a dziś przyszła pora na paczkę abominacji, czyli Urban Legends. Dostajemy cztery, trochę bardziej zróżnicowane, niż…
-
Unboxing Zombicide 2 : Waszyngton Z.C
Już jutro (18.08.) będzie miała premiera dodatku do drugiej edycji Zombicide: Waszyngton Z.C. Specjalnie z tej okazji przygotowaliśmy dla was przegląd zawartości pudełka tego rozszerzenia. Najważniejsze, co powinniście wiedzieć, to to, że jest to pełnoprawna kampania (czyli coś, czego zawsze brakowało w serii)…
-
Warhammer Age of Sigmar Roleplay: Soulbound
Młot, Młot się nie zmienia… Warhammer bitewny umiera od 20 lat. Pewnie dlatego dojechał do ósmej edycji. Warhammer: Age of Sigmar to bluźnierstwo i nikt tego nie kupi. Pewnie dlatego wciąż wychodzą nowe figurki, a sprzedaż ciągle rośnie. Nikt nie czyta książek fabularnych…
-
Planszowa gra roku 2022 – wielkie zmiany i wyniki I etapu
Rok 2022 można nazwać rokiem wielkich zmian w najważniejszym polskim konkursie okołoplanszówkowym — Planszowa Gra Roku. Głównie za sprawą kilku czynników, a żeby było ciekawiej — moja skromna osoba jest jednym z nich. Przez dwa lata miałem wielką przyjemność zasiadać w Komitecie Organizacyjnym nagrody…
-
Ark Nova
Dzieciństwo może kojarzyć się z wieloma rzeczami. Jedną z nich może być wycieczka do zoo. Potem człowiek się starzeje, nie ma czasu, a nawet, jakby chciał pójść, to nie wypada. Czemu? A bo za stary i najlepiej to pójść z dziećmi, które też trzeba wpierw mieć (lub wypożyczyć w jakiś…
-
Imperium: Antyk
Skoro nie przepadasz za karciankami, za budowaniem talii, to po co zabierasz się za ich recenzowanie? Pewnie dlatego, że wówczas nie dostają tej dodatkowej gwiazdki za samo bycie tym gatunkiem, ale powód był zgoła inny – przepadam za grami z wątkiem cywilizacyjnym. I co ciekawe, niemal zawsze czuję zawód. Chyba tylko raz…